برگزاری جلسه همکاری‌های مشترک وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

    کد خبر :554009

جلسه مشترک درباره همکاری‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد وکتابخانه ملی با حضور سیدعباس صالحی و اشرف بروجردی برگزار شد.

روابط و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه که با دستور بررسی ایجاد پنجره واحد نشر در راستای دولت الکترونیک و هوشمند برگزار شد، درباره چگونگی ایجاد پنجره واحد نشر بین این وزارتخانه و کتابخانه ملی بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه سید عباس صالحیوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – بر همکاری‌های متنوع و مشترک میان این وزارتخانه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد و گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرتبط با کتاب و کتابخوانی است و این وزارتخانه در حوزه‌های پژوهشی و ترویجی همکاری‌های قابل توجهی با این سازمان دارد و با نظرات مشترک می‌توان این همکاری‌ها را گسترش داد.

صالحی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت ایجاد دولت الکترونیک و هوشمند ادامه داد: در این دوره از فعالیت وزارتخانه یکی از کلان برنامه‌ها توجه و تحقق دولت الکترونیک و هوشمند بوده که در آن سه گام حرکت به سمت دیجیتالی شدن، ایجاد پنجره واحد داخلی و تشکیل پنجره واحد با مراکز مرتبط با هدف کوتاه کردن زمان صرف شده، حذف بروکراسی و جلوگیری از بارگذاری اطلاعات مخاطبان در درگاه‌های مختلف دنبال می‌شود.

او افزود: در دولت هوشمند باید از داده‌ها استفاده‌های تجمیع شده داشته باشیم تا هم مدیران و هم ذی‌نفعان در کارهای علمی و حوزه اقتصاد هنر از آن بهره‌مند شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: در این وزارتخانه بر ضرورت اهمیت ایجاد پنجره واحد به ویژه در حوزه نشر توجه شده و قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده که نیاز به سرعت دارد تا بتوان با همکاری کتابخانه ملی به یک پنجره واحد نشر دست یابیم.

سیدعباص صالحی در عین حال تصریح کرد: در دولت هوشمند توجه به حوزه فرهنگ مکتوب ضروری است که باید آن را دنبال کنیم تا علاوه بر ارائه خدمات و تسهیلات به ترکیب‌سازی و گردآوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و کسب و کار با هدف سرعت در بهره وری در حوزه فرهنگ و اقتصادی برسیم.

در ادامه این جلسه اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی – اظهار کرد: این سازمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعاملات مشترکی با یکدیگر دارند و اهداف مشترکی را دنبال می کنند. از جمله اهداف مشترک بین این دو نهاد توسعه فرهنگ به ویژه در عرصه کتاب و کتابخوانی است که باید پاسخگوی مردم در حوزه دانشی و تسهیل‌گری در این زمینه باشیم.

بروجردی افزود: برای تسهیل در این حوزه باید به سمت ایجاد پنجره واحد نشر برویم تا مسیر برای کسانی که قصد دریافت مجوز نشر و تدوین کتاب دارند تسهیل شود.

در ادامه این جلسه درباره چگونگی ایجاد پنجره واحد نشر بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، چگونگی عملیاتی شدن طرح پنجره واحد نشر بین این دو نهاد، آسیب شناسی فرایند مجوز نشر، وظایف هر دستگاه در اجرای طرح پنجره واحد نشر، واسپاری منابع الکترونیک و تشکیل دو کارگروه پنجره واحد نشر و بررسی موضوعات نوین بحث و تبادل نظر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید