کره شمالی: کره جنوبی میانجی‌گری بین ما و آمریکا را متوقف کند

    کد خبر :564306

کره شمالی امروز (پنجشنبه) از همسایه جنوبی خود خواست از تلاشش برای میانجیگری میان پیونگ یانگ و واشنگتن دست بردارد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره شمالی ظاهراً تلاش دارد تا فشارها را بر آمریکا به منظور آنکه طرح‌های پیشنهادی جدیدی در راستای خارج کردن دیپلماسی هسته‌ای میان آنها از بن‌بست ارائه دهد، افزایش داده است.

بیانیه اخیر کره شمالی نشان‌دهنده تداوم ناخرسندی این کشور از آمریکا و کره جنوبی به سبب بن‌بست مربوط به مذاکرات میان آنها است. با این حال هنوز نشانه‌ای از این‌که کره شمالی بخواهد رسماً مذاکرات با آمریکا را ترک کند دیده نمی‌شود و دفتر ارتباطی بین دو کره که در خاک کره شمالی واقع است همچنان فعال بوده و کره شمالی در عین حال هنوز هم درباره ارتباطات خوب میان کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صحبت می‌کند.

این بیانیه در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ قرار است دو روز دیگر برای یک سفر دو روزه به کره جنوبی برود. از زمان شکست دومین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در پایتخت ویتنام هیچ‌گونه نشست علنی میان آمریکا و کره شمالی برقرار نشده است.

شکست این نشست ضربه‌ای به تلاش‌های مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی برای میانجگری میان واشنگتن و پیونگ یانگ و تسهیل مذاکرات میان این کشورها محسوب می‌شود. اخیراً ترامپ و کیم جونگ اون نامه‌های شخصی رد و بدل کردند که این اتفاق باعث افزایش گمانه‌زنی در خصوص امکان احیای دیپلماسی بین دو طرف شده است.

امروز که‌وون جونگ گان رئیس دفتر امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی اظهار کرد: کره شمالی دیگر به واسطه کره جنوبی برای تعامل با آمریکا عمل نخواهد کرد.

او همچنین اظهارنظرهای اخیر مون جائه این و مقام‌های دیگر کره جنوبی مبنی بر وجود تعاملات مختلف و مذاکرات غیررسمی بین دو کره را تکذیب کرد. که‌وون خاطر نشان کرد: برای مقام‌های کره جنوبی بهتر این است که به امور داخلی کشور خودشان بپردازند.

چند روز پیش نیز شی جینپینگ رئیس جمهور چین تبدیل به نخستین رهبر چین شد که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به پیونگ یانگ سفر می‌کند و او در این سفر با کیم جونگ اون دیدار کرد.

این سفر شی جینپینگ باعث شد ناظران تحلیل کنند پکن ظاهراً به عنوان همپیمان اصلی پیونگ یانگ خواهان افزایش نقش خود در مساله هسته‌ای این کشور است تا در عین حال اهرمش بر واشنگتن نسبت به مناقشات تجاری را نیز تقویت کند.

که‌وون بر خواسته قبلی کیم جونگ اون مبنی بر این‌ که آمریکا توافق‌های قابل قبول برای مساله هسته‌ای تا پایان دسامبر ارائه دهد تاکید کرد.

او خاطر نشان کرد: مذاکرات کره شمالی – آمریکا چنانچه آمریکا مثل طوطی فقط موضوع از سرگیری گفت‌وگو را تکرار کند اما فکری درباره ارائه پیشنهادهای واقع‌بینانه نکند دیگر پایدار نخواهد ماند. پیشنهادهایی که می‌توانند به نفع دو طرف باشند.
وی افزود: روابط آمریکا با کره شمالی برپایه روابطی دوستانه میان کیم و ترامپ به پیش می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید