مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران تاکید کرد

وزارت کشور و جهاد کشاورزی مسوول تعیین محل دپوی زباله

    کد خبر :560868

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه محل دپوی زباله هر شهر باید توسط وزارت کشور و جهاد کشاورزی تعیین و تحویل شهرداری‌ها شود و شورای عالی شهرسازی نیز می‌بایست محل را تأیید کند، گفت: شهرداری صرفاً مجری است.

رضا عبدلی صبح امروز در حاشیه تهران گردی اعضای شورای شهر با بیان اینکه شهرداری تهران ۱۲۲ ناحیه دارد که نواحی نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکاران اقدام می‌کند، گفت: در مجموع ۱۲۲ پیمانکار در شهر تهران مشغول به کار هستند که حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ کارگر دارند و بیش از ۲۵۰۰ دستگاه ماشین آلات نظافت نیز دارا هستند. مأموریت آنها این است که به‌صورت شبانه روزی ۱۳۲ کیلومتر سطح شهر تهران و معابر آن را نظافت و ۲۱ المان شهری را پاکسازی و ۵۷ هزار مخزن تعبیه شده را نیز جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه از زمانی که زباله‌ها تحویل ۱۰ ایستگاه زباله می‌شود، مسئولیت سازمان پسماند آغاز می‌شود،اظهارکرد: روزانه ۳۰۰ سرویس کانتینر وظیفه انتقال زباله‌ها به آرادکوه را بر عهده دارد.

عبدلی با بیان اینکه زباله‌ها به دو مرکز آبعلی و آرادکوه ارسال می‌شود، گفت: ما اسنادی از کتابخانه ملی دریافت کردیم که در سال ۱۳۳۵ رسماً تیمسار زاهدی مرکز آبعلی و آرادکوه را به عنوان دپوی خاک، نخاله و زباله تهران تعیین می‌کند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه در قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی نیز صراحتاً تاکید شده که محل دپوی زباله هر شهر باید توسط وزارت کشور و جهاد کشاورزی تعیین و تحویل شهرداری‌ها شود و شورای عالی شهرسازی نیز می‌بایست محل را تأیید کند، گفت: شهرداری صرفاً مجری است. پس اینکه مدام می‌گویند آرادکوه را جابجا کنید، باید محل را تعیین کنند چرا که ما فقط مجری هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ سال از مدیریت پسماند می‌گذرد اما هنوز سند بالادستی نداریم، گفت: در سال ۹۷ فراخوان جذب تهیه سند با کمک مرکز مطالعات صادر شد و پیش نویس طرح جامع مدیریت پسماند نوشته و تا پایان امسال به شورای شهر ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران افزود: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند ما باید نحوه جمع‌آوری، دپو و … پسماند را بدانیم. در برخی کشورها از یک سال قبل زباله‌ها را پیش فروش می‌کنند اما اینجا باید التماس کنیم و اگر سندی داشته باشیم می‌توان به‌راحتی برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه زباله‌های ارزشمند شامل مواد آهنی، پلاستیک و … است، گفت: برخی زباله‌ها نیز دارای مواد آلی هستند و قابلیت تبدیل شدن به کود را دارند اما برخی مواد را نمی‌شود کاری کرد از جمله ظرف‌های یک بار مصرف فومی که قابلیت بازیافت ندارند و تنها باید زباله‌سوز داشته باشیم.

عبدلی با اشاره به اینکه روزانه ۹۰۰ تن زباله حجیم همچون چوب و … جمع‌آوری می‌شود،اظهارکرد: روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سرویس زباله حجمی داشتیم که سه چهار ماه است که طی بخشنامه‌ای ورود آن به آرادکوه ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه کمپوست کرمانشاه یکی از غنی‌ترین کمپوست‌ها بود، گفت: حالا کمپوست تولید شده در سازمان مدیریت پسماند شهرداری به دلیل آنکه رطوبت خاک را نگه می‌دارد جز بهترین کمپوست‌ها است و سه ماه پیش با بخشنامه معاون خدمات شهری مقرر شد که از این پس سازمان پارک‌ها از بیرون مجموعه کود نخرد و ۵۰ هزار تن کود از مجموعه سازمان پسماند خریداری کند.

عبدی اضافه کرد: سال گذشته ۳۲ هزار تن پسماند ساختمانی به بیرون شهر تهران منتقل شد. یک زمان ۱۰۰ هزار تن پسماند ساختمانی نیز داشتیم اما حالا با رکود بخش ساخت و ساز پسماند این بخش نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه متأسفانه کارگران ایرانی برای فعالیت در سازمان پسماند رغبتی ندارند، گفت: بارها برای جذب کارگر ایرانی اطلاعیه صادر کردیم اما مورد استقبال قرار نگرفت و مجبور شدیم از کارگران افغانی دارای مجوز استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، تهران گردان از بخش‌های مختلف آرادکوه بازدید کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید