نخستین فرمانده سپاه : آمریکا به ایران حمله نظامی کند خودکشی کرده است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰
    کد خبر :557860

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره میزان واقعی بودن نگاه دولت روحانی به شرق اظهار کرد: هر دولتی در ایران اگر بخواهد توازن و تعادل داشته باشد حتما باید نگاه به شرق را در سیاست های خود لحاظ کند، در غیر این صورت غرب ایران شدیدا تحت فشار قرار می دهد. از سئوالاتی که نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم مطرح می می شود این است که چرا به اندازه کافی به سیاست نگاه به شرق توجه نکرد. پیامد این اتفاق آن بود که غرب تصور کرد، تنها گزینه ایران ارتباط با غرب است.

جواد منصوری درباره اهمیت حضور حسن روحانی در اجلاس شانگهای به نامه نیوز گفت: سازمان همکاری های شانگهای متشکل از چند کشور آسیایی توانسته توجه افکارعمومی و مراکز سیاسی-استراتژیک دنیا را به خود جلب کند و یکی از مهمترین سازمان های قاره آسیا محسوب می شود زیرا در دوره فعالیت خودش تا حدود زیادی موفق عمل کرد که بین اعضا همکاریهای مناسبی را در بخش های اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی وجود دارد.

وی افزود: ایران گرچه عضو دائمی سازمان همکاری های شانگهای نیست اما چون در گروه اقتصادی سازمان عضویت دارد از تمامی امتیازات اقتصادی آن استفاده می کند. به عبارت دیگر حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای بلافاصله بعد از سفر نخست وزیر ژاپن به تهران قطعا نشانه نوعی واکنش هماهنگ چند کشور مهم آسیا به سیاست های تهاجمی، سلطه جویانه و یکجانبه گرایانه آمریکاست.

سفیر اسبق ایران در چین همچنین درباره اهمیت حضور روحانی در اجلاس سیکا یادآور شد: کشورهای آسیایی برای ایجاد هماهنگی های خودشان در زمینه های اقتصادی و اجتماعی تشکیلاتی به نام سیکا راه اندازی کردند. در این سازمان طبعا ابعاد اقدامات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آنها مورد گفتگو قرار می گیرد. محل برگزاری اجلاس تاجیکستان است. روابط ایران و تاجیکستان برای مدتی متوقف شده بود و حالا حضور آقای روحانی در سیکا نشانه دور جدیدی از همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان است.

وی درباره تأثیر همکاری ایران با سازمان شانگهای و سیکا بر بی اثرکردن تحریم ها، اظهار کرد: سازمان های منطقه ای نشانه نوعی همبستگی و همگرایی هستند، البته اگرچه امکان دارد دوز این همگرایی ها بالا نباشد اما در مقاطعی همین حد از همکاری های می تواند به کمک کشورها بیاید و آنها را از وضعیت پیش بینی نشده ای که در آن قرار گرفتند خارج کند بنابراین حضور رئیس جمهور ایران در دو اجلاس یادشده قطعا تأثیرگذار است چون طرف ها برای کنارگذاشتن دلار و افزایش حجم تبادلات تجاری توافق کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره میزان واقعی بودن نگاه دولت روحانی به شرق اظهار کرد: هر دولتی در ایران اگر بخواهد توازن و تعادل داشته باشد حتما باید نگاه به شرق را در سیاست های خود لحاظ کند، در غیر این صورت غرب ایران شدیدا تحت فشار قرار می دهد. از سئوالاتی که نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم مطرح می می شود این است که چرا به اندازه کافی به سیاست نگاه به شرق توجه نکرد. پیامد این اتفاق آن بود که غرب تصور کرد، تنها گزینه ایران ارتباط با غرب است.

وی افزود: به نظر می رسد حوادث یک سال اخیر دولت را به این فکر انداخت که باید در سیاست خود تجدیدنظر کند، به همین دلیل در 6 ماه گذشته شاهد رفت و آمدها و صحبت های بیشتری با کشورهای شرقی بودیم.

منصوری درباره میزان قابل اعتماد بودن چین و روسیه یادآور شد: متأسفانه رسانه های ایران تصور اشتباهی دارند و معتقدند دولت های پکن و مسکو باید به منافع ما فکر کنند و چون این کار را نمی کنند پس بد هستند. در واقع رسانه های ما یک اشتباه بزرگ مرتکب می شوند و براساس این تصور غلط افکارعمومی را به گمراهی می کشند.

وی با طرح این سوال که مگر اروپایی ها به منافع ما فکر می کنند؟ ادامه داد: این حرف اشتباه و بی معنایی در عرصه سیاست خارجی است که بگوییم چین و روسیه فقط به منافع خودشان فکر می کنند چون هر دولتی باید حافظ منافع حداکثری کشورش باشد وگرنه دارد به ملتش خیانت می کند بنابراین ما در تنظیم روابط خود با تمام دولت ها باید براساس هوشمندی، دقت و آگاهی عمل و تصمیم گیری کنیم.

نخستین فرمانده سپاه درباره اتهام زنی های اخیر آمریکا به ایران بعد از حوادث رخ داده برای نفتکش های ژاپنی، تأکید کرد: اختلافات بین ایران و آمریکا نه تازگی دارد و نه تمام شدنی است. به علاوه اینکه در چهل سال اخیر دولت آمریکا نشان داده به هر شکلی که بتواند علیه ایران فضاسازی و تهمت پراکنی می کند. معتقدم در چند روز آینده واقعیت ها معلوم می شود و این قضیه مسیرعادی خودش را طی می کند.

وی درباره اقدامات ماجراجویانه احتمالی آمریکا علیه ایران ادامه داد: برای آمریکا خودکشی خواهد بود که دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند چون منطقه انبار باروتی است که اگر روشن شود کوچک و بزرگ را متأثر خواهد کرد و کسی از این انفجار سالم بیرون نمی آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید