توافق گروه ۲۰ برای مقابله با پسماندهای پلاستیکی

    کد خبر :558494

اعضای گروه ۲۰ توافق کردند طی یک توافق بین‌المللی مهم با پسماندهای پلاستیکی که اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند، مقابله کنند.

این توافق برجسته به این منظور مطرح شد که حجم فزاینده پسماندهای پلاستیکی که اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کند، کاهش پیدا کند و مورد پذیرش بیشتر کشورهای صنعتی جهان قرار گرفته‌است.

وزرای محیط زیست و انرژی کشورهای گروه ۲۰ توافق کردند تا چارچوبی داوطلبانه در جهت کاهش پسماندهای پلاستیکی اتخاذ کرده و ارائه استراتژی‌هایی برای کمک به کشورهای در حال توسعه از جمله آن‌هاست.

نمایندگانی از کشورهای گروه ۲۰ که ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را تشکیل می‌دهند در شهر کاروایزاوا در شمال غرب توکیو و پیش از نشست گروه ۲۰ که اواخر این ماه در اوساکا برگزار می‌شود با یکدیگر دیدار کردند.

موضوع پسماندهای پلاستیکی در دریاها طی سال‌های اخیر برجسته شده زیرا میزان این مواد آلاینده افزایش یافته و شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده آسیب‌های ناشی از آن در طبیعت و حیات وحش است.

همچنین افزایش تعداد لاشه‌ حیواناتی که به دلیل بلعیدن پسماندهای پلاستیکی تلف شده‌اند اعتراضاتی را در نقاط مختلف جهان به همراه داشته و در نتیجه آن بسیاری از کشورها اقداماتی را در راستای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اعمال کرده‌اند. هرچند، همچنان مشاهده می‌شود میزان این پسماندهای رها شده در دریاها رو به افزایش است.

برآوردهای منتشر شده توسط دولت انگلیس نشان می‌دهد هر سال بیش از ۱۵۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند. همچنین، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی و حدود یک میلیون پرنده به دلیل بلع پسماندهای پلاستیکی یا گیر افتادن در آن‌ها تلف می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این چارچوب جدید که در ژاپن مطرح شد اعضای گروه ۲۰ “رویکرد جامع چرخه زندگی” را ارتقا می‌دهند تا از طریق اقدامات متعدد و همکاری‌های بین المللی از رها شدن پسماندهای پلاستیکی در اقیانوس‌ها جلوگیری شده و میزان آن کاهش پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید