چگونگی عملکرد پلیس راهور در مواجهه با کشف حجاب در خودرو

    کد خبر :558421

فرمانده انتظامی پایتخت چگونگی عملکرد مأموران پلیس راهور در صورت مشاهده کشف حجاب در خودرو را اعلام کرد.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت  در خصوص چگونگی عملکرد ماموران پلیس راهور در طرح ناظر اظهار داشت: تمام ماموران پلیس‌های تخصصی در صورت مشاهده جرم کشف حجاب، مکلف هستند موضوع را به پلیس امنیت اخلاقی گزارش کنند.

سردار رحیمی در پاسخ به این سؤال که ماموران پلیس راهور، خودرویی که در آن کشف حجاب شده را متوقف می‌کنند یا خیر تصریح کرد: ما جلوگیری نداریم؛ فقط مأمور مکلف است مشخصات خودرو، محدوده تخلف و زمان آن را یادداشت کرده و به پلیس امنیت اخلاقی گزارش می‌کند.

گفتنی است هموطنان با مشاهده بی حجابی در خودروها و بی‌تفاوتی ماموران پلیس راهور در مواجهه با آنان همواره این سوال را مطرح می‌کردند که مگر مأمور راهور، پلیس نیست؛ پس چرا بی‌تفاوت در مقابل جرم کشف حجاب عمل می‌کند.

به گزارش فارس،لازم بذکر است که با درج مطالبی تحت عناوین «تعیین تکلیف در برخورد با مساله بی حجابی» ،« بی حجابی داخل خودروها ، مسئول کیست ؟»، «پیگیری جدی علت عدم فعالیت ناجا در مقوله حجاب وپاسخ گویی صریح ناجا»،« جریمه نقدی برای اخلال گران امنیت اجتماعی و بی حجابی»، «50 هزارتومان جریمه خودروهایی که سرنشین بد حجاب دارند» و «به کشف حجاب در انظار عمومی رسیدگی کنید» پیگیری این موضوعات و چگونگی برخورد ماموران پلیس با آن را جویا شده بودند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. آقای جوان(!) گفت:

    قانون تعزیرات

    تا سال ۱۳۶۲هیچ قانونی در مورد حجاب و عفاف به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و اولین قانونی که در خصوص پوشش زنان، در کشور به تصویب رسید، ماده ‌١� ٢ قانون تعزیرات مصوب سال ‌١٣٦٢بود. در این قانون آمده بود: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد».

    براساس این قانون، زنانی که در جمهوری اسلامی ایران هستند، اعم از ایرانی و خارجی، مسلمان و غیرمسلمان، مکلف به رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی و معابر شدند. تا جایی که دادستان عمومی تهران در بخشی از اطلاعیه خود می نویسد:‌ «به تمام مسئولان در ادارات و سازمان‎‎های دولتی و شرکت‎ها و سایر واحد‎های دولتی و خصوصی، اماکن عمومی از قبیل هتل‎ها، مسافرخانه‎ها، تالار‎ها و باشگاه‎‎های برگزار‎کننده مجالس جشن عروسی، غذاخوری‎ها و سایر اماکن عمومی اعلام و ابلاغ می‎دارد، از تاریخ انتشار این اطلاعیه موظفند از ورود بانوانی که رعایت حجاب و پوشش صحیح اسلامی را نمی‎کنند، جلوگیری به عمل آورند».

    قانون رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان

    در سال ۱۳۶۵، در مصوبه قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آنها در ملأعام خلاف شرع است یا عفت عمومی را جریحه ‌دار می‌کند؛ نکات جدیدی به چشم می خورد.

    در ماده ۴ این قانون آمده: «کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع و یا موجب ترویج فساد و یا هتک عفت عمومی باشد، توقیف و خارج از نوبت در دادگاه صالح محاکمه و حسب مورد به یکی از مجازات های مذکور در ماده ۲ محکوم می گردند.

    و ماده ۲، مجازات های تعزیری را بدین شرح بیان می کند: «۱- تذکر و ارشاد. ۲- توبیخ و سرزنش. ۳- تهدید. ۴- ۱۰ تا۲۰ ضربه شلاق یا جریمه نقدی از ۲۰ تا۲۰۰ هزار ریال برای استفاده کننده. ۵- ۲۰ تا۴۰ ضربه شلاق یا جریمه نقدی از ۲۰ تا۲۰۰ هزار ریال در مورد استفاده کننده».

    علاوه بر این در تبصره دو این ماده آمده: «مجرمی را که کارمند است، علاوه بر مجازات های فوق الذکر به یکی از مجازات های زیر محکوم می‌ نماید: ۱- انفصال موقت تا دو سال. ۲- اخراج و انفصال از خدمات دولتی. ۳- محرومیت استخدام به مدت پنج سال در کلیه وزارتخانه‌ها و شرکت ها و نهادها و ارگان های عمومی و دولتی.

    قانون مجازات اسلامی

    می توان مهم ‌ترین قانونی که بی‌ حجابی را جرم دانسته و به آن پرداخته، ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ دانست. به موجب این ماده: «هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

    در تبصره این ماده که همان ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۶۲است، آمده: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

    البته بنابر ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی،‌ چنانچه قاضی تشخیص بدهد، می تواند حبس و شلاق متهم را به جزای نقدی تبدیل کند.
    —————————————————————————————————-
    آن‌چه در فقه امامیه بر سر آن اجماع شده، آن است که تمام بدن زن به جز صورت (وجه) و کف دستان (کفین)، در حکم عورت است و زن بايد آن را از ديدگان بيگانه بپوشاند.
    ——————————————————————————————————
    وسيله ارتکاب جرم

    به دليل عدمی بودن رفتار مجرمانه جرم مورد بحث، وسيله در تحقق آن (موضوعيت) ندارد. به بيان ديگر، ظاهر شدن در هر وضعيتی که کفايت حجاب شرعی را نکند، مصداق جرم رعايت نکردن حجاب شرعی به شمار می‌رود. نمايان بودن تمام يا بخشی از موی سر، آشکار بودن گردن و سينه به دليل شيوه بستن روسری (مانند رسم عرب دوران جاهلیت)، استفاده از لباس‌های تنگ و بدن‌نما و آرايش صورت و دست‌ها همگی بخشی از مصداق‌های جرم رعايت نکردن حجاب شرعی هستند. تشخيص مصداق‌های اين جرم بر عهده دادگاه رسيدگی کننده است.

    ←← مکان ارتکاب جرم

    مکان تحقق جرم يادشده، معابر و انظار عمومی است. حکم شماره ۴۱۳ ـ ۳۱/۲/۱۳۶۱ ديوان عالی کشور، ما را در شناخت معابر عمومی ياری می‌رساند:
    مقصود از ارتکاب عمل منافی عفت به‌طور علنی اعم است از اين که عمل در مرئی و منظر عمومی واقع شود و يا در مکانی که مستعد عموم باشد و قصد مرتکب، پنهان نمودن محل و احتراز از علنی بودن و آشکار شدن آن تأثيری نخواهد داشت. بنابراين، ارتکاب عمل منافی عفت در پس کوچه و تاريکی شب مشمول ارتکاب عمل در علن خواهد بود. [۱۳]

    فضای درونی وسيله نقليه شخصی در صورتی که قابل مشاهده و در منظر عموم باشد، مشمول عنوان (انظار عمومی) خواهد بود. پس در صورتی که راننده يا سرنشين وسيله نقليه حجاب نداشته باشد، مرتکب جرم و نقض قانون شده است. بنابراين، ضابطان دادگستری بايد با متوقف کردن چنين وسيله نقليه‌ای، از فرار مجرم جلوگيری کنند. در اين فرض، گرفتن مدرک شناسايی از فرد بی‌حجاب برای مراجعه بعدی به پاسگاه نيروی انتظامی وجاهت قانونی ندارد و استنکاف از تکليف قانونی ضابطان مبنی بر توقيف فرد بی‌حجاب است.
    ——————————————————————————————————————-
    نتيجه‌گيری
    [——]
    در حال حاضر، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، رکن قانونی تشکيل‌دهنده جرم رعايت نکردن حجاب شرعی است. مجازات مقرر در اين تبصره، تنها کيفر قانونی برای محکوم کردن بزه‌کار است. نداشتن حجاب شرعی، حالتی عدمی و ترک فعلی است که به حوزه امنيت اخلاقی جامعه اسلامی خلل وارد می‌سازد. همه زنانی که در قلمرو جمهوری اسلامی ايران ساکن هستند، در فرض رعايت نکردن حجاب شرعی، ناقض قانون و مستوجب مجازات به شمار می‌آيند. البته ارتکاب اين بزه را برای مرتکبان دارای موقعيت‌های خاص می‌توان تخلفی صنفی و اداری نيز دانست.
    وسيله ارتکاب جرم رعايت نکردن حجاب شرعی در تحقق اين جرم طريقيت دارد، ولی توليد لباس‌هايی که حجاب شرعی را تأمين نمی‌سازد، تهيه وسيله ارتکاب اين جرم به‌شمار می‌رود؛ زيرا جرم رعايت نکردن حجاب شرعی در شمار جرايم معاونت‌بردار است. مطلق بودن جرم مورد بحث، بر کفايت سوءنيت عام در تحقق عنوان مجرمانه ياد شده دلالت دارد.
    برخورد قضايی با جرم بی‌حجابی از مرحله کشف جرم که به وسيله نهاد دادسرا و با کمک ضابطان قضايی صورت می‌پذيرد، آغاز می‌شود و تا صدور حکم از سوی مرجع قضايی صالح تداوم خواهد داشت. اصل بر آن است که در دادگاه‌های عمومی به جرم بی‌حجابی رسيدگی شود، ولی در موارد خاصی که نيازمند احراز قضايی است، مرتکب اين بزه ممکن است به‌عنوان متهم به فعل مخل امنيت داخلی يا افساد فی‌الارض در دادگاه انقلاب محاکمه شود. قانون‌گذار و دادرسان می‌توانند محروميت ناقضان قانون حجاب شرعی از حقوق اجتماعی را به عنوان مؤثرترين مجازات بازدارنده در نظر بگيرند.

    ——————————————————————————————————————————–
    (پیامک کشف حجاب در خودرو)

    در صورتی که پیامک کشف حجاب بدون کد برای تذکر به شما داده شده، نیازی به هیچگونه پیگیری از سمت شما نیست.

    سلام. مالک خودرو به شماره پلاک … … [سرنشین / راننده] خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است. لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود. پلیس امنیت اخلاقی ناجا

    بعد از دریافت پیامک تذکر، در صورت تکرار پیامک زیر را دریافت می کنید که می بایست به کلانتری محل سکونت خود برای تعهد کتبی مراجعه کنید.

    ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره…… در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.

    بعد از دریافت پیامک بالا، می بایست به کلانتری محل سکونت خود برای تعهد کتبی مراجعه کنید.

    در صورتی که پیامک زیر را دریافت کرده اید:

    مالک محترم خودرو شماره ……… به دليل عدم مراجعه در مهلت تعيين شده در چارچوب جرم کشف حجاب در خودرو شما براي آخرين بار هشدار داده مي شود حداکثر ظرف مدت ۷ روز از ساعت ۸ تا ۱۷ به پليس امنيت اخلاقي محل سکونت مراجعه نماييد.

    توقیف خودرو یا عدم توقیف خودرو در موضوع تخلفات خودرویی بستگی به نوع تخلف و مقام اعلام کننده تخلف به پلیس امنیت اخلاقی دارد، چنانچه این تخلف توسط مقامات رد بالامثل قضات و پلیس های درجه دار به پلیس امنیت اطلاع داده نشود ممکن است این تخلف در سیستم پلیس امنیت ثبت نشده باشد و در این صورت با دادن تعهد به عدم تکرار این تخلف موضوع رفع می شود. برای اینکه متوجه شوید این تخلف در سیستم ثبت شده یا خیر می توانید به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و خلافی خودرو را اخذ نمایید. در صورتی که خودرو شکایت داشته باشد در قسمت بالا سمت راست برگه خلافی خودرو وضعیت شکایت مشخص شده است.

    در صورت داشتن شکایت، برای جلوگیری از توقیف خودرو می بایست به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده و موضوع پیگیری شود. در صورت نداشتن شکایت، به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنید و برگه تعهدنامه را امضا کنید. در صورت تکرار به تعداد ۲-۳ بار، خودرو به صورت موقت در پارکینگ توقیف می شود.

    در صورت دریافت پیامک کد دار حاوی کد های ۱۴، ۱۵و… می بایست به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنید.

    کدهای پلیس امنیت اخلاقی:

    کد تخلف ۱۴ و ۱۵ پلیس امنیت اخلاقی برای بد حجابی و بی حجابی داخل خودرو هست
    کد تخلف ۱۶ پلیس امنیت اخلاقی برای پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو
    کد تخلف ۱۷ پلیس امنیت اخلاقی مربوط به داشتن حیوانات خانگی (سگ) داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی
    کد تخلف ۱۸ پلیس امنیت اخلاقی مربوط به دور دور کردن است
    کد تخلف ۳۳ و ۳۵ پلیس امنیت اخلاقی هم مربوط به روزه خواری در ماشین یا استعمال دخانیات می باشد

    چند نکته که قبل از مراجع به پلیس امنیت اخلاقی باید توجه داشته باشید:

    قبل از رجوع به پلیس امنیت اخلاقی، خلافی خودرو رو بگیرید و پرداخت کنید
    اگر قبض بهتون دادن یا اس ام اس براتون اومد بعد از دو هفته از تاریخ ثبت شده جرم مراجعه کنید وگرنه در سیستم اشون ثبت نشده و میگن برو بعدا بیا مخصوصا کسانی که قبض دستی دارن ( پس بین روز ۱۵ ام و قبل از روز ۳۰ ام مراجعه کنید ). در صورتی که یک ماه گذشته باشه، حتی اگر هم بار اولتون باشه چون شکایت و توقیف میره رو پلاک باید ماشین رو ببرید پارکینگ .
    در صورتیکه بار اول باشد و در مدت بین ۱۵ تا ۳۰ روز مراجعه کنید، تعهد میگیرن و ماشین توقیف نمیشه. برای دفعات بعدی، ماشین از یک تا سه هفته خوابونده میشه
    حتما صبح زود ساعت ۶:۳۰ تا ۷ حضور داشته باشید. دیرتر برید نوبت بهتون نمیرسه و مجبور میشید یه روز دیگه زودتر برید.
    رسیدگی با توجه به پلاک خودرو فرد یا زوج انجام میشه. با توجه به پلاک ماشین تون روزهای زوج یا فرد برید.
    کارت ماشین، بیمه نامه، گواهینامه و کارت ملی به همراه کپی ازشون رو داشته باشید
    پلیس ۱۹۷ برای درخواست مساعدت و تخفیف زمان توقیف در همون خیابون وزرا هست
    به هیچ عنوان وقتی پیامک کد اومد حتی قبل از مهلت یک ماهه مسافرت نرید. چون امکان داره در مسافرت، ماشین تون رو توقیف کنن و در همون شهرستان توقیف میشه و براتون دردسر داره. در اسرع وقت به پلیس امنیت اخلاقی خیابون وزرا رجوع کنید
    صرفا حضور مالک یا وکیل مالک لازمه و کس دیگه ای لازم نیست بره
    در صورتی که نیاز به مشاوره در این زمینه دارید می توانید از طریق درخواست مشاوره تلفنی بیدبرگ، درخواست مشاوره کنید

    در صورتیکه در تهران حضور دارید به پلیس امنیت اخلاقی فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) به آدرس زیر مراجعه کنید:

    خ.وزراء-جنب پارک ساعی

    تلفن تماس: ۸۸۷۱۲۹۳۰ (ساعات کار تا ۲ بعدازظهر می باشد)

    شماره فکس: ۸۸۷۲۳۱۵۱
    ———————————————————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید