جزئیات توافق اتحادیه ناشران و کتابفروشان با سازمان تامین اجتماعی

    کد خبر :55942

نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای پیگیری مطالبات ناشران از سازمان تامین اجتماعی از برگزاری نخستین جلسه کارگروه مشترک خبر داد و گفت: در این جلسه به ۸ توافق جدی و مطلوب دست یافتیم که مشکلات ناشران با تامین اجتماعی را تقلیل می‌دهد.

به گزارش  خبرنگاران پویا،‌ فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده و نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای پیگیری مطالبات ناشران از سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ نخستین جلسه کارگروه مشترک تامین اجتماعی و ناشران که مدت‌ها منتظر تشکیل آن بودیم،‌ با حضور آقایان صدرزاده ( کارشناس معاونت فنی)‌، عابدی ( معاون اداره کل غرب تهران) ، شعبانی رئیس بازرسی اداره کل غرب، نوری (کارشناس ارشد اداره کل شرق ) و خانم متعارفی ( از دفتر مطالعات اداره کل درآمد سازمان ) در دفتر معاونت فنی سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد.

وی با انتقاد از عدم حضور محمدحسین جعفریان مشاور رئیس سازمان تامین اجتماعی که در دیدار نوربخش با ناشران در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نماینده تام‌الاختیار وی معرفی شده بود،‌ گفت:‌ اولین و مهم‌ترین دستاورد این جلسه تنظیم صورت جلسه و توافقات انجام شده بود که در سه سال گذشته از انجام آن امتناع می‌ورزیدند.

تیمورزاده با اشاره به توافقاتی که در این جلسه میان دو طرف به دست آمده است‌، گفت:‌ رعایت دقیق تبصره 6 ماده واحده قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان کلیه کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و فنی مصوب 16/12/1361 تا میزان 5نفر کارگر که می‌گوید: در مورد کارفرمایانی که صورت مزد یا حقوق و نیز حق بیمه ماهانه سهم کارگر را تا دوماه پس از مهلت قانونی ارسال و پرداخت نکنند، بخشودگی موضوع این قانون برای آن مدت منتفی می شود و مکلف به پرداخت حق بیمه قانونی ماهانه خواهند بود.” اولین و مهم ترین خواسته ما بود.

وی ادامه داد:‌ خوب است در اینجا این نکته را توضیح دهم که معافیت ناشران به دلیل فعالیت تولیدی ایشان و مستند به این قانون صورت گرفته است و نه به تصور بسیاری از همکاران ما به دلیل فعالیت فرهنگی. به همین دلیل مزایای این قانون، مشمول کتابفروشی‌ها که فعالیت خدماتی ( غیرتولیدی ) دارند. نمی‌شود.گرچه برای بهره‌مندی همکاران کتابفروش از این تسهیلات از طریق مصوبات قانونی از ابتدای ریاست نوربخش در سازمان تامین اجتماعی، تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم و در مناسبت‌های مختلفی مانند جشنواره دهخدای سال 94 و یا نشست اخیر وی و معاون فرهنگی ارشاد با اصحاب نشر و خبرنگاران در شهرآفتاب، این وعده یادآوری شده و ایشان نیز قول رسیدگی و فراهم کردن سازوکار قانونی را داده اند که امیدواریم تحقق این امر به عمر ما قد بدهد.

تیمورزاده تصریح کرد:‌ آنچه همکاران ما و کارفرمایان 37 صنف دیگر مشمول این قانون را در این 35 سال پس از تصویب آن به سختی آزرده است، تفسیر موسع مدیران سازمان از تبصره 6 و تسری عدم پرداخت در مهلت قانونی لیست حق بیمه به کسری پرداخت است که بروز و ظهور شدید آن در سال 94 به دنبال عدم اطلاع بسیاری از کارفرمایان این 38 صنف از افزایش مبلغ 110هزار تومان به صورت دستمزد مشمول حق بیمه رخ داد که در واقع بسیاری از کارفرمایان به دلیل عدم پرداخت این 11هزار تومان ( 10 درصد 110 هزار تومان) به ازای هر کارگر نه تنها لیست بیمه آنان از ماخذ 10 درصد به 30 درصد تبدیل شد، بلکه مشمول جرائم 10درصد عدم پرداخت مهلت مقرر و نیز 2 درصد ماهیانه مابه التفاوت کسری پرداخت شدند که مبالغ سنگینی را به عنوان بدهی آنان ایجاد کرد. ما معتقد بودیم و هستیم که تبصره 6 فقط در صورت تاخیر پرداخت قابلیت اجرایی دارد و نه در کسری پرداخت.
با توجه به حساسیت موضوع و نظر مخالف اداره حقوقی سازمان تامین اجتماعی با ما، بنا بر این شد که این مسئله به عنوان درخواست مهم و اساسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در معاونت فنی مجدداً رسیدگی شود.

مدیر انتشارات تیموزاده تصریح کرد:‌ بحث‌ها و پیگیری‌های ما و تعامل مثبت اعضای کارگروه تامین اجتماعی در اواخر سال 94 و اوایل سال 95 منجر به صدور دستورالعمل شماره 3950/95/5020 به تاریخ 16/05/95 مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر بلامانع بودن شمول معافیت ناشران و 37 صنف دیگر با وجود عدم درج مزایای رفاهی، انگیزه ای در لیست های بیمه در بازه زمانی فروردین تا آذر 94 و نیز اصلاح بدهی ایجاد شده گردید.

وی تصریح کرد:‌ همکارانی که به دلیل عدم درج مزایای انگیز‌ ای در بازه زمانی یادشده جریمه شده و این جریمه را به حساب سازمان پرداخت کردهاند می توانند با مراجعه به شعبه مربوط به خود، درخواست بازگشت این مبالغ را کتبا ارائه کنند. به نظر می رسد با وجود درج این مبالغ در حساب بستانکاری این عزیزان، تا درخواست کتبی ارائه نشود، بازپرداخت این مبالغ صورت نخواهد گرفت.

تیمورزاده با اشاره به دیگر توافقات این جلسه گفت: هم‌چنین در این کارگروه توافق شد که از پرداخت لیست بیمه ناشران و کتابفروشان به هیچ دلیلی از سوی شعب سازمان، جلوگیری نشود. تعیین شعب منتخب تخصصی ناشران و کتابفروشان، بدین ترتیب که شعبه یک در خیابان فاطمی از اداره کل غرب و شعبه هشت در خیابان سعدی از اداره کل شرق بدین موضوع اختصاص یابند و پرونده های اعضای اتحادیه از شعبات دیگر سطح شهر تهران به این دو شعبه منتقل شود. دیگر توافق این جلسه بود. این تمرکز کمک بسیاری در ایجاد تعامل مثبت با مسئولین کمتری، خواهد کرد که در نتیجه آن رسیدگی به مشکلات بیمه‌ای پیش روی ناشران را ساده‌تر و نتیجه بخش‌تر خواهد کرد. تعداد محدودتری از کارکنان تامین اجتماعی و ادارات بازرسی شعب نیاز به توجیه و توضیح فعالیت‌های نشر و ملاقات‌های رو در رو خواهند داشت.

وی با اشاره به توافق پنجم گفت:‌ ارائه تعریف متقن و قابل فهمی از ناشر، کتابفروش ، ناشر- کتابفروش، فرایند نشر، توزیع و فروش کتاب از سوی اتحادیه دیگر توافق انجام شده است که به کاهش تفسیر سلیقه‌ای بازرسان از این فعالیت‌ها بیانجامد. استقبال اعضای کارگروه تامین اجتماعی از این تعاریف و قول جایگزینی آن با رویه‌های قبلی بازرسان، نشان از فضای مثبت ایجاد شده در مذاکرات فی مابین بود.

نماینده اتحادیه ناشران در کارگروه اتحادیه ناشران گفت:‌ برگزاری دوره‌های آموزشی اعضای اتحادیه از سوی کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برای آشنایی بیشتر همکاران با قوانین و آیین نامه های تامین اجتماعی، مرتبط با فعالیت نشر و تکالیف و وظایف آنان و ارائه دوره‌ای لیست کامل اعضای اتحادیه به سازمان که احتمالا منتهی به حذف بازرسی تامین اجتماعی از این حوزه خواهد شد. از دیگر توافقات انجام شده است. در صورت عملی شدن این توافق تکلیف بازرسی از دفاتر اعضا بر دوش اتحادیه قرار خواهد گرفت. این پیشنهاد که از سوی طرف تامین اجتماعی مطرح شده بود نیز حاکی از فضایی متفاهم و حاکی از اعتماد در این جلسه بود. طبیعتا اتحادیه تمامی تلاش خود را برای تحقق بهینه این امر و راستی آزمایی لیست‌های بیمه اعضای خود به کار خواهد بست تا بتواند با حذف موارد ناصحیح از حقوق قانونی اعضای خود به درستی حمایت و دفاع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید