عملکرد اقتصادی دولت تعریفی ندارد

  • سیاسی
  • جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴
    کد خبر :564605

‌یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت تعریفی ندارد، گفت: دولت تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت و هیچ تئوری جایگزینی هم برای آن تعریف نکرد.

محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در برنامه تلویزیونی «چهل ۵۷»، در خصوص راهکار تقویت صنایع کشور اظهار داشت: تنها راهکار موجود، تقویت بخش خصوصی است که دولت تصدی امور را به مردم واگذار کند و خودش در بعد کلان، سیاست گذار و ناظر باشد.

وی نقطه تشابه مدل‌های توسعه اقتصادی قبل و بعد از انقلاب اسلامی را «اتکا به نفت» خواند و گفت: تمام مدل‌های توسعه‌ای باید متکی بر ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه در خصوص وضعیت کشور در بُعد توسعه سیاسی عنوان کرد: وضعیت توسعه سیاسی در کشور از منظر قانونی و ظرفیت‌های قانون اساسی، وضعیت خوبی است اما در عمل این‌طور نیست.

به گزارش مهر،مهرعلیزاده تصریح کرد: جمهوریت نظام می‌طلبد که احزاب پایه‌های قوی‌تری داشته باشند و تحزب امری پسندیده تلقی شود. وقتی تحزب رشد کند، دولت و مجلسی روی کار می‌آیند که نمی‌توانند از پاسخگویی فرار کنند.

وی در ادامه درباره علت ضعف صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد: لازمه رشد صنعت خودروسازی کشور این است که ما جایگاه خودروسازی خود را در بین خودروسازی‌های بین‌المللی تعریف کنیم و بر اساس آن، برنامه‌مان را تعریف کنیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اشکال موجود این است که وضعیت خصوصی‌سازی در کشور شفاف نیست و کارها به صورت خصولتی اداره می‌شود.

مهرعلیزاده در ادامه این برنامه، درباره راهکار مقابل با رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی اظهار داشت: امیدواریم این اراده وجود داشته باشد که ارز تک‌نرخی شود و این اشکال ۴۰ ساله یکجا متوقف شود. نباید زمینه رانت را ایجاد کنیم که کسی به سمت استفاده از آن بیاید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ساده‌سازی قوانین نیز به ویژه در حوزه صادرات و واردات باید انجام شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در خصوص موضوع تحریم‌های اقتصادی اظهار داشت: مسئله تحریم فرصتی برای خودکفایی و روی پای خود ایستادن است؛ اگر ما بتوانیم میزان تولید داخل را به حدی تقویت کنیم که بخش عمده زندگی ما با ریال بگذرد و کمتر به دلار وابسته باشیم، آسیب خوردن ما از ناحیه تحریم‌ها به مراتب کمتر می‌شود.

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که عملکرد اقتصادی دولت فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: متأسفانه باید گفت تعریفی ندارد؛ دولت تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت، اما برجام بنا به هر دلیلی با این وضعیت روبرو شد.

استاندار سابق اصفهان افزود: تمام اتکای دولت به این بود که برجام به نتیجه می‌رسد، اما هیچ تئوری جایگزینی در مقابل آن تعریف نشد و در میان اجزای دولت نیز انسجام کافی وجود ندارد.

مهرعلیزاده همچنین با اشاره به اقدام اخیر دولت در کاهش تعهدات برجامی خود اظهار داشت: وضعیت فنی ما در حوزه هسته‌ای کاملاً به قبل از برجام برگشت‌پذیر است و قدم خوبی هم برداشته شد، چراکه پذیرش قلدری طرف مقابل درست نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید