آیا ترامپ برای حمله به ایران نیاز به مجوز دارد؟

    کد خبر :563327

“به طور کلی دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که ترامپ نیازمند مجوز کنگره برای عملیات خاص نظامی علیه یک دشمن خارجی است. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان با استناد به سوابق تاریخی پیشین و قوانین اشاره می‌کنند که رییس جمهوری فرمانده کل قوا است و خود می‌تواند درباره جنگ تصمیم گیری است”.

به گزارش آفتاب، اخیرا برخی از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره بر سر میزان پاسخ معینی از سوی امریکا به ایران برای حادثه ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط نیرو‌های نظامی ایرانی به توافق رسیده‌اند. با این حال، هنوز در این‎باره که آیا رییس جمهوری امریکا بدون مجوز کنگره می‌تواند دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند یا خیر، جای پرسش و ابهام فراوانی است.

آیا ترامپ برای حمله به ایران نیاز به مجوز دارد؟
نشریه “نیوزویک” در گزارشی با اشاره به موارد حقوقی و سیاسی مرتبط با اختیارات رییس جمهوری آمریکا درباره حمله احتمالی علیه ایران می‌نویسد: “به طور کلی دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که ترامپ نیازمند مجوز کنگره برای عملیات خاص نظامی علیه یک دشمن خارجی است. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان با استناد به سوابق تاریخی پیشین و قوانین اشاره می‌کنند که رییس جمهوری فرمانده کل قوا است و خود می‌تواند درباره جنگ تصمیم گیری است.

این نشریه می‌افزاید: “در قطعنامه ۱۹۷۳ میلادی درباره مسائل جنگی رییس‌جمهوری ۶۰ روز وقت دارد تا پس از زمان آغاز حمله نظامی خارجی نظر مثبت کنگره را جلب کند. او ۴۸ ساعت نیز وقت دارد تا کنگره را از این موضوع مطلع سازد. او ۳۰ روز دیگر نیز برای عملیات آتش‌بس و توقف عملیات نظامی وقت دارد. از این رو برخی از کارشناسان حقوقی معتقدند که مدت ۶۰ روزه ترامپ به پایان رسیده است؛ زبرا بیش از ۶۰ روز است که ترامپ در اقدام خصمانه علیه ایران درگیر است؛ از جمله آنکه هم نیرو‌های نظامی امریکایی بیشتری را در منطقه مستقر کرده و هم متحدان امریکا به خصوص از اقدامات نظامی عربستان علیه نیرو‌های مرتبط با ایران در یمن حمایت کرده است”.

آیا ترامپ می‌تواند بدون کسب مجوز از کنگره دست به حمله نظامی علیه ایران بزند؟

“نیوزویک” با اشاره به اینکه مجوز استفاده از نیروی نظامی قانونی که یک هفته پس از حملات یازدهم سپتامبر به تصویب کنگره در سال ۲۰۰۱ میلادی رسیده است، می‌نویسد: آن قانون به رییس‌جمهوری اجازه می‌داد تا از تمام نیروی لازم و مناسب علیه دشمنان امریکا استفاده کند. بوش رییس‌جمهوری وقت برای توجیه اقدامات نظامی در منطقه از این قانون استفاده کرد. با این حال، نمایندگان دموکرات از جمله “نانسی پلوسی” کماکان تاکید دارند که رییس‌جمهوری پیش از اقدام نظامی علیه کشوری دیگر باید حمایت کنگره را با خود داشته باشد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان با استناد به قوانین و قطعنامه‌های پیشتر تصویب شده نیازی به کسب مجوز کنگره نمی‌بینند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید