تهرانی‌ها خرداد ماه ۲۴ روز هوای سالم تنفس کردند

    کد خبر :562426

طی خرداد ماه هفت روز به علت افزایش غلظت آلاینده «ازن» هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار گرفت.

هوای تهران در خرداد ماه، ۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۴ روز در شرایط سالم قرار داشت. علت آلودگی هوای پایتخت در هر ۷ روز افزایش غلظت آلاینده ازن بود.

آلاینده ازن حدود دو سال است که در ماه‌های گرم سال در شهر تهران هوا را آلوده می‌کند البته ازن پیش از این نیز در هوای تهران وجود داشت اما طی چند سال اخیر به دلیل دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا در تهران، از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد.

آلاینده ازن به‌طور مستقیم تولید نمی‌شود. برای مثال نمی‌توانیم بگوییم که ازن از اگزوز خودروها یا دودکش کارخانه‌ها متصاعد می‌شود. این آلاینده در واقع آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش‌ شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرّار (VOC) تولید می‌شود. می‌توان گفت که بوی اطراف پمپ بنزین‌ها بوی آلاینده‌ VOC است البته درست است که خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» – که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود =- در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

به گزارش ایسنا، منبع آلاینده‌های VOC پمپ بنزین‌ها هستند همچنین اگر در باک خودرویی پس از بنزین زدن محکم بسته نشود، آن خودرو آلاینده VOC تولید می‌کند. طی سال‌های گذشته طرحی به اسم «طرح کهاب» اجرایی شده که هدف آن مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها بوده است. در حال حاضر این طرح با سرعت کمی در حال پیشرفت است و اگر قرار باشد که آلاینده ازن در هوای تهران کنترل شود لازم است که «طرح کهاب» با جدیت بیشتری توسط پمپ بنزین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه پیدا کند.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها سبب تولید آلاینده «ناکس» و در نتیجه ازن می‌شوند.

آلاینده ازن برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید