تعداد امریه‌ها از ۸۰ هزار به ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است

    کد خبر :560410

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با توجه به کاهش موالید، تعداد امریه‌ها رو به کاهش است. در گذشته تعداد امریه‌ها از ۸۰ هزار نفر بود که امسال به ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است.

سردار موسی کمالی با اشاره به تعریف مفهوم «امریه» در خدمت سربازی اظهار داشت: در واقع ما اصطلاحی به نام امریه نداریم و امریه یک کلام غلطی است که در بین مردم رایج شده است، درست این است که بگوییم مشمولی در قالب سرباز مأمور به فلان دستگاه معرفی شده است.

وی افزود: سربازان در اصل به عنوان تأمین کننده نیاز نیروهای مسلح و برای دفاع از استقلال و امنیت کشور هستند اما در مواقع استثنایی تعدادی از سربازان در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی به دستگاه‌های غیر نظامی مأمور می‌شوند که هر ساله تعدادی از سربازان به دستگاه‌ها در قالب سرباز مأمور واگذار می‌شوند.

سردار کمالی گفت: عمده‌ترین نوع امریه، سرباز معلم برای وزارت آموزش و پرورش، سرباز سازندگی برای وزارت جهاد کشاورزی، سرباز مربی برای سازمان فنی و حرفه‌ای، سرباز هیئت علمی برای دانشگاه‌ها، سرباز پیام‌آور بهداشت برای وزارت بهداشت، سرباز بهیار برای وزارت بهداشت، سرباز بهزیست برای سازمان بهزیستی، سرباز آتش نشان برای سازمان آتش نشانی، سرباز طبیعت برای سازمان جنگل‌ها و اسامی مختلف دیگر هستند که به سربازان واگذار می‌شود.

۱۳۰ الی ۱۴۰ دستگاه دولتی هرساله سرباز مأمور می‌گیرند

وی افزود: اکنون در حد بیش از ۱۳۰ الی ۱۴۰ دستگاه دولتی هستند که از خدمت سربازان استفاده می‌کنند و هر سازمانی هم یک سازمان محدودی دارد.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نوع پذیرش سرباز امریه در دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: هر سازمانی یک سهمیه محدودی برای به‌کارگیری سربازان دارد. افراد داوطلب باید به سایت یا سامانه سازمان‌ها مراجعه کنند و بر روی سایت ثبت نام کنند و در نهایت افراد واجد شرایط از میان داوطلبان انتخاب می‌شوند.

سردار کمالی خاطرنشان کرد: این افراد آموزش نظامی را می‌بینند و بعد مأمور می‌شوند در آن سازمان خدمت کنند. لازم به ذکر است که تمام هزینه‌های این سربازان از هزینه آموزش، حقوق، خوراک، پوشاک، مسکن و غیره با آن سازمان مربوطه و یا سازمان به‌کارگیرنده سرباز است.

وی تأکید کرد: این افراد در اموری که به‌کارگیری می‌شوند یا باید در اموری مانند محرومیت زدایی باشند و یا امدادی، تولیدی یا جهادی یا آموزشی یا تحقیقاتی و یا بهداشتی فعالیت کنند.

در گذشته که موالید ذکور زیاد بود سالانه حدود ۸۰ هزار نفر سرباز را به دستگاه‌های اجرایی در قالب امریه واگذار می‌کردیم. اما در حال حاضر که موالید سیر نزولی داشته این تعداد به سالانه حدود ۳۴ الی ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در گذشته که موالید ذکور زیاد بود سالانه حدود ۸۰ هزار نفر سرباز را به دستگاه‌های اجرایی در قالب امریه واگذار می‌کردیم. اما در حال حاضر که موالید سیر نزولی داشته این تعداد به سالانه حدود ۳۴ الی ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مقایسه تعداد امریه‌های امسال با سال گذشته، یادآور شد: با توجه به کاهش موالید، تعداد امریه‌ها رو به کاهش است. همانطور که قبلاً هم گفتم در گذشته سالانه حدود ۸۰ هزار امریه داشتیم و این موضوع تنها به دلیل کاهش موالید است و ستاد کل خودش تعداد امریه‌ها را کم نکرده است.

سردار کمالی افزود: برخی از دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش که تاریخ دقیقی برای به‌کارگیری سربازان امریه شأن دارند (از ابتدای مهرماه) تاریخ دقیقی برای ثبت نام و اعلام سربازان امریه دارند ولی برخی دستگاه‌ها در صورت نیاز سربازان امریه را جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: به غیر از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که به منظور سرباز معلم و یا سرباز هیئت علمی، سرباز جذب می‌کنند، سایر دستگاه‌ها در طول سال اقدام به جذب سرباز می‌کنند و این دو دسته دقیقاً برای اول مهر سربازان خود را جذب و اسامی آنها را اعلام می‌کنند.

هر سرباز مأمور دقیقاً ۲۴ ماه خدمت می‌کند

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم ما واژه‌ای به نام امریه نداریم و به سربازانی که محل خدمتشان در دستگاه‌های مختلف است به اصطلاح سرباز مأمور می‌گوئیم و مدت خدمت این سربازان مأمور دقیقاً ۲۴ ماه است.

وی در خاتمه گفت: ما در قانون چیزی به این عنوان نداریم که سربازی که دارای کسر خدمت است نمی‌تواند امریه شود ولی دستگاه‌ها به این دلیل تمایلی ندارند سرباز دارای کسر خدمت را به عنوان سرباز امریه بگیرند چون هزینه‌هایشان بالا می‌رود و به جای دو سال باید به عنوان مثال دو سال و هشت ماه هزینه‌های آن سرباز را پرداخت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید