نوزادان مهندسی ژنتیک شده در معرض خطر مرگ ومیر زودرس

    کد خبر :551162

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد ۲ نوزادی که سال گذشته با کمک مهندسی ژنتیک متولد شدند، در معرض خطر مرگ و میر زودرس قرار دارند.

سال گذشته «هی جیانکوی» دانشمند چینی با اعلام خبر تولد دو نوزاد مهندسی ژنتیک شده جهان را شگفت زده کرد. ژن‌های CCR۵ این نوزادان با کمک ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR دستکاری شده بود. اکنون یک آزمایش ژنومی جدید که توسط دو دانشمند دانشگاه UC Berkeley انجام شده نشان می‌دهد این نوع دستکاری ژنتیک با ابزارCRISPR با خطر بالای مرگ و میر زودس در سنین بالاتر همراه است.

قبلاً تحقیقات نشان داده بود یک جهش ژنتیک طبیعی در ژن CCR۵ به مقاومت در برابر ویروس اچ آی وی کمک می‌کند و تحقیقات جیانکوی نیز برای تکرار این جهش خاص در جنین انسانی انجام شده بود. در این پژوهش جهش به طور موفقیت آمیز انجام شد و تولید پروتئینی که به ابتلای سلول‌های ایمنی بدن به اچ آی وی کمک می‌کرد نیز متوقف شد.

یکی از جنجال‌های تولد نوزادان مهندسی ژنتیک شده، این واقعیت بود که تبعات وسیع چنین جهشی نامشخص بود. مطالعات پیشین نشان داده بود هرچند چنین جهشی با ویروس ایدز مقابله می‌کند اما سبب می‌شود افراد در برابر آنفلونزا و ویروس «‌West Nile‌Z» آسیب پذیر تر شوند.

«راسموس نیلسن» مؤلف ارشد تحقیق جدید و «شینهو وی» برای درک بهتر انشعاب وسیع‌تر جهش ژنتیک CCR۵، بیش از ۴۰۰ هزار سابقه ژنومیک در UK Biobank را اسکن و بررسی کردند. تحقیقات آنان نشان داد افرادی با دونسخه جهش یافته از ژن مذکور ۲۱ درصد بیشتر از افرادی با یک نسخه جهش یافته ژن CCR۵ احتمال دارد قبل از سن ۷۶ سالگی فوت کنند.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که حاکی از افزایش احتمال مرگ و میر پس از جهش ژنتیک CCR۵، این واقعیت بود که سوابق تعداد کمتری از افراد با جهش ژنتیک مذکور در مخازن اطلاعاتی Biobank بود. متوسط سن ثبت سوابق در UK Biobank حدود ۵۶ سال است. این روند نشان می‌دهد کاهش نرخ ثبت سوابق مربوط به جهش ژنتیک CCR۵ احتمالاً با نرخ بالاتر مرگ و میر همراه است.

این تحقیق در نشریه Nature medicine منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید