کارخانه جدید ممنوع؛ مگر با رعایت دو شرط

    کد خبر :557718

60 هزار واحد صنعتی در کشور فعال است که حدود 13 هزار واحد آن با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند. این واحدها به واسطه تحریم، کمبود نقدینگی و نداشتن مواد اولیه نمی‌توانند ظرفیت خود را افزایش دهند. با توجه به چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته که به سرمایه‌گذاران مجوز ایجاد واحد صنعتی جدید را ندهد و آنها را به سمت واحدهای صنعتی نیمه تعطیل هدایت کند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که تولیدکنندگان نباید به شیوه سنتی عمل کنند چرا که تولید، آن هم با محور داخلی‌سازی نیازمند حرکت در مسیر صنعتی شدن است. خیلی از واحدهای صنعتی که از آن به‌عنوان نیمه کاره یاد می‌شود ادامه آن به صلاح اقتصاد کشور نیست چرا که آن طرح‌ها انرژی بر هستند و بنا به سفارش برخی‌ها ایجاد شده‌اند.

10 هزار و 640 واحد صنعتی نیمه تمام داریم

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تصمیم‌هایی که این وزارتخانه برای صنعت کشور گرفته است، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته 10 هزار و 640 طرح صنعتی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد. این تعداد در شرایطی است که ما 60 هزار واحد صنعتی فعال در کشور داریم. طبق گفت‌و‌گوهایی که صورت گرفته، تکمیل این طرح‌ها در اولویت وزارت صنعت قرار گرفته است و از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت ویژه می‌کنیم.

اعلام شروط سرمایه‌گذاری

وی ادامه داد: از آنجا که بیش از 10هزار واحد نیمه تمام صنعتی داریم ایجاد واحدهای صنعتی جدید در کشور ضرورت ندارد از این‌رو مجوز جدید به هیچ سرمایه‌گذاری داده نخواهد شد مگر آنکه آن مجوز مربوط به محصولات دانش بنیان باشد یا اینکه کالای مورد سرمایه‌گذاری به هیچ عنوان تولید داخل نداشته و تنها از طریق واردات تأمین شود.

پایان 3 هزار طرح

زرندی اذعان داشت: ما سرمایه‌گذاران را به سمت طرح‌های نیمه تمام هدایت می‌کنیم و در این مسیر به آنها تسهیلات داده می‌شود. طبق برآورد و پیش‌بینی ما تا پایان سال‌جاری 3 هزار طرح صنعتی نیمه تمام به پایان می‌رسد و با بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام شاهد رونق اشتغال و افزایش تولید خواهیم بود.

فعالیت 13 هزار واحد صنعتی با کمتر از 50 درصد ظرفیت

معاون وزیر صنعت درباره اینکه چه تعداد واحد صنعتی کشور با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کند، گفت: 13 هزار واحد صنعتی کشور با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول به تولید هستند. وزارت صمت درصدد حل مشکلات تولیدکنندگان است تا ظرفیت تولیدی آنها را افزایش دهد.
طبق بررسی‌های روزنامه ایران آمارها نشان می‌دهد هر صد درصد افزایش نرخ ارز بیش از ۸۹.۵ درصد افزایش هزینه کالاهای وارداتی در حوزه تولید را به همراه داشته است. با افزایش قیمت ارز هزینه‌های تولید روند افزایشی به خود گرفت. بدین جهت واحدهای صنعتی مجبور به کاهش تولید شدند. از طرفی سهم نقدینگی بخش تولید در کل تسهیلات بانکی در سال 97 با کاهش روبه‌رو بوده به طوری که این سهم از 31 درصد در سال 92 به 27 درصد در شرایط فعلی رسیده است.

100 قلم کالا در سامانه توزیع

وی از راه‌اندازی سامانه توزیع هم خبر داد و گفت: این سامانه برای لاستیک خودرو اجرایی شده و تا پایان سال به ۱۰۰ قلم کالا توسعه خواهد یافت.

جذب سرمایه‌های مردم

زرندی همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری با جذب سرمایه‌های سرگردان مردمی خبر داد و افزود: در این راستا، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در سه استان کشور به صورت پایلوت راه‌اندازی می‌شود.

رشد شاخص تجارت فرامرزی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پارسال در حوزه بهبود فضای کسب و کار، هرچند از نظر امتیاز رشد داشته‌ایم، اما رتبه ایران با کاهش مواجه شد.
وی ادامه داد: در این حوزه، در شاخص تجارت فرامرزی بیشترین بهبود حاصل شد به طوری که از رتبه ۱۶۶ در بین ۱۹۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۱۲۱ ارتقا یافتیم.

اجرای ۳۵ پروژه برای بهبود وضعیت تولید

زرندی در ادامه با اشاره به تعیین 35 پروژه برای بهبود وضعیت تولید گفت: بهبود فضای کسب و کار، تأمین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه معادن و صنایع معدنی و همچنین توسعه و تعمیق ساخت داخل از جمله محورهای تعیین شده در این زمینه است.

معاون وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه از 42 میلیارد دلار واردات انجام شده در سال گذشته، حدود 35 میلیارد دلار به واردات کالاهای صنعتی اختصاص داشته است، گفت: حدود 12 میلیارد دلار واردات صورت می‌گیرد. آنگونه که در آمارهای وزارت صمت آمده در سال گذشته از 46 میلیارد دلار صادرات کشور، 23.4 میلیارد دلار مربوط به صادرات به 15 کشور هم‌مرز یا نزدیک به ایران بوده است.

جایگزینی واردات

زرندی با اشاره به تعریف پروژه جذب سرمایه برای جایگزینی واردات با هدف‌گذاری 3 میلیارد دلاری گفت: در این زمینه بررسی‌هایی صورت می‌گیرد تا نیاز کشور از طریق تکمیل طرح‌های نیمه تمام تأمین شود.

رشد ۲۵ درصدی صنایع نساجی و پوشاک

زرندی در ادامه، برنامه‌ریزی برای رشد ۲۵ درصدی صنایع نساجی و پوشاک در سال ۹۸ را یادآور شد و گفت: این صنعت توانست از فضای تحریم‌ها استفاده کند و اکنون واردات این کالاها قابل کنترل‌تر شده و بازار بهتری برای محصولات داخلی ایجاد شده است.
تمرکز بر اکتشاف
وی ادامه داد: توسعه و تکمیل صنعت لوازم خانگی، صنایع دریایی و حمل و نقل ناوگان ریلی (با ایجاد ۱۳ هزار و ۱۰۰ واگن)، سایر برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده است. در حوزه معدن نیز، تمرکز اصلی بر اکتشاف و فعالسازی معادن کوچک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید