نظر نماینده البرز درباره انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران

    کد خبر :549233

در حالی که تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی در قامت دفاع از انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران، توضیحاتی کلی، نامفهوم و بی‌ارتباط با این طرح ارائه داد.

طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران این روزها مباحثی را در استان البرز به خود اختصاص داده و البته در این مدت توضیح قانع کننده‌ای در مورد اینکه این طرح به ضرر استان البرز تمام نخواهد شد ارائه نشده است.

در این حین و در حالی که متولیان و مسئولان مرتبط با این طرح ترجیح داده‌اند سکوت کنند، محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا با بیانی کلی به دفاع از انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران پرداخت.

عین توضیحات محمدجواد کولیوند در رادیو البرز درباره طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران به شرح زیر است:

«یک بار برای همیشه توضیح دهم، من چندین بار این را توضیح داده‌ام، عده‌ای از اینجا کاسبی‌های خودشان را می‌کنند، آب یک بحث ملی است، سد امیرکبیر و سد طالقان در این منطقه و سدهای دیگر در مناطق دیگر، آب بالاخره حق‌آبه دارد من دو سه بار این را گفته‌ام هم حق‌آبه شرب وجود دارد برای مردم هم حق‌آبه زیست محیطی.

اگر قرار باشد آب از کانال (تونل) برود به این معنی نیست که پایین سد قطع و خشک می‌شود. حق‌آبه زیست محیطی حق‌آبه ما باید به مخازن خودمان برود قرار نیست که یک سرمایه هنگفت هزینه شود و آب به صورت سنتی برود الان شما دقت کنید همین پرت آب تا به مخازن تهران برای شرب برسد خیلی است منتهی دوستان ما از این.»

«من به شما عرض کنم حق آبه ما در شورای آب در کشور تعیین شده هست، ما حق آبه را باید از آب‌های سدهای خود، تأمین و به مخازن منتقل کنیم مشکل ما در البرز، تأمین مخازن است یکی دو مخزن دیگر در استان البرز باید آماده شود تا ما حق آبه خود را صد در صد بگیریم.»

کولیوند در پایان این توضیحات و در پاسخ به اینکه آیا قول می‌دهید هیچ اتفاقی برای پایین دست سد رخ ندهد می‌گوید که هیچ اتفاقی نباید رخ دهد و رخ نمی‌دهد و از اتمام این بحث استقبال می‌کند.

حال نکته اینجاست، کولیوند در حالی بحث ملی بودن آب را مطرح می‌کند که کمتر کسی در البرز با اصل تأمین آب شرب تهران از رودخانه کرج مخالف است بلکه بیشتر انتقادات بر سر نحوه انتقال آب است چرا که سال‌هاست آب شرب شهروندان تهرانی از این رودخانه تأمین شده و کسی هم در خصوص آن بحثی نداشته است.

کولیوند می‌گوید هزینه زیادی برای احداث تونل از پشت سد کرج تا تهران صورت گرفته پس قرار نیست به صورت سنتی آب منتقل شود و توقع دارد شهروندان، فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها با همین استدلال و به راحتی بپذیرند که این طرح آسیبی به محیط زیست البرز نمی‌زند.

کولیوند خاطرنشان می‌کند که عده‌ای با طرح این بحث کاسبی خود را می‌کنند اما معلوم نیست چگونه و چه کسی می‌تواند با بیان یک دغدغه زیست محیطی کسب و کار راه‌اندازی کند.

وی با اشاره‌ای کلی به موضوع پرت آب در شبکه کنونی انتقال آب رودخانه کرج به تهران که در بیلقان تأسیس شده از تونل انتقال آب دفاع می‌کند در حالی که آب منطقه‌ای تهران پیش از این اعلام کرده تأسیسات بیلقان همچنان مشکلی برای انتقال آب ندارد و اساساً علت ساخت تونل را موضوع دیگری عنوان کرده بود.

این نماینده مجلس با طرح موضوع حق‌آبه می‌خواهد مردم را قانع کند که تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران تأثیری در حیات رودخانه ندارد و البته عنوان می‌کند که با احداث یک یا دو مخزن دیگر این حق‌آبه اختصاص داده می‌شود اما واقعیت این است که در حال حاضر به علت نبود تصفیه‌خانه، حق‌آبه کرج از سد امیرکبیر اختصاص نیافته نه مخزن.

به گزارش ایسنا، تابستان سال گذشته آب منطقه‌ای البرز از تصمیم وزارت نیرو برای آغاز کار تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران در اسفندماه خبر داد اما مدتی بعد اعلام شد که این کار به تعویق افتاده است؛ حال که به نظر می‌رسد این طرح به مراحل نهایی نزدیک شده بسیاری از شهروندان البرزی منتظر توضیحات وزارت نیرو در خصوص سرنوشت رودخانه کرج هستند.

پیش از این نیز دکتر مجید لیاقت استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران گفته بود: اطلاعات زیادی از این طرح در دسترس نیست اما به طور کلی می‌توان گفت که قطعاً انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران بی ضرر نیست و آسیب‌های محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرده بود: از نظر زیست محیطی، انتقال تونلی آب رودخانه کرج از پشت سد امیرکبیر منجر به خشک شدن ۲۵ کیلومتر از رودخانه خواهد شد، خشک شدن این ۲۵ کیلومتر به معنای از بین رفتن حجم وسیعی از باغات و مزارع البرز است و اثرات سو زیادی به دنبال خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید