برای ریشه‌یابی چالش‌های شهری و درمان آنها، به دنبال حکیمان شهری باشیم

    کد خبر :560291

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‌های متعدد فنی و عمرانی در شهرها نتوانسته مشکلات شهرها را رفع کند، گفت: امروز باید به دنبال حکیمان شهری باشیم تا به جای توجه به معلول‌ها، علت‌های اصلی عارضه‌ها و بیمارهای شهرها را درمان کنند.

و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به مشکلات امروزه شهرهای بزرگ، به ویژه کلانشهرها، باید به جای شهرداران سازه‌ای و شهرسازی صرف به دنبال حکیمان شهری بوده تا بتوانند با ریشه‌یابی علت‌های اصلی چالش‌های شهری به دنبال راه درمان برای آن باشند.

وی با اشاره به روز جهانی بیابان زادیی و شعار سال 2019 با عنوان ” بیائید آینده را با هم سبز کنیم” گفت: متاسفانه نیازهای بی‌پایان انسان به دلیل توسعه طلبی و عطش در دستکاری طبیعت باعث شده تا به جان زمین افتاده و تمام عناصر حیاتی آن از جمله آب، خاک، هوا، جنگل و دشت‌ها را از بین ببریم.

جمالی‌نژاد با اشاره به عدم مستثنی شدن شهرها از این مقوله افزود: شهرنشینان نیز دخالت و تصرفات بسیاری در طبیعت شهرها داشته که به تبع آن از گذشته‌های دور، دلسوزانی که نگران به هم خوردن این چرخه‌های طبیعی و اکوسیستم بوده‌اند، تلاش کرده‌اند تا از اثرات مخرب این دخالت‌ها کاسته شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر شهرهای اسلامی که بر پایه علم و دانش و حکمت بنا شده بودند، تنها راه نجات شهرهای امروزی از اثرات مخرب توسعه حمل و نقل را پایان دادن به نگاه عرضه محور و حرکت به سمت توسعه شهرهای زیست محور و دوستدار طبیعت دانست.

وی ادامه داد: شهرداران باید منافع بلندمدت شهروندان و محیط زیست را به منافع کوتاه مدت ناشی از تصمیم گیریها و تصمیم سازی ها و اجرای پروژه های سیاست زده ترجیح داده و نه تنها برای آینده، بلکه مشکلات گذشته را نیز جبران کرده و حکیم شهری شهرهای خود باشند.

وی همچنین با بیان اینکه شاهد حرکت‌های جدیدی در مدیریت شهری با هدف انسان محوری و جایگزینی این موضوع به جای خودرومحوری هستیم، گفت: توجه به ابعاد گوناگون سالم سازی محیط زیست و راهکارهای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی علاوه بر مراکز علمی و پژوهشی و برخی سازمان‌های مردم نهاد به افکار عمومی جامعه و فضای مجازی و اذهان شهروندان هم تسری پیدا کرده که مسوولیت مدیریت شهری را در پاسخ به انتظارات مردم سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا ،وی با اشاره به نهمین جلسه پویش حمل و نقل پاک شهرداری‌ها که 28 خرداد در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در این برنامه سه تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه و ترویج حمل‌ونقل پاک فی مابین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و پلیس و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران منعقد شد که تحقق آنها قطعا باعث برداشتن گام های خوبی در آینده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید