معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد

    کد خبر :555489

معاون امور دهیاری‌ها سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر لزوم تصویب لایحه دهیاری‌ها برای ایجاد چارچوب و نظام‌مندی اقدامات دهیاران تاکید کرد.

سعیدرضا جندقیان در همایش مدیران کل امور روستایی استانداری‌های کشور با اشاره به افزایش سرانه روستایی در کشور، گفت: ما ظرف سال‌های گذشته شاهد افزایش ۲۲۰ درصدی سرانه‌های روستایی در کشور بودیم، اما متأسفانه نتوانستیم این آمار و ارقام و پیشرفت‌ها را به درستی به اطلاع مردم برسانیم.

وی افزود: قطعا ظرف دو هفته آینده بر اساس تقسیم‌بندی که برای مدیران کل روستایی سراسر کشور انجام شده، در سه حوزه استان‌های مرزی، استان‌های کوهپایه‌ای و استان‌های فلات مرکزی در جلساتی جداگانه تمام گلایه‌ها و توصیه‌های خود را با این مدیران مطرح و همچنین مسائل مختلف و مشکلات آنها را نیز می‌شنویم.

وی ادامه داد: حدود ۷۵۰۰ آبادی در کشور وجود دارد و میان آنها تعداد زیادی آبادی بدون سکنه هستند. در این میان استقرار مدیران مختلف همچون دهیاران این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که آیا داشتن ۳۷ هزار مدیر محلی به صورت پراکنده در سراسر کشور کار درستی است یا خیر که باید برای پاسخ به آن کار کارشناسی و بررسی فنی انجام شود.

وی تاکید کرد: ارزیابی دهیاری‌ها را آغاز کردیم و در سراسر کشور با همکاری دانشگاه‌ها انجام خواهیم داد. در مجلس شورای اسلامی با موضوعی مواجه هستیم که در قالب تبصره ۸ ماده ۳۹ با الفاظ محکمی بنیاد مسکن اجازه دارد که کل بودجه‌های عمرانی را تحت نظارت خود قرار دهد که بعضا این موضوع مشکلات بسیاری را به همراه دارد. ما سامانه جامع دهیاری‌ها را ابلاغ کردیم و این موضوع در برخی استان‌ها آغاز شده که با ارزیابی روستاها پیگیری می‌شود.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما از منابع دهیاری‌ها به هیچ عنوان منفعت گروهی و سازمانی نداریم، اما بنیاد مسکن برای پروژه‌هایی که انجام می‌دهد دو تا سه درصد حق نظارت می‌گیرد، لذا باید این موارد به صورت کار شناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید مدیران کل روستایی خود را به لحاظ آموزشی تقویت کنند. در این مسیر نیاز داریم به عنوان مدیران ملی دانش خود را نسبت به عرصه‌های روستایی افزایش دهیم. از سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به حساب دهیاری‌ها پول واریز شده است که تنها ۱۹ درصد از این مبلغ قبل از دولت آقای روحانی پرداخت شده و ۸۱ درصد کل این منابع در دولت یازدهم و دوازدهم تأمین و پرداخت شده است.

جندقیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای سرانه‌ها در سال ۱۳۸۲ به ازای هر نفر روستایی ۷۰ هزار تومان پرداخت شده است، افزود: در پایان سال ۱۳۹۶ این عدد به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که سرانه‌های شهری در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۰۰ هزار تومان و در پایان سال ۱۳۹۶ یک میلیون و ۹۶ هزار تومان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد بودجه‌های ما به صورت ذاتی به سمت شهرها گرایش دارد. در حقیقت هم در نظام برنامه‌ریزی و هم در نظام اداری و بودجه ریزی دچار خلل‌هایی هستیم که در تلاش برای رفع آنها تاکنون گام‌هایی برداشته شده است.

وی تاکید کرد: در مورد دهیاران از ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر دهیاری که در ابتدای دوره پنجم تاکنون داشته‌ایم، موضوع امنیت شغلی آنها مدام مورد تاکید مسئولان کشور قرار گرفته است. لذا ما شصت‌وهشتمین دفتر کل دهیاران در دوره پنجم را ابقاء کردیم و ۴.۵ درصد آنها نیز جابه‌جا شده است. به این ترتیب ۷۳ درصد از دهیاران سر جای خود بوده‌اند و ۲۷ درصد برکنار شده‌اند. تصور می‌کنم این میزان از تغییر در دهیاران کاملاً طبیعی باشد. آماری از تغییر شهرداران ندارم، اما قطعاً اگر بیشتر از این میزان نباشد، کمتر هم نیست.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به لایحه دهیاری‌ها گفت: کمیسیون کلانشهرها تکلیف لایحه دهیاری‌ها را قطعا به زودی مشخص خواهد کرد. بی‌تردید این لایحه در ۱۸ ماده اگر در دولت تصویب و برای مجلس ارسال شود، بسیاری از خواسته‌های دهیاران و دفاتر روستایی برآورده خواهد شد و به این ترتیب چارچوبی برای رفتار دهیاران تعیین و تمامی اقدامات آنها نظام‌مند خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی به احصای روستاهای بیکار در کشور اشاره کرد و افزود: در سال رونق تولید باید برای ایجاد الگویی مناسب گام برداریم که در این میان لزوم احصای روستاهای بیکار، امری ضروری است. تاکنون نزدیک به ۳۰ روستا در کشور به عنوان روستاهای بیکار معرفی شده‌اند، اما قطعا تعداد این روستاها بسیار بالاتر از این اعداد است. نیاز است مدیران کل امور روستایی استانداری‌ها در این زمینه با جدیت بیشتری اقدام کنند.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که به دهیاران برای پایداری درآمدها داده شده، تاکنون باعث تعریف ۵۸۵ پروژه شده که سقف و رقم ۱۹۰ میلیارد تومانی نیز برای این پروژه‌ها تأمین شده و در حال پرداخت است. در این میان به هر یک از دهیاران تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون اخذ هیچ گونه تضمینی پرداخت می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید