یک کارشناس آثار هنری «داوینچی» ‌:

صحت اصالت تابلو «سالواتور موندی» را تایید نکردم

    کد خبر :550465

دکتر «کارمن بامباک» یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان آثار هنری «لئوناردو داوینچی» است که حراجی کریستیز را برای ذکر نامش در کاتالوگ تابلو نقاشی «سالواتور موندی» ‌ به عنوان یکی از کسانی که این اثر را به «داوینچی» ‌ نسبت داده‌اند، مورد انتقاد قرار داد.

در سال ۲۰۱۷، تابلو نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) به عنوان یکی از آثار «لئوناردو داوینچی» در حراجی ساتبیز فروخته شد، اما مدتی است که صحت اصالت آن توسط کارشناسان مختلف زیر سوال رفته و آن را به یکی از غایبان بزرگ نمایش موزه لورر بدل کرده است.

دکتر «کارمن بامباک» مدیر موزه هنر متروپولیتن نیویورک، یکی از کارشناسانی است که گفته می‌شود در تأیید صحت این تابلو نقاشی نقش داشته است. وی در گفت وگویی با گاردین بیان کرد: «اطلاعات مندرج در کاتالوگ تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی»، نظرات من نیست.»

در سال ۲۰۰۸، دکتر «بامباک» از جمله کارشناسانی بود که برای بازدید از تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی» (منجی جهان) به گالری ملی لندن دعوت شد. در سال ۲۰۱۷، حراجی «کریستیز» واقع در نیویورک این تابلو نقاشی را به قیمت نجومی ۴۵۰ میلیون دلار فروخت و نام دکتر «کارمن بامباک» را نیز در بین اسامی کارشناسانی قرار داد که پس از بررسی و مطالعه تابلو نقاشی «سالواتور موندی»، صحت آن را به عنوان یکی از آثار «داوینچی» تأیید کردند.

اما این کارشناس معتقد است، بخش اعظمی از تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی» توسط «برناردینو لوئینی» یکی از دستیاران «‌داونیچی» خلق شده و «لئوناردو داوینچی» نقش بسیار کمرنگی در خلق آن داشته است.

این کارشناس با اشاره به این موضوع که از دریافت پیامی از سوی گالری ملی لندن غافلگیرشده است، بیان کرد: «درخواستی مبنی بر موافقت درج نام من به عنوان یکی از کارشناسانی که در سال ۲۰۰۸ از تابلو نقاشی «سالواتور موندی» بازدید به عمل آوردند، دریافت کردم. قصد نداشتم این ایمیل را پاسخ دهم چرا که نمی‌خواستم نام من در بین کارشناسانی دیده شود که صحت این تابلو را تأیید کردند. چرا که در آن زمان به طور مشخص از من پرسیده نشد که نظر من در مورد این تابلو نقاشی چیست.»

با این حال برخی از متخصصان سرشناس آثار «لئوناردو داوینچی» چون «مارتین کمپ» (پرفسور تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد) معتقدند نقاشی «سالواتور موندی»، اثر این هنرمند نامدار ایتالیایی است. برخی دیگر از متخصصان هنری نسبت به اصالت این اثر اظهار تردید کرده‌اند و به همین دلیل موزه لوور اعلام کرده در نمایشگاه بزرگی که امسال به مناسبت پانصدمین سالروز درگذشت «داوینچی» ترتیب داده است، میزبان این نقاشی گران‌بها نخواهد بود.

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» – نقاش نامدار رنسانس – است، به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است.

گفته می‌شود نقاشی «سالواتور موندی» هم‌اکنون تحت تدابیر امنیتی در یکی از بنادر آزاد کشور سوئیس نگهداری می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید