در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مطرح شد

ممانعت آمریکا از انتقال ۲.۵ میلیون یورو کمک به سیل زدگان

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱
    کد خبر :553569

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به حضور رییس جمعیت هلال احمر در جلسه این فراکسیون گفت که طبق توضیحات ارائه شده آمریکا اجازه انتقال ۲.۵ میلیون یورو کمک به سیل زدگان در فدراسیون جهانی را نداده است. دبیرکل فدراسیون قول پیگیری برای دادن این کمک‌ها را به ما داده است.

سید حسین نقوی حسینی در تشریح جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: این جلسه با حضور رییس جمعیت هلال احمر برگزار شد که در آن اعضای فراکسیون نظرات خود را در مورد هلال احمر مطرح کردند که از جمله آن می‌توان به رسیدگی به وضعیت هلال احمر در استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه در حوزه ساخت و ساز ساختمان‌های هلال‌احمر، نقش این سازمان در تحقق اقتصاد مقاومتی و ضرورت بهره‌وری بهتر از امکانات تولیدی و تجاری و همچنین افزایش اعتماد ملی و مردمی به هلال احمر به عنوان مرجع اصلی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان اشاره کرد.

به گفته وی اعضای فراکسیون در این جلسه تاکید داشتند که هلال احمر باید پیگیری کند که مبالغ واریزی به حساب سایر افراد برای کمک چگونه هزینه شده است همچنین هلال احمر نباید به حیات خلوت دولت‌ها، احزاب و گروه‌ها تبدیل شده و ستاد انتخاباتی گروه یا جناحی نشود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی همچنین اظهار کرد: نمایندگان به این موضوع هم اشاره داشتند که در حوادث اخیر برخی نهادها علی‌رغم امکانات در صحنه حضور نداشتند به همین دلیل بسیج مردمی و حضور داوطلبانه مردم هم به خاطر نبود این امکانات نتوانست کاری از پیش ببرد. لازم است ماموریت هلال احمر بازتعریف شود.

نقوی حسینی با اشاره به اظهارات رییس جمعیت هلال احمر گفت: طبق توضیحات داده شده به دلیل درگیر بودن ۲۴ استان در سیل تقریباً سیل همه را درگیر خود کرده بود، لذا امداد و نجات اصلی‌ترین وظیفه هلال احمر است که با این نگاه اولویت‌مان نجات افراد در همه حوادث است.

وی ادامه داد: آقای پیوندی گفت که حدود ۲۰ هزار نیرو بسیج شده‌اند استفاده خوبی از ناوگان هوایی هلال احمر صورت گرفت. ۱۰۴۵ ساعت پرواز داشتیم و ۱۰۰۰ تن مواد غذایی و محصولات با ناوگان هوایی حمل و نقل شد.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: ضمن توضیحات جمعیت هلال احمر دومین وظیفه این سازمان اسکان اضطراری است که در سیل اخیر ۱۵۰ هزار نفر اسکان داده شدند. ۶۰ هزار چادر توزیع شد درباره‌ی درمان اضطراری هم اکیپ‌های پزشکی نقش درمانی خود را انجام دادند. در حوزه فضای روانی اجتماعی و تغذیه هم اقدامات لازم صورت گرفت.

نقوی حسینی اظهار کرد: در این جلسه آقای پیوندی اشاره داشت که هلال احمر از منابع خود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در سیل اخیر هزینه کرد. از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک شد که ۱۵ کشور کمک‌هایی را ارسال کردند ۲.۵ میلیون یورو پول در فدراسیون جهانی جمع شد اما اجازه انتقال پول به ایران داده نشد که دلیل آن کارشکنی‌های آمریکا بود به هرحال هلال احمر نهایت تلاش خود را کرد تا از نهاد مردمی و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند. البته با توجه به عضویت ما در فدراسیون جهانی صلیب سرخ اعتراضات خود را نسبت به تحریم کمک‌های جهانی از سوی آمریکا اعلام کردیم که دبیر کل فدراسیون قول پیگیری موضوع و آزاد شدن کمک‌ها و اعطای آن به ایران را داد. اگر فدراسیون هم به وظیفه خود عمل نکند از امکانات و راه‌حل‌های حقوقی استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی خاطر نشان کرد: در این جلسه رییس جمعیت هلال احمر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را یک کار ملی دانست که با انسجام و حضور همه نهادها و ارگان‌ها به ویژه مردم، بسیج، سپاه صورت گرفت.

نقوی حسینی افزود: آقای پیوندی آموزش همگانی را مهم‌ترین برنامه سال آینده هلال احمر بیان کرد چون می‌توان سرمایه اجتماعی حضور مردم را با آموزش‌های لازم تکمیل نمود. صرفه‌جویی در دستور کار هلال احمر قرار دارد در کنار آن تقویت ناوگان هوایی هلال احمر مهم است. مهم است تقویت ارتباط متقابل با داوطلبان هلال احمر، ایفای نقش پررنگ در راهپیمایی اربعین و تقویت توانبخشی هلال احمر از دیگر برنامه‌های این سازمان است. البته پروژه‌های زیادی در سطح کشور از چهار دهه قبل باقی مانده و نیمه کاره است که باید اعتبارات زیادی برای تکمیل آن تامین شود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در پایان گفت: آقای پیوندی تاکید داشت که هلال احمر وارد کار سیاسی، جناحی نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید