غفلت شهرداری از نقش مأموران و مهندسان ناظر در رسیدگی به تخلفات ساخت و سازها

    کد خبر :553691

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری درباره عدم اجرای تبصره هفتم ماده ۱۰۰ در شهر تهران تذکر داد و گفت:‌ مأموران شهرداری و مهندسان ناظر در رسیدگی به تخلفات ساخت و سازها، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند که در شهرداری تهران مغفول مانده‌اند.

محمد سالاری در یک صد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در خصوص عدم جلوگیری از تخلفات ساختمانی و عدم اجرای تبصره هفت ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در شهر تهران گفت: متأسفانه علی رغم وجود ساز و کارهای متعددی که برای کاهش تخلفات ساختمانی در شهرداری تهران وجود دارد، اما همچنان روند تخلفات ساختمانی رو به افزایش است و آمار نشان می‌دهد تعداد پرونده‌هایی که برای رسیدگی به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود با پروند ه‌هایی که در کمیسیون‌های داخلی مناطق مورد توافق قرار می‌گیرند و برای شهرداری درآمدزا هستند، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال نمی‌شوند، برابر است. ما در قانون شهرداری‌ها تبصره ۷ ماده ۱۰۰ را داریم که مربوط به عوامل و مأمورین شهرداری و مهندسین ناظر است که آنها را موظف به جلوگیری از شکل‌گیری تخلفات می‌کنند، اما متأسفانه این تبصره اکنون در شهرداری اعمال نمی‌شود.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران پرونده تخلفات ساختمانی سهم بزرگی از پرونده‌های ساخت و ساز در شهر را شامل می‌شود در سال‌های گذشته تعداد پرونده‌های بررسی شده در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ حدود ۱.۱ برابر پروانه‌های صادر شده در شهر تهران بود البته باید تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون‌های داخلی مناطق را نیز به این آمار اضافه کرد که آنها نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورا، مساحت تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون داخلی منطقه ۲، با مساحت تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ برابری می‌کند و در مجموع نشان می‌دهد تعداد پرونده‌های رسیدگی شده با موضوع تخلفات ساختمانی سهم بیشتری از پروانه‌های صادر شده در شهر تهران در ساخت و سازهای تهران را دارند.

سالاری تاکید کرد: در این بین مأموران شهرداری و مهندسان ناظر در رسیدگی به تخلفات ساخت و سازها، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند که در شهرداری تهران مغفول مانده‌اند. مطابق فرازی از تبصره هفتم لایحه قانون اصلاح تبصره‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها ، مأموران شهرداری مکلفند به امور ساختمان‌ها نظارت کنند و اگر از وقوع تخلف به موقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیر شوند، طبق مقررات قانونی باید به تخلفات آنان رسیدگی شود و در صورتی که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأموران شهرداری واجد جنبه قضائی هم باشد، از این جهت نیز قابل تعقیب خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با عنایت به موارد ذکر شده و صراحت تبصره هفتم ماده ۱۰۰ نسبت به عدم اجرای کامل این تبصره در شهرداری تهران به شهردار تهران تذکر می‌دهم و خواستار رسیدگی و اجرای به موقع و دقیق مواد تبصره‌های هفتم با تدبیر ساز و کارهای مربوطه هستم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید