قول همکاری شینزو آبه به بن‌سلمان، برای کاهش وابستگی نفتی عربستان

    کد خبر :565780

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه نهم تیر تلاش‌های عربستان سعودی را برای کاهش وابستگی به نفت ستود و به محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور قول داد تا ژاپن با ارائه برنامه‌ اصلاحات بنیادی به این پادشاهی یاری برساند.

به گزارش یورونیوز؛ آبه در آغاز یک دیدار دوجانبه با ولیعهد عربستان بعد از نشست سران گروه بیست در شهر اوزاکای ژاپن گفت: « برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، اصلاحاتی اساسی است که عربستان را از وابستگی به نفت دور خواهد کرد و صنعت این کشور را تنوع خواهد بخشید.»

نخست وزیر ژاپن با اشاره به ابتکار عمل ولیعهد در این برنامه، قول همکاری کشور متبوعش را در این زمینه داد: «دولت ژاپن و بخش خصوصی به همکاری خود در جهت رسیدن به این هدف ادامه خواهد داد.»

از سوی دیگر روسیه و عربستان روز شنبه ۸ تیر در حاشیه نشست گروه بیست، بر ثابت نگاه داشتن میزان تولید نفت اوپک به توافق رسیدند.

ریاض در سال ۲۰۱۶ از یک برنامه توسعه موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» رونمایی کرد که قرار بود اقتصاد عربستان را با اقداماتی از قبیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی،‌ خصوصی‌سازی، جذب هر چه بیشتر گردشگران زیارتی و غیره، از نفت بی‌نیاز کند.

اما قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸ و در آستانه برگزاری نشست اقتصادی «سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض، برنامه‌های اصلاحاتی ولیعهد که به شدت به سرمایه خارجی وابسته بود را در سایه‌ای از ابهام قرار داد.

حال با گذشت یک‌ سال از این اتفاقات، سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی طبق برنامه‌ های از پیش تعیین شده، به پیش رفته و سرمایه‌های خود را در بازار بورس و دیگر بخش‌های اقتصاد عربستان سرریز کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید