«مردم در بازار به دنبال موسیقی عجیب و غریب هستند»

جای خالی موسیقی طنز

    کد خبر :559073

می‌توانیم در کنار شعر طنز، موسیقی طنز هم داشته باشیم؛ این را یک کارشناس موسیقی می‌گوید.

رضا مهدوی – نوازنده سنتور و مدرس موسیقی –  اظهار می‌کند: امروزه موسیقی در تیتراژهای تلویزیون جای خودش را پیدا کرده است؛ زبان تصویر وقتی با موسیقی همراه می‌شود زبان گویاتری است؛ مدیران و متولیان هنر و فرهنگ به راحتی می‌توانند در حوزه طنز و فکاهی سفارش‌های خوبی بدهند؛ اما متأسفانه در صدا و سیما شاهد این موضوع نیستیم و شبکه‌های تلویزیونی ما بیشتر به غم می‌پردازند.

او ادامه می‌دهد: موسیقیدانان هم در این عرصه زیاد کار نکردند، اگر از آن‌ها خواسته شود به فکر و تولید وا داشته می‌شوند و می‌توانند موسیقی‌های طنزآلود تولید کنند. در کشور ما چون درخواست و سفارشی در این زمینه نیست هنرمندان به چنبره درونی خودشان می‌روند. امروز مردم در بازار به دنبال چیزهای عجیب و غریب هستند که این متأثر از فضاهای بیرونی است.

این مدرس موسیقی در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم طنز را وارد موسیقی کنیم آیا باعث هجو آن می‌شود؟ می‌گوید: نه اینطور نیست؛ برای نمونه می‌گویم سال‌های سال است برنامه «صبح جمعه» در رادیو موسیقی‌هایی طنزآلود کلامی نمایشی پخش می‌کند که شاید از نظر کیفی خیلی بالا نباشند اما مردم را به معنای واقعی شاد می‌کنند و سال‌هاست استقبال مردم را در پی دارد. اما در دیگر سطوح موسیقایی چنین چیزی وجود ندارد.

او درباره نقش نهادهای صنفی در این زمینه بیان می‌کند: می‌توانیم در کنار شعر طنز، موسیقی طنز هم داشته باشیم همانطور که سال‌ها پیش اولین جشنواره طنز را با حضور بزرگان موسیقی و ادبیات و نمایش و… در دانشگاه سوره برگزار کردیم؛ ما در حوزه موسیقی صنف پویا و دغدغه‌مندی نداریم اما اگر داشته باشیم این صنف می‌تواند اتاق فکر ایجاد کند و برای همه ژانرها از جمله طنز برنامه بدهد و هیچ نظرسنجی و نیاز سنجی‌ای هم در سطح مدیران ندارد.

مهدوی در پایان پیشنهاد می‌کند: ای کاش بار دیگر اهالی موسیقی و ادبیات و نمایش دور یکدیگر جمع شوند و جشنواره طنز را برگزار کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید