افزایش ۱۲۰ کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری در تهران/ کاهش ۵۴ میلیاردی درآمد شهرداری از فروش طرح ترافیک

    کد خبر :558758

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از افزایش ۱۲۰ کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری در تهران و کاهش ۵۴ میلیاردی درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک خبر داد.

محسن پورسیدآقایی امروز در ادامه نشست خبری خود در معاونت حمل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پارک حاشیه‌ای هوشمند، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در کل منطقه 2 از ابتدای تیر ماه به اجرا در می‌آید؛ هر نیم ساعت یک بار خودروی پارک شده توسط دروبین رصد شده و مشخص می‌شود چه مدت خودرو پارک بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره میزان استفاده شهروندان از مترو نیز گفت: به طور کلی سفر با مترو رشد خوبی نداشته است اما در منطقه مرکزی شهر رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی درباره تردد کامیون‌ها در سطح شهر نیز تصریح کرد: کامیون‌ها مجاز به تردد روزانه در سطح شهر نیستند و تنها از ساعت 22 تا 6 صبح می‌توانند در سطح شهر تردد کنند؛ در حال حاضر معاینه فنی هر کامیونی که وارد شهر شود، چک و در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شود.

پورسیدآقایی افزود: بر این باوریم که معاینه فنی خودروهای دیزلی دقیق انجام نمی‌شود اما خوشبختانه با همکاری وزارت راه و نظارت بر مراکز معاینه فنی دیزلی، سختگیرانه شد؛ علاوه بر این وسیله‌ای ابداع شد که طبق آن راننده نمی‌تواند به آرامی گاز خودرو را فشار دهد و اگر سرعت دور موتور افزایش نیابد، تست مردود اعلام می‌شود؛ همه این کارها برای این بوده است که خودروهای دیزلی در شهر کنترل شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه طرح ترافیک موجب سلب حق مالکیت و آزادی تردد شهروندان می‌شود، اظهار کرد: اگر یک فرد از وسلیه‌ای که مالکیت آن را دارد، استفاده می‌کند و از این استفاده دیگران اذیت می‌شوند باید عوارض آن را بپردازد؛ این اقدام ابداعی مشهور در بسیاری از کشورهاست. اگر قرار است از خودروی شخصی استفاده شود به جای ممنوعیت تردد، باید عوارض آن پرداخت شود چراکه شهروندان از استفاده از خودروی شخصی متضرر می‌شوند.

به گفته معاون شهردار تهران، بر اساس اعلام بانک جهانی در تهران 2.6 میلیارد دلا در سال هزینه بهداشتی به دلیل آلودگی هوا پرداخته می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت اتوبوس‌ها و قطارهای مترو گفت: سال 96 و 97، 13 قطار جدید به مترو اضافه شد و قرار است 10 قطار جدید نیز امسال به مترو افزوده شود؛ در حوزه اتوبوسرانی هم اتوبوس جدید خریداری شده و به بخش خصوصی نیز کمک کرده‌ایم تا خطوط جدید مینی‌بوسرانی راه‌اندازی شود؛ گروه اول از این مینی‌بوس‌ها فردا رونمایی خواهد شد.

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موتورسیکلت‌های مسافربر نیز متذکر شد: همان تجربه‌ای که روی خودروهای کاربراتوری صورت گرفت باید درباره موتور سیکلت‌ها نیز اجرایی و جلوی تولید آنها گرفته شود که این امر محقق شد و از سال 97 موتور کاربراتوری شماره‌گذاری نشده است. برای اسقاط شدن آنها نیز مصوب شد به ازای هر موتور جدید یک موتور کاربراتوری اسقاط شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری پلیس با اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد، گفت: پلیس طی مصاحبه‌ای تأکید کرد که طرح جدید کارشناسی شده است و از ابتدای تیر اجرایی می‌شود. از این رو می‌توان گفت کاملا با پلیس هماهنگ هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران همچنین درباره ثبت‌نام ساکنین محدوده طرح ترافیک برای دریافت مجوز، گفت: این دسته از افراد برای اینکه تخیف 50 درصدی شامل حال شود باید همه بدهی‌ خود را در حوزه پسماند و غیره بپردازند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درآمد تبلیغات محیطی مترو تصریح کرد: فضای تبلیغاتی تردد مترو و اتوبوسرانی باید خودشان سپرده شود اما این امر نیاز به اصلاح مصوبه شورای شهر دارد چراکه طبق مصوبه شورا، حق واگذاری فضای تبلیغاتی برای هیچ بخشی به جز سازمان زیباسازی وجود ندارد؛ کل پولی که قرار بود از طریق تبلیغات در مترو حاصل شود 20 میلیارد تومان بوده است اما در شرایطی که سالانه هزار میلیارد توسط شهرداری به عنوان یارانه به مترو پرداخت می‌شود، 20 میلیارد رقم قابل توجهی نیست.

پورسیدآقایی درباره میزان کاهش درآمد شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک اظهار کرد: سال 96، شهرداری تهران 350 میلیارد تومان از محل فروش آرم‌های طرح ترافیک درآمد داشته که این رقم در سال گذشته به 296 میلیارد تومان رسیده و نشان دهنده کاهش 54 میلیارد تومانی است؛ این وضعیت پاسخ به کسانی است که معتقد بودند اجرای طرح جدید برای درآمدزایی است.

وی همچنین درباره زمان اعلام نام و رسانه سهمیه‌بگیران طرح ترافیک خبرنگاری و همچنین چگونگی صحت‌سنجی لیست منتشر شده گفت: به طور حتم به محض اینکه کار ثبت‌نام تمام شود، لیست را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش  تسنیم؛ معاون شهردار تهران ادامه داد: تاکنون از 2 هزار و 60 سهمیه مربوط به خبرنگاران، یک هزار و 400 مجوز به طور قطعی تعیین تکلیف شده است؛ برخی رسانه‌ها نیز هنوز اسامی خبرنگاران خود را اعلام نکرده‌اند و به محض اینکه لیست نهایی شود، اسامی به همراه نام رسانه آنها منتشر خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری کمیته 7 نفری برای تعیین سهمیه تعیین شد که فقط یک نماینده از شهرداری در آن حضور داشت؛ کارگروه لیست را بررسی می‌کند تا مشخص شود اسامی طبق سهمیه تعیین شده است یا خیر.

پورسیدآقایی درباره توسعه دوچرخه‌‌سواری نیز گفت: برنامه و سند توسعه ملی دوچرخه سواری در معاونت حمل و نقل و ترافیک به تصویب رسیده و بر این اساس مجموعا در پایان 5 ساله اجرای سند، 3.5 درصد سفرهای تهران با دوچرخه خواهد بود و 120 کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری افزوده خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مجوز تاکسی‌های اینترنتی گفت: این موضوع در کمسیون زیربنایی دولت چندین بار مطرح شد و اخیراً این دسته از تاکسی‌ها ملزم شدند تا تحت نظارت دستورالعملی قرار بگیرند که وزارت کشور تدوین خواهد کرد؛ در خصوص جزئیات آن نیز جلساتی برگزار خواهد شد و امیدوارم طی یکماه آینده دستورالعمل نظارتی ابلاغ شود.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: در سال 96، 147 هزار مجوز و در سال گذشته، 103 هزار مجوز طرح ترافیک روزانه صادر شد و قرار است در سال 98 نیز همین رقم را متعهد باشیم؛ خودروهای ورودی به محدوده زوج یا فرد نیر بیش از 700 هزار خودرو نبوده است اما با اجرای طرح جدید تعداد حضور خودروها در این محدوده کاهش می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید