فیلم تبلیغاتی ایران به هوا رفت

    کد خبر :560863

مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری از تفاهم با شرکت‌های هواپیمایی داخل کشور برای پخش فیلم‌های تبلیغ ایران در مسیرهای داخلی و خارجی خبر داد. حدود دو سال پیش نیز معاون گردشگری سابق، از تفاهم با هواپیمایی ترکیه برای تبلیغ ۵ شهر ایران (تبریز، یزد، اهواز، همدان و کرمان) سخن گفته بود که تا به امروز آن تفاهم، اجرایی و فیلمی برای تبلیغ ایران در آن ایرلاین پخش نشده است.

محمد ابراهیم لاریجانی درباره تفاهم جدیدی که با شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای تبلیغ ایران در پروازهای داخلی و خارجی انجام شده است،یکی از فرصت‌های تبلیغاتی، ایرلاین‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است. این میان، هواپیما با توجه به حجم بیشتر مصرف‌کنندگان خارجی آن، اولویت بیشتری برای تبلیغ دارد. برای همین با تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی مذاکراتی شد تا در مسیرهای داخلی و خارجی از فیلم‌های تبلیغاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند که برخی از ایرلاین‌ها پخش این فیلم‌ها را آغاز کرده‌اند.

او از آماده‌سازی هشت کلیپ تبلیغاتی در قالب یک DVD برای نمایش در این اماکن و نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خبر داد و توضیح داد: هیچ یک از این فیلم‌ها به تازگی ساخته نشده و از آرشیو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سال‌های گذشته برای تهیه آن‌ها هزینه کرده، استفاده شده است.

مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: در آرشیو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاید بالغ بر ۵۰ هزار قطعه عکس و چندین حلقه راش فیلم وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی برای تهیه آن‌ها پول داده اما تا کنون استفاده نشده است. برای همین تصمیم گرفته شد در سال جدید با پیشنهاد ساخت هر نوع فیلم تبلیغاتی، تیزر و عکس در ارتباط با موضوع گردشگری تاریخی، طبیعت و زیارتی موافقت نشود. ترجیح بر این بود که با استفاده از موجودی آرشیو، DVD جدیدی برای سال ۹۸ طراحی شود. البته قرار است برای گردشگری «سلامت» و «معنویت» فیلم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی تهیه شود، چون تا به حال محصول تبلیغاتی با این موضوعات تولید نشده است.

شاید بالغ بر ۵۰ هزار قطعه عکس و چندین حلقه راش فیلم وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تهیه آن‌ها پول داده اما تاکنون استفاده نشده است
او تصاویر این فیلم در حال نمایش در پرواز تهران وین را در اختیار ایسنا قرار داد و این توضیح را اضافه کرد که برای گردآوری این DVD هزینه‌ای نشده است و تنها یک ادیت جزئی انجام شده و زبان‌های جدیدی همچون آذری یا روسی با توجه به بازارهای جدید گردشگری، زیرنویس شده است. این فیلم‌ها قبلاً به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی تهیه شده بود.

لاریجانی همچنین از مذاکره با مدیریت فرودگاه امام خمینی (ره) برای استفاده از این فیلم‌های تبیلغاتی خبر داد و گفت: گام بعدی مذاکره با پایانه‌های مسافربری بین‌شهری و فرودگاه‌های داخلی است که با اداره‌های استانی مکاتبه شده تا شرایط پخش فیلم‌های تبلیغاتی را در این اماکن فراهم کنند. این اقدام باعث می‌شود چهره‌ی اماکن مسافربری عمومی از جمله پایانه‌ها، گردشگری شود.

او مذاکره با شهرداری‌ها برای استفاده از بیلبوردهای خالی شهری را اولویت بعدی برای نمایش تبلیغات ایران عنوان کرد و با اشاره به وضعیت مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا تهران، اظهار کرد: این مسیر به تغییر چهره اساسی نیاز دارد. وزارت راه طی مناقصه بیلبوردهای این محور را به پیمانکار خصوصی سپرده که می‌توان با آن وارد مذاکره شد. بیشتر این بیلبوردها در فاصله دو تبلیغ خالی است که می‌توان از این فرصت برای نمایش جاذبه‌های گردشگری ایران و یا خوش‌آمدگویی به زبان‌های مختلف استفاده کرد.

وی افزود: این فیلم‌ها قرار است در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری که ایران غرفه دارد نیز نمایش داده شود. کانون اتومبیلرانی و جهانگردی اخیراً مسابقه‌ای را برای طراحی غرفه ایران در نمایشگاه‌های خارجی برگزار کرد که شرکت‌کنندگان باید در سه سطح طرح‌هایی را ارائه می‌کردند، یکی از ویژگی این طراحی استفاده از ویدئو و تلویزیون‌های بزرگ است که با هدف نمایش فیلم‌های تبلیغاتی مورد تاکید واقع شده است.

مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره ضعف فیلم تبلیغاتی ایران که هم‌اکنون درحال پخش در برخی پروازها است، توضیح داد: از ویژگی‌های فیلم‌های تبلیغاتی، جذابیت بصری، موسیقی و هیجان و ریتم تند است. ضعف فیلم‌های تبلیغاتی موجود را می‌پذیریم و معتقدم که این فیلم‌ها به ابتکار عمل بیشتری نیاز دارد. فیلم تبلیغاتی ده‌ها کشور را دیده‌ام و متوجهم که باید اتفاق دیگری در این فیلم‌ها رخ دهد.

فیلم تبلیغاتی ایران ضعف دارد. باید جذابیت بصری، موسیقی، هیجان و ریتم آن تند شود. اما حداقل در این فیلم به چهره مردم، غذا، پوشاک و بوم‌گردی‌ها پرداخته شده، فیلم‌های قدیمی که فقط آثار باستانی را نشان می‌دادند
وی اضافه کرد: البته فیلم تبلیغاتی که در پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران در حال پخش است به نسبت فیلم‌های قدیمی در یک دهه گذشته، خیلی وضعیت بهتری دارد، حداقل به چهره مردم، غذا، پوشاک، بوم‌گردی‌ها و سیستم‌های حمل و نقل پرداخته شده است درحالی‌که فیلم‌های قدیمی فقط به آثار باستانی توجه نشان می‌دادند که ۵ دقیقه از وقت آن هم به توضیح درباره تخت جمشید می‌گذشت. قبول دارم که به خلاقیت بیشتری نیاز است ولی به هر حال ما این مسیر را با شیب ملایم طی می‌کنیم.

لاریجانی گفت: در آرشیو عکس‌ها و فیلم‌های ایران جای «زندگی شبانه» خالی است، همان نکته‌ای که در فیلم‌های تبلیغاتی دیگر کشورها مورد توجه قرار گرفته است. با تغییر روند گردشگری و توجه به زیست شبانه ما هم نیاز داریم این بخش را به مجموعه فیلم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی ایران اضافه کنیم.

لاریجانی همچنین گفت: با سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز مذاکراتی شده که رایزن‌های فرهنگی نیز از این محصول تبلیغاتی ایران برای معرفی کشور استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید