سنگ‌نوردی برای ورود به المپیک ۲۰۲۴ شانس زیادی دارد

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶
    کد خبر :557785

رئیس فدراسیون کوهنوردی معتقد است که سنگ نوردی برای قرار گرفتن در جمع رشته‎های بازی‎های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه شانس زیادی دارد اگرچه مجمع پیش روی IOC در این زمینه تعیین کننده است.

درجریان مجمع پیش روی کمیته بین المللی المپیک (IOC) که همزمان با روز جهانی المپیک (۲۴ ماه جون) در لوزان سوئیس برگزار می‌شود، در مورد رشته‌های کاندید حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه تصمیم گیری خواهد شد.

سنگنوردی در کنار رشته‌هایی همچون اسکیت بورد، قایق بادبانی و برک دنس از جمله رشته‌های مورد نظر کمیته بین المللی المپیک برای ورود به المپیک فرانسه هستند. در همین راستا فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی (IFSC) در ایمیلی به تمام فدراسیون‌های عضو، درخواست کرده که با ارسال تصاویری خاص حمایت خود را از این رشته اعلام کنند.

در این درخواست اینگونه عنوان شده که با انتشار عکسی که در آن دو دست و انگشتان خود را شبیه به برج ای فیل کنار هم قرار داده‌اید و نوشتن هشتگ و لینک‌های کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون جهانی، می‌توانید یاری رسان این رشته باشید.

این در حالی است که رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی تاکید دارد سنگ نوردی شانس زیادی برای ورود به المپیک پنج سال آینده دارد.

وی در گفتگو با مهر به روند اضافه شدن رشته‌های جدید به بازی‌های المپیک اشاره کرد و گفت: در هر دوره المپیک چند رشته جدید اجازه ورود به بازی‌ها را پیدا می‌کنند. معمولاً اضافه شدن رشته‌های جدید با درخواست کشور میزبان انجام می‌شود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی ادامه داد: شرایط رشته‌های پیشنهادی کشور میزبان المپیک ابتدا در کمیته اجرایی IOC بررسی می‌شود. فاکتورهایی مانند فعالیت همزمان مردان و زنان در رشته مربوطه یا پیشینه حداقل یک دهه‌ای آن از شرایطی است که برای بررسی وضعیت رشته‌های پیشنهادی ملاک تصمیم گیری قرار می‌گیرد. بعد از تصویب در کمیته اجرایی، موضوع باید در مجمع کمیته بین المللی المپیک هم بررسی شود. در واقع مصوبه در این مرحله گام آخر برای تصمیم گیری در مورد المپیکی شدن یک رشته جدید است.

زارعی تصریح کرد: در مورد المپیک ۲۰۲۴ فرانسه و اضافه شدن رشته‌های جدید به آن، کمیته بین المللی المپیک تصمیم گیری های لازم را در کمیته اجرایی داشته است. در این مرحله با ورود سنگ نوردی و سه چهار رشته دیگر موافقت شده است. در مجمع پیش رو اما تصمیم گیری قطعی و نهایی اتخاذ خواهد شد.

وی به ایمیل فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی و درخواست مطرح شده در آن اشاره کرد و گفت: هدف این است که توجهات به سمت سنگ نوردی هرچه بیشتر جلب شود و اینکه مسئولان تصمیم گیرنده در IOC بیشتر واقف شوند به اینکه این رشته یک رشته فراگیر است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی تاکید کرد: البته از نظر من شانس رشته‌ای مانند سنگ نوردی برای قرار گرفتن در جمع رشته‌های المپیک ۲۰۲۴ خیلی زیاد است. ورود این رشته به المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بنا به درخواست ژاپنی‌ها تصویب شده است. فرانسه هم جزو چهار کشور اول در این رشته است و بر همین اساس متقاضی اضافه شدن آن شده است. ضمن اینکه وقتی رشته‌ای در کمیته اجرایی تصویب می‌شود، در واقع ورودش به المپیک تا حد زیادی قطعی می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید