راه اندازی جایگاه های عرضه بهداشتی دام در روز عید قربان

    کد خبر :559829

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران از تشکیل ستاد عرضه بهداشتی دام در این سازمان راه اندازی جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام در روز عرفه و عید سعید قربان خبر داد.

سید سعید راد با تاکید بر اینکه هر طرحی که در شهر تهران اجرا می‌شود، با توجه به اهمیت و جایگاه این کلان شهر باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد، گفت: با وجود کاهش بودجه تخصیص یافته به طرح عرضه بهداشتی دام، انتظار می‌رود اجرای این طرح چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء یابد و علاوه بر پوشش کل شهر، رضایت حداکثری شهروندان را نیز به دست آورد.

وی بر لزوم زمان بندی و برنامه ریزی دقیق برای اجرای مطلوب این طرح تاکید کرد و یادآور شد: باید هر چه سریع‌تر کمیته‌های زیرمجموعه ستاد عرضه بهداشتی دام تشکیل شود و برای انجام به موقع و مناسب برنامه‌ها با شهرداری‌های مناطق و دیگر دستگاه‌های ذی ربط، هماهنگی لازم جهت ارائه خدمات شایسته به شهروندان صورت گیرد.

معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز در اولین جلسه ستاد عرضه بهداشتی دام با تاکید بر لزوم اصلاح و بازبینی برخی فرآیندها در اجرای طرح عرضه بهداشتی دام، خاطرنشان کرد: علاوه بر هماهنگی برای تامین دام و نظارت دامپزشکان بر ذبح دام، لازم است طوری برنامه ریزی شود تا شهروندان مراجعه کننده به این جایگاه‌ها، ضمن برخورداری از امکانات لازم و فضای مناسب، کمترین زمان انتظار را داشته باشند.

علی عفتی با اشاره به خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان، اظهار کرد: برای حفظ سلامت شهروندان، اگر به دستور دامپزشک کل لاشه دام ذبح شده یا بخشی از آن به دلیل بیماری در جایگاه‌های عرضه دام ضبط شود، کل هزینه دام یا بخشی از لاشه که ضبط شده به شهروند پرداخت می‌شود که این مسئله بیانگر اهمیت سلامت شهروندان برای مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز موجود و مطالبه شهروندان، تلاش می‌کنیم جایگاه‌های موقت عرضه بهداشتی دام را افزایش دهیم، تصریح کرد: این مهم نیازمند همکاری شهرداری‌های مناطق است، زیرا زمین مورد نیاز برای احداث این جایگاه‌ها باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد و ضمن دوری از فضای پر جمعیت و کاربری مسکونی تا جای ممکن، از امکانات لازم و دسترسی آسان برخوردار باشد.

وی حجم ذبح در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام را حائز اهمیت دانست و افزود: هر چه تعداد دام‌هایی که در جایگاه‌های عرضه بهداشتی ذبح می‌شوند بیشتر باشد، اطمینان از بهداشت محیط شهر بیشتر می‌شود و پیش بینی ما این است که امسال در همه حوزه‌ها از جمله میزان ذبح از رشد چشمگیری برخوردار باشیم.

عفتی با اشاره به عدم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان، عرضه دام غیر بهداشتی از سوی سودجویان در روزهای عرفه و عید سعید قربان را عامل انتشار این بیماری‌های مشترک دانست و گفت: هر گاه بنا بر دلایلی نظیر مناسبت‌های مذهبی که نیاز شهروندان به دام افزایش می‌یابد، احتمال حضور سودجویان نیز در این حوزه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شهروندان درصورت خریداری دام غیر بهداشتی، خود و اعضای خانواده‌شان را در معرض بیماری‌های مهلک قرار می‌دهند، اظهار کرد: برای مقابله با انتشار بیماری‌ها، لازم است به شهروندان به خوبی آگاهی داده شود تا دام مورد نیاز خود را تنها از جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام خریداری کرده و در همان محل ذبح کنند.

به گزارش مهر، معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین در پایان خاطرنشان کرد: در طرح عرضه بهداشتی دام، بحث حمایت از فقرا نباید نادیده گرفته شود و با همکاری انجمن‌های خیریه باید امکانات و تسهیلات لازم را برای اهدای دام نذری شهروندان را فراهم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید