سریع‎ترین مرد عمودی جهان شانسی برای کسب سهمیه المپیک توکیو ندارد

  • ورزشی
  • جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۹
    کد خبر :560933

رئیس فدراسیون کوهنوردی ضمن تشریح میادین توزیع سهمیه المپیک در سنگ‎نوردی گفت: رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی جهان شانسی برای کسب سهمیه ندارد.

یکی از رشته‌های مصوب برای المپیک ۲۰۲۰ سنگ نوردی است در حالیکه پیش از این و با جود فعالیت‌های جهانی مستقل، این رشته جایی در رشته‌های المپیکی نداشت.

فعالیت‌های جهانی سنگ نوردی سال ۲۰۰۸ از فدراسیون بین المللی کوهنوردی و صعودهای ورزشی جدا شد اما به خاطر نوپا بودن رشته و جمعیت نه چندان گسترده ورزشکاران، بیش از دو دهه طول کشید تا وارد المپیک شود.

رقابت های سنگنوردی در المپیک توکیو در سه ماده سرطناب، بولدرینگ و سرعت برگزار می شود. در کل مسابقات سنگ نوردی در المپیک توکیو با حضور ۲۰ ورزشکار در هر یک از بخش های مردان و زنان برگزار خواهد شد. مسابقات قهرمانی جهان که مردادماه به میزبانی ژاپن برگزار می شود اولین رویداد گزینشی سنگ نوردی برای المپیک توکیو است.

ایران هم برای این رقابت ها نماینده اعزامی خواهد داشت. رضا علیپور سریع ترین مرد عمودی جهان که فدراسیون جهانی سنگ نوردی لقب «یوزپلنگ آسیا» را به او داده نیز به این رقابت ها اعزام می شود اما وی فقط در بخش تخصصی خود یعنی «سرعت» رقابت می کند و به همین دلیل شانسی برای کسب سهمیه المپیک ندارد.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفتگو بامهر در این مورد توضیح داد و گفت: فعالیت علیپور به صورت تک ماده و فقط در سرعت است اما ورزشکارانی که در المپیک حاضر می شوند باید در هر سه ماده سرطناب، بولدرینگ و سرعت فعالیت داشته باشند. بنابراین وی شانسی برای کسب سهمیه المپیک ندارد.

وی در مورد نفراتی که فدراسیون کوهنوردی روی آنها برای کسب سهمیه حساب کرده است، افزود: بر اساس رقابت های انتخابی که برگزار کرده ایم، الناز رکابی و داود رکابی نفرات ما برای انتخابی المپیک هستند. این دو خواهر و بردار بالاترین رتبه را در مسابقات انتخابی داشته اند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی همچنین در مورد میادین کسب سهمیه برای کوهنوردی توضیح داد و خاطرنشان کرد: در مسابقات ژاپن ۶ نفر صاحب سهمیه می شوند. ۲۰ نفر از همین رقابت ها در مسابقات تولوز فرانسه شرکت می‌کنند. در این رقابت ها هم ۶ نفر دیگر صاحب سهمیه می شوند. بدین ترتیب وضعیت ۱۲ سهمیه از ۲۰ سهمیه هر یک از بخش های مردان و بانوان در همین دو رویداد مشخص می شود.

زارعی با بیان اینکه پنج سهمیه دیگر هم در مسابقات قاره ای و به نفرات برتر هر قاره تعلق خواهد گرفت، یادآور شد: همچنین دو سهمیه به کشور میزبان اختصاص پیدا می‌کند و یک سهمیه هم به صورت وایلد کارت و با نظر فدراسیون جهانی توزیع می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «سنگنوردان ایران برای کسب سهمیه المپیک چقدر شانس دارند؟» گفت: شانس کسب سهمیه از مسابقات قهرمانی آسیا بیشتر است. در مورد سهمیه وایلد کارت هم شانس زیادی برای کسب آن نداریم چراکه معمولاً این سهمیه به شاخص ترین نفرات اهدا می شود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی ابراز امیدواری کرد که سنگ نوردی در فهرست رشته‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه هم قرار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید