رویداد ويژه تسلا در چین چیست؟

  • خودرو
  • جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۹:۳۳
    کد خبر :548341

تسلا قرار است ۱۰خرداد رویدادی در چین برگزار و احتمالا در آن، قیمت سدان مدل ۳ مخصوص بازار این کشور را اعلام کند.

دیروز در شبکه‌ی اجتماعی ویبو (Weibo)، تسلا تصویری مرموز منتشر کرد که باعث جلب توجه همگان شد؛ تصویری شامل کلماتی به زبان چینی و تاریخ ۳۱مه۲۰۱۹ (۱۰خرداد). طولی نکشید که پیش‌بینی‌های زیادی درباره‌ی آنچه تصویر به آن اشاره می‌کرد، منتشر شد.

امروز جزئیات بیشتری درباره‌ی رویداد آینده تسلا در ۱۰خرداد منتشر شد. علاقه‌مندان به خودروساز آمریکایی در چین بازی جالب حدس‌زدن درباره‌ی تسلا مدل ۳ را آغاز کردند. قواعد بازی ساده بود و طرفداران تسلا با کنار‌هم گذاشتن مجموعه‌ای از ارقام شامل ۴۶۰، ۲۲۵، ۵.۶، ۳، ۲، ۸، ۰، ۲۷,۸۰۰ و ۵۶۰۰۰، می‌توانند قیمت نسخه‌ی چینی تولید‌شده از خودرو الکتریکی مدل ۳ را رمزگشایی کنند.

تسلا هم‌اکنون نیز مدل ۳ را در بازار چین می‌فروشد؛ هرچند تمام این خودروهای برقی هنوز از ایالات متحده وارد می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، خودروهای الکتریکی سدان با تعرفه‌های وارداتی گزافی رو‌به‌رو شده‌اند. انتظار می‌رود تسلا مدل ۳ تولیدشده در چین که به نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه محدود باشد، نقش مهمی در بازار این کشور ایفا کند.

گزارش جدید بلومبرگ جزئیات بیشتری درباره‌ی موضوع شگفت‌آور رویداد ۱۰خرداد ارائه می‌دهد. بلومبرگ به‌نقل از منبعی مطلع که نخواست نامش فاش شود، اشاره می‌کند قیمت تسلا مدل ۳ محلی بین ۴۳ هزار و ۴۰۰ دلار تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ دلار بدون احتساب یارانه‌ی دولتی خواهد بود. منبع خبر جزئیات بیشتری درباره‌ی اعلامیه رویداد آینده‌ی تسلا ارائه نکرد؛ اما اشاره کرد قیمت نهایی مدل ۳ در بازار چین هنوز نهایی نشده است.

BYD SONGقیمت ۴۳ هزار و ۴۰۰ دلاری تسلا مدل ۳ همچنان بالاتر از برخی رقبای محبوب بازار چین مانند بی‌وای‌دی سانگ (BYD Song) با قیمت پایه‌ی ۲۸ هزار دلار و ژیائوپنگ جی‌۳ (Xiaopeng G3) با قیمت پایه‌ی ۲۳ هزار دلار قرار می‌گیرد. با وجود قیمت بیشتر، نسخه‌ی چینی تسلا مدل ۳ به‌طوردرخورتوجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از انواع خودروهای الکتریکی دردسترس این کشور خواهد بود؛ مانند قیمت نسخه استاندارد پلاس RWD که هم‌اکنون از ۵۴ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود.

اعلام قیمت رسمی تسلا مدل ۳ ساخت چین در ۱۰خرداد می‌تواند تأثیر درخورتوجهی بر فروش خودروساز برقی آمریکایی بگذارد. از یک سو، معرفی نسخه ارزان‌تر این سدان الکتریکی در ابتدا می‌تواند به جذب مشتریان بالقوه بیشتر برای خودروهای ساخته‌شده در بازار چین منجر شود که تا پایان امسال وارد بازار خواهند شد و از سوی دیگر، گزارش‌های مربوط‌به چین نشان می‌دهد تعداد چشمگیری از سفارش‌ها در این کشور برای نسخه‌ی دوربرد محورعقب تسلا مدل ۳ ثبت شده است. البته نسخه‌ی یادشده در گیگافکتوری ۳ تولید نخواهد شد. باتوجه‌به این موضوع، خریداران خودروهای الکتریکی تسلا که به‌دنبال مدل با شعاع حرکتی بیشتر هستند، باید تا ۱۰خرداد منتظر بمانند.

پیش‌بینی می‌شود گیگافکتوری ۳ تا پایان ماه مه سال جاری ساخت قالب کارخانه خود را به‌اتمام برساند و در ماه ژوئن برای نصب ماشین‌آلات آماده شود. به‌دنبال آن، ارتباطات خط لوله، ایستگاه‌های تجهیزات، راه‌اندازی تجهیزات و اجرای آزمایش‌ها در‌صورتی‌که با تأخیر غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشوند، از اواخر شهریور آغاز خواهد شد. کارخانه‌ی گیگافکتوری ۳ در چین قرار است نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه از تسلا مدل ۳ و درادامه شاسی‌بلند برقی مدل Y را تولید کند.

پیش‌تر، ایلان ماسک اعلام کرده بود تسلا نگاه ویژه‌ای به بازار چین برای تولید خودروهای الکتریکی دارد. با راه‌اندازی گیگافکتوری تسلا در چین، تولید خودرو برقی در این کشور به رکورد تازه‌ای می‌رسد که شاید در هیچ کشوری به این اندازه نباشد. چین از سال‌های گذشته، سیاست کاهش آلودگی و ترویج محصولات برقی را در برنامه خود قرار داده است.

جای تعجب نیست که تسلا به‌شدت در چین سرمایه‌گذاری می‌کند. چین نه‌تنها بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به‌شمار می‌رود؛ بلکه منبع بخش بزرگی از پیشرفت‌های تسلا در سال‌های اخیر بوده است. درآمد کلی تسلا در چین در سال ۲۰۱۸، حدود ۱.۸ میلیارد دلار بود؛ درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۷، بیش از دومیلیارد دلار اعلام شد. تسلا ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ و ۳۱۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ از بازار چین درآمد کسب کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید