دستاورد مهم دیپلماسی ایران در وین

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۷:۲۱
    کد خبر :565743

یک رسانه عرب زبان با اشاره به نشست وین و اقدامات چین و اروپا در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران به واکنش واشنگتن در این زمینه پرداخته است.

به گزارش بازتاب، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد، آورده است: آیا دیپلماسی ایرانی موفق به ایجاد شکاف میان متحدان آمریکایی-اروپایی شده است؟ مفهوم نافرمانی چین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و از سرگیری خرید نفت ایران چیست؟

این رسانه می‌نویسد: دیپلماسی ایران دستاورد مهمی در نشست وین که روز جمعه برای نجات برجام با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی امضا کننده آن برگزار شد، به دست آورد و آن اعلام تکمیل اینستکس که باهدف تسهیل تجارت با ایران و به کارگیری ارزهای اروپایی و محلی برای پرهیز از به کارگیری دلار در معاملات تجاری ایجاد شده است، از سوی نمایندگان اروپایی‌ها بود.

رأی الیوم در ادامه حرفهای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که این اقدام اروپایی‌ها را خوب اما ناکافی دانسته، پرداخته و آورده است: آنچه ایران به گفته عراقچی می‌خواهد تداوم صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی مشابه قبل از دور دوم تحریم‌های آمریکا در اوایل ماه مه گذشته است.

این رسانه در ادامه به موضع گیری چینی‌ها درباره ادامه خرید نفت از ایران نیز اشاره کرده و نوشته است: بُعد مهمتری که قابل توجه است، عدم توجه چین به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نافرمانی از آن است و اینکه دولت چین از ادامه خرید نفت از ایران مشابه قبل خبر داد و اینکه پکن به صفر کردن صادرات نفت ایران آنگونه که دولت دونالد ترامپ اصرار دارد، پایبند نخواهد بود.

رأی الیوم می‌نویسد: گزارش‌های خبری تأیید کننده این است که نفتکش چینی از تنگه هرمز به سمت چین حدود چهار روز قبل در اجرای عملی این مبارزه طلبی عبور کرده است و بعید نیست که این اقدام چین سبب تشویق دیگر خریداران نفت ایران شود. قطعاً دولت ترامپ این از مبارزه طلبی چینی‌ها و اروپایی‌ها و بی توجهی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناخرسند است و این ناخرسندی و احتمالاً خشم در ادامه اقدامات آن در ارسال ناوهای جنگی به پایگاه‌های هوایی خود در منطقه خلیج فارس شامل العدیده در قطر و پایگاه‌های دیگرش در امارات، بحرین و عربستان نمایان شده است.

این رسانه می‌افزاید: اینکه آیا این شکستن تحریم‌ها احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد یا عامل کاهش آن می‌شود، پاسخ به این سوال دشوار است؛ اما آنچه می‌توان گفت این است که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها خواهان جنگ در حال حاضر نیستند اما هر طرفی به شروط خود اصرار دارد و از دیگری می‌خواهد که امتیاز بدهد. ایران به شروط خود برای رفع تحریم‌های آمریکا قبل از هر مذاکره‌ای اصرار دارد و آمریکا ضمن مخالفت با این شروط خواهان رفع موقت تحریم‌ها فقط حین برگزاری مذاکرات است.

رأی الیوم در پایان نوشت: دستاورد دیپلماسی ایرانی در وین باوجود اینکه کافی نیست اما شاید به افزایش اقدامات تنشزای آمریکا در واکنش به انزوایی که دولت ترامپ در اروپا با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نافرمانی چین در تحریم‌ها، منجر شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کامران گفت:

    همین که تونستیم با قدرتهای دنیا بشینیم و بصورت علنی نه مخفی ، درخصوص راههای مقابله با آمریکا صحبت کنیم خودش یک دستاورد هست. این موضوع دو سال پیش آرزویی بود که در خواب هم نمیدیدیم.
    ایران باید هزینه بده و بیشتر صبر کنه. کم کم کشورهای دیگه هم برای اینکه از شر قلدری های آمریکا خلاص پیدا کنند به این ساز و کار میپیوندند.
    اجماع ۱۰ کشور اروپایی و هماهنگی با ایران بهترین دستاورد هست.

دیدگاهتان را بنویسید