ضرب الاجل «عبدالمهدی» برای تکمیل کابینه عراق؛ شمارش معکوس آغاز شد

    کد خبر :560892

باتوجه به ضرب الاجل «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به احزاب سیاسی درخصوص تکمیل کابینه به نظر می رسد که شمارش معکوس برای تحقق این مسأله آغاز شده است.

به گزارش مهر، منابع رسانه ای از ضرب الاجل «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به احزاب، جریان ها و گروه های سیاسی این کشور درباره تکمیل کابینه خبر داده اند. درهمین ارتباط، «محمد سالم الغبان» نماینده پارلمان عراق ضرب الاجل نخست وزیر این کشور به گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی برای ارائه اسامی نامزدهای خود در خصوص چهار پست وزارتی باقی‌مانده کابینه را تأیید کرده است.

وی در این خصوص گفته است: «عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی تا بیستم ماه جاری میلادی مهلت داده است تا اسامی نامزدهای خود برای تصدی چهار پست وزارتی باقی‌مانده را ارائه کنند».

الغبان افزود: «در صورتی که گروه‌های سیاسی نتوانند اسامی نامزدهای خود برای تصدی ۴ پست باقی‌مانده را که همچنان خالی است شامل وزارتخانه‌های دفاع، کشور، دادگستری و آموزش ارائه کنند، در آن صورت وی مجبور خواهد شد اسامی را که نزد خود است به پارلمان ارائه کند تا به‌دور از اراده فراکسیون‌ها درباره آن رأی‌گیری شود». وی تأکید کرد: «عبدالمهدی در صورتی که پارلمان به اسامی نامزدهایی که ارائه کند، رأی اعتماد ندهد، اسامی دیگری را تقدیم خواهد کرد تا به آنها رأی دهند».

در همین حال، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق نیز سخنانی را در این خصوص مطرح کرده است. وی در این خصوص تأکید کرد: «پرونده تشکیل کابینه جدید عراق به صورت کامل طی ۲ هفته آینده بسته می‌شود». الفیاض در ادامه تصریح کرد: «گروه‌های سیاسی در این خصوص توافق دارند». مشاور امنیت ملی عراق در ادامه اظهارات خود همچنین به وجود برخی اختلافات در خصوص تعیین مسئولان برخی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های امنیتی و وزارت دادگستری اشاره کرد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق پیشتر بارها و در مناسبت‌های مختلف در سخنانی بر لزوم تکمیل کابینه این کشور تأکید کرده است. پیش از این، وی در این خصوص در سخنانی تأکید کرده بود: «طرف های مسئول برای تکمیل کابینه عراق تمام تلاش خود را به کار بسته اند». نخست وزیر عراق همچنین گفته بود: «رایزنی ها میان ائتلاف‌های بزرگ سیاسی در عراق به تشکیل کابینه منجر شد و اکنون نیز تلاش‌های گسترده‌ای برای تکمیل کابینه در جریان است».

درهمین حال، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنانی بر لزوم تکمیل هرچه سریع‌تر کابینه عراق از طریق گفتگو و مذاکره تأکید کرده است. این درحالی است که «هادی العامری» رئیس سازمان بدر نیز چندی پیش بر لزوم تکمیل کابینه آن هم از طریق مذاکرات سیاسی میان فراکسیون‌های پارلمانی تأکید کرده بود.

همانطور که گفته شد، در حال حاضر ۴ وزارتخانه از مجموع ۲۲ وزارتخانه هنوز تعیین تکلیف نشده است. وزارت‌های دفاع، کشور، آموزش پرورش و دادگستری ازجمله وزارتخانه‌هایی هستند که نخست وزیر عراق به دنبال جلب نظر مساعد گروه‌ها و ائتلاف‌های بزرگ پارلمانی، جهت تعیین تکلیف وزرایِ مسئول آنهاست. درهمین راستا، رسانه های عرب زبان تأکید کرده اند: «نشستهای مشترک ائتلاف‌های بزرگ پارلمانی ازجمله ائتلاف‌های البناء و الاصلاح به منظور تعیین تکلیف وضعیت وزارتخانه‌های باقی مانده دولت عراق در جریان است».

واقعیت آن است که تلاش ها برای تکمیل کابینه عراق در حالی صورت می پذیرد که ایجاد بحران «خلأ سیاسی» در این کشور به منظور ممانعت از تکمیل کابینه و به تبع آن ساقط کردن دولت از مشروعیت، در دستور کار طرف‌های بیگانه و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا قرار دارد. مقامات واشنگتن نیک می‌دانند که در صورت طولانی تر شدن عدم تشکیل کابینه، دولت کنونی بغداد از مشروعیت خواهد افتاد و بدین ترتیب، هرج و مرج در این کشور حاکم می شود. به همین دلیل آمریکایی ها به دنبال ایجاد بحران در عراق هستند.

افزون براین، همزمان با تداوم روند تکمیل کابینه، در حال حاضر تحرکات مشکوکی نیز برای جنجال‌آفرینی در عراق مشاهده می شود. برخی طرف ها با انتشار برخی اخبار به دنبال آن هستند تا روند تکمیل کابینه را با مشکل مواجه ساخته و احزاب و جریان‌های سیاسی را در مقابل دولت بغداد قرار دهند.

طبیعی است هر کشوری دارای جریان و جبهه مخالفی در داخل باشد. چنین جبهه و جریانی، تا زمانی که بر مبنای منافع ملی و نه حزبی، مواضع خود را اتخاذ می کند، در ساختار قدرت محترم شمرده می شود و بدیهی است که دولت بغداد نیز از وجود چنین جریانی در ساختار قدرت استقبال می کند. با این حال، برخی تلاش می کنند دولت و برخی جریان های منتقد آن را به جان هم بیندازند تا هرج و مرج در عراق ایجاد شود.

این تلاش ها در حالی است که همگان می دانند وجود گروه های مختلف که با نگاه به منافع ملی و نه حزبی به مسائل می نگرند و به نوعی می توانند در قامت منتقد ظاهر شوند، می تواند زمینه های پیشرفت هر کشوری را فراهم آورد؛ حال آنکه برخی تلاش می کنند تا از این مسأله به عنوان دستاویزی برای تحقق اهداف خود در ایجاد هرج و مرج در عراق بهره برداری کنند.

درهر حال، با توجه به ضرب الاجل «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به احزاب و جریان های سیاسی برای باز کردن گِره کور برخی وزارتخانه ها مانند وزارت دفاع و کشور، به نظر می رسد که باید طی روزها و هفته های آتی شاهد تکمیل کابینه عراق باشیم؛ کابینه ای که حدود ۷ ماه پیش و با رأی نمایندگان پارلمان عراق، اعضای خود به جز ۴ پست را شناخت.

احزاب، جریان ها و ائتلاف های سیاسی عراقی به خوبی می دانند در صورتی که به ضرب الاجل تعیین شده توسط نخست وزیر عراق تَن در ندهند و به آن توجهی نداشته باشند، عبدالمهدی گزینه های مد نظر خود را به پارلمان ارائه خواهد کرد.

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می رسد این است که در شرایط کنونی شمارش معکوس برای اتمام روند تکمیل کابینه عراق فرا رسیده است و بدین ترتیب، توطئه های خارجی برای ایجاد خلأ سیاسی در عراق با شکست مواجه خواهد شد و نخواهد توانست اهداف خود را در این کشور محقق سازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید