مهره چینی انگلیسی در شطرنج بحران های جهانی

    کد خبر :558701

انگلیس که چند روز پیش در تازه‎ترین اقدام نظامی خود، خبر از تغییر مأموریت نیروهای ویژه‎اش از مقابله با تروریسم به مقابله با «نیروهای رقبای متخاصم» در جهان داده بود، دیروز نیز اقدام به ارسال نیروهای دفاعی خود به خلیج فارس با طرح ادعای افزایش امنیت کشتی‎های خود کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، جدیدترین چینش مهره‌های نظامی انگلیس در جهان و منطقه با واکنش سفارت روسیه در لندن مواجه شد که با ابراز نگرانی نسبت به این تحرکات، آن را تهدیدی علیه امنیت جهان دانست.

به گزارش بی‎بی‎سی، روز پنجشنبه منبعی در وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد «مأموریت مبارزه با تروریسم جای خود را به مبارزه با متخاصمانی که رفتارشان باعث ایجاد تهدیداتی می‎شود، می‎دهد.» بریتانیا بارها زبان به ملامت نیروهای نظامی و سرویس‎های اطلاعاتی روسیه گشوده است؛ بویژه پس از ترور سرگئی اسکریپال جاسوس دو طرفه این دو کشور و دخترش در شهری در انگلستان که باعث تیره و تار شدن روابط میان دو کشور شد. از سوی دیگر ناظران می‎گویند هدف انگلیس از این تصمیم مبارزه با افزایش نفوذ دو کشور روسیه و چین است که برخی اقدامات آنها را مخل امنیت و صلح جهانی می‎داند. اما سفارت روسیه در لندن اعلام کرد که تغییر مأموریت مأموران ویژه انگلیس در جهان خود می‎تواند باعث تشدید بحران شود و امنیت بین‎المللی را خدشه‎دار کند. سفارت روسیه در همین راستا در بیانیه‌ای با درخواست از وزارت خارجه و وزارت دفاع انگلیس برای شفاف‌سازی اعلام کرد: «انتشار چنین گزارش‌هایی حاوی هشدار و نکاتی است. البته نمی‎توانیم بگوییم به صحت این اطلاعات می‎توان اعتماد کرد یا نه و اینکه اساساً وظیفه واقعی نیروهای مسلح انگلیس چیست؟ با وجود این اگر این گزارش صحت داشته باشد، این تصمیم در وهله اول اشتباه و در وهله دوم با توجه به موافقت لندن با وظایف بین‌المللی سؤال‌برانگیز است. انگلیس با انتشار این گزارش، می‎خواهد راه را برای سازمان‎های دفاعی خود برای دور زدن قوانین و محدودیت‎های بین‎المللی باز بگذارد. با این کار انگلیس که به‌دنبال مجوزی است تا مأموریت نظامی نیروهایش را در جهان و فراتر از محدودیت‎های دفاع از خود مقبول جلوه بدهد، منشور سازمان ملل متحد نقض شده است. این اقدامات نه تنها باعث کاهش تنش‎ها و تهدیدات نمی‎شود بلکه نظم جهانی را هم با خطر روبه‎رو می‎کند و شاید شاهد درگیری‎های مسلحانه‎ای باشیم که تنها از سوءتفاهم بروز پیدا کرده‎اند.» در گزارشی که بی‎بی‎سی منتشر کرد، اعلام شد که براساس طرحی که اکنون در دست بررسی است، سه عنصر اصلی نیروهای ویژه انگلیس از عملیات‌های سنتی مبارزه با تروریسم تغییر رویه می‌دهند تا روی رفتار بین‌المللی خطرناک از سوی متخاصم‌ها متمرکز شوند. پیش از این نیروهای ویژه بریتانیا در سوریه، عراق و افغانستان مأموریت داشتند. اما پس از آنکه دولت سوریه شکست تروریست‎های داعش را اعلام کرد، بریتانیا طرحی تازه برای نیروهای خود در نظر گرفت.

به گزارش روزنامه تایمز، همزمان با تغییر مأموریت نیروهای ویژه بریتانیا، نیروی دریایی سلطنتی نیز اعلام کرد که در نظر دارد چند فروند کشتی گشت‎زنی و 100 نیرو به تنگه هرمز بفرستد. این تصمیم در پی حمله به تانکرهای نفتی نروژ و ژاپن گرفته شد که با وجود فقدان سند و مدرک و تکذیب‎ها، امریکا و عربستان، ایران را مقصر آن دانستند. گشت‌زنی نیروهای ویژه انگلیسی از پایگاه جدید آنها در بحرین هماهنگ می‌شود. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، این تصمیم کشورش را نادرست قلمداد کرد و گفت باید انگلیس در جهت کاهش تنش در منطقه گام بردارد، نه اینکه خود تبدیل به یکی از مهره‎های بازی شود. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس اما با انتقاد از کوربین نوشت: «چرا رهبر حزب کارگر هیچ وقت در حمایت از متحدان بریتانیا، اطلاعات بریتانیا یا منافع بریتانیا حرفی نمی‌زند؟»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید