عملیات دیجیتالی ـ سایبری مخفی پنتاگون علیه گروه وابسته به سپاه

    کد خبر :561482

در حالی که تنش‌ها بین ایران و آمریکا در فضای فیزیکی خلیج فارس و خاورمیانه در حال افزایش است، این تنش‌ها ظاهرا در فضای سایبری و مجازی نیز به تدریج به اوج خود می رسد.

ستاد فرماندهی سایبری ایالات متحده مدعی شده که پنجشنبه شب اقدام به یک عملیات دیجیتالی فوق سری علیه یکی از گروه های سایبری ایران کرده است که به گفته این ستاد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در حملات اخیر به نفت کش های ژاپنی در دریای عمان نیز دخیل بوده؛ این در حالی است که ایران بارها هرگونه مداخله در این حملات را تکذیب کرده است.

بر اساس ادعای ستاد فرماندهی سایبری آمریکا، این گروه ایرانی طی سال های اخیر اقدام به رصد و هدف قرار دادن شناورهای نظامی و غیر نظامی به شکل دیجیتالی در تنگه هرمز کرده و همین امر به این گروه اجازه داده است که توان حمله به شناورها و کشتی های در حال تردد از این مسیر را داشته باشد.

ستاد فرماندهی آمریکا در این زمینه اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده، ولی «دیوید هوگو» مدیر فنی در آژانس امنیت ملی آمریکا NSA گفته که این گروه سایبری ایرانی، مشغول به گردآوری اطلاعات به شکل سنتی بوده است. وی گفته: «فکر می کنم این گروه بیشتر مشغول آن بوده تا دریابد که سیاست گذاران آمریکایی در خصوص آنها چه می دانند.»

به گزارش «تابناک»،وی در مورد اقدامات و علمیات این گروه گفته، ایشان در پی نفوذ به حساب های کاربری نظامی آمریکا از طریق جاسوسی از گذرواژه ها و تکنیک های Brute Force و ورود گذرواژه ها به شکل انبوه تا زمانی که یکی از آنها صحیح از کار درآید، بوده اند.

وی گفته است «گروه های سایبری ایرانی روز به روز به رقبای بسیار سخت تری از آنچه تا کنون با آنها روبه رو بوده ایم، تبدیل می شوند. یکی از دغدغه های جدی ما طی سال گذشته، مقابله با حجم انبوه عملیات های سایبری ایران و پیچیدگی آنها بوده است».

این در حالی است که خبرگزاری یاهو، در گزارش خود پیرامون این مسأله به نقل از یکی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا گفته که تلاش های ایران برای هدف قرار دادن کشتی ها در منطقه طی سال های گذشته بسیار پیچیده شده است؛ عملیاتی که قبلا بسیار ساده و برای سرقت اطلاعات پروفایل طراحی شده بود، امروزه به تلاش های پیچیده برای دستیابی به اطلاعات سری تبدیل شده است.

در همین رابطه، «ماتئو لویت» مدیر برنامه ضدتروریسم مؤسسه خاور نزدیک واشنگتن، به یاهو بیان کرده: «هیچ تعجب نمی کنم اگر گفته شود، ایران باز هم راه دیگری برای قدرت‌نمایی پیدا کرده است، به ویژه در رابطه با کشتیرانی در منطقه. ایران در تلاش برای پاسخ دادن به کمپین فشار حداکثری آمریکاست، به خصوص زمانی که فشارهای بیشتری و سخت تر میزان نفتی که ایران قادر به صادرات آن است و مقدار پولی که از این صادرات به دست می آورد را کاهش داده است.»

هنوز ایران واکنش رسمی به این ادعای ستاد فرماندهی سایبری ایالات متحده نداشته، ولی موضوع تقابل های ایران و ایالات متحده در فضای سایبری نه موضوعی است جدید و نه در زمینه تنش های اخیر موضوعی است تعجب برانگیز. آنچه به نظر می رسد این است که بالا گرفتن تنش ها در فضای فیزیکی به تدریج به افزایش تقابل های مجازی و سایبری ایران و آمریکا هم در منطقه و هم در خارج از منطقه نیز منجر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید