تاخیر در اعلام طرح آمریکایی «معامله قرن»

    کد خبر :558706

فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا در امور به اصطلاح خاورمیانه، از احتمال تاخیر در اعلام طرح ادعایی واشنگتن برای صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، موسوم به «معامله قرن»، خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم، «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور صلح خاورمیانه، روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان «جروزالم پست»، اعلام کرد، احتمال دارد طرح «معامله قرن» بعد از تشکیل کابینه جدید اسرائیل رونمایی شود.

گرینبلات گفت: «بعد از تاخیر اخیر موعد اعلام طرح معامله قرن به دلیل انتخابات اسرائیل در آوریل گذشته، دولت ترامپ تاکنون موعد معینی را برای آن مشخص نکرده است.

وی افزود: «اکنون بر سر کنفرانس بحرین متمرکز می‌شویم.»

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که یک کنفرانس بین‌المللی با هدف تشویق برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در اراضی فلسطینی ماه ژوئن در منامه بحرین برگزار می‌شود. در حالی که برخی از کشورها از جمله عربستان و امارات از مشارکت در این کنفرانس خبر داده‌اند، فلسطینیان اعلام کرده‌اند در کنفرانس اقتصادی بحرین حضور نخواهند یافت.

این دیپلمات آمریکایی در گفت‌وگوی خود با جروزالیم پست، این مساله را نیز خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا و برگزاری رقابت‌های انتخاباتی در روند برنامه صلح خاورمیانه هرگز تغییری ایجاد نخواهد کرد و رئیس‌جمهوری کاملا به آن توجه دارد.

دولت آمریکا از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در اوایل سال 2017، در حال تدوین طرح سیاسی در خاورمیانه به‌نام «معامله قرن» است ولی تا کنون بندهای آن را فاش نکرده است. این طرح از سوی رژیم‌های عربستان، امارات، مصر و برخی کشورهای عربی حمایت می‌‌شود و گفته می‌شود طرح مذکور، فلسطینیان را مجبور خواهد کرد امتیازاتی به‌نفع اسرائیل، به‌ویژه درباره وضعیت شهر قدس و حق بازگشت آوارگان ارائه دهند.

گرینبلات از اظهارات «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، که مدعی شده است اسرائیل حق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را دارد، حمایت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید