علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

  • خودرو
  • پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۱۷
    کد خبر :547645

شرکت تسلا در فصل اول سال مالی ۲۰۱۹ با ۷۰۲ میلیون دلار ضرر، یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. در این مطلب به بررسی عوامل زیان‌دهی این شرکت خواهیم پرداخت.

با وجود فروش فوق‌العاده‌ی تسلا مدل 3 در بازار اروپا و معرفی تاکسی‌های خودران شرکت، مشکلات مالی همچنان گریبان‌گیر تسلا باقی‌ مانده است. ایلان ماسک ۳ ماه قبل پیش‌بینی کرده بود که تسلا در اولین سه‌ماهه‌ی سال مالی جدید، سود‌ده خواهد بود. در عوض، شرکت تسلا اکنون یکی از بدترین نتایج سه‌ماهه‌ی خود را ثبت کرده و ۷۰۲ میلیون دلار زیان‌دهی داشته است. ماسک، تأخیر در تولید خودروی مدل 3 و هزینه‌های مازاد خودروهای مدل S و X را عامل زیان‌دهی تسلا دانسته است.

تسلا از سال ۲۰۱۰ تاکنون تنها در ۴ فصل سود‌آوری داشته و هیچ‌وقت موفق به ثبت یک سال مالی کامل سودآور نشده است. شاید تقاضا برای خودروهای تسلا در بازار آمریکا کمی کاهش یافته باشد؛ اما خودروهای تسلا و مخصوصا مدل 3، در بازار اروپا با محبوبیت روزافزون مواجه هستند. طبق آمار و ارقام منتشر‌شده، تعداد ۱۴,۶۵۲ دستگاه تسلا مدل 3 در ماه مارس سفارش داده شده که این میزان، از فروش بی‌ام‌و سری 3 و آئودی A4 هم بیشتر است.

از این تعداد، ۵۳۱۵ دستگاه در نروژ فروخته‌ شده‌اند که بازار اصلی خودروهای الکتریکی در اروپا محسوب می‌شود. مدل 3 تا ۲۹ درصد از فروش کل خودروهای الکتریکی نروژ را به خود اختصاص داده است. سال آینده، تسلا فروش شاسی‌بلند مدل Y که برپایه‌ی مدل 3 طراحی‌شده است را آغاز می‌کند. ایلان ماسک عقیده دارد فروش این خودرو، در مجموع از مدل 3، مدل S و مدل X پیشی خواهد گرفت. باوجوداین، مشکلات همچنان وجود دارند و تسلا علاوه‌بر اتمام توسعه‌ی مدل Y، باید سرمایه‌ی لازم برای ساخت ابرکارخانه‌ی خود در شانگهای چین را هم فراهم کند.

علاوه‌بر این مسائل، تسلا ساخت مدل‌ رودستر و کامیون سمی را هم در برنامه دارد. ویدویی که اخیرا از آتش گرفتن و سوختن یک دستگاه مدل S در چین منتشر‌ شده هم بار دیگر اشتعال باتری‌های تسلا را به موضوعی نگران‌کننده تبدیل‌کرده است. در همین زمان، رقبای تسلا هم در حال پیشرفت هستند. جگوار I-Pace (با فروش ۱۵۰۳ دستگاه در ماه مارس و شکست دادن رقم فروش ۸۷۴ دستگاه تسلا مدل X)، آئودی E-tron، مرسدس بنز EQC، خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌ی فولکس واگن و شاسی‌بلند الکتریکی ساخت فورد بر پایه‌ی مدل موستانگ، همگی از رقبای فعلی و آینده‌ی خودروهای تسلا هستند.

با وجود مشکلات شرکت، سهام تسلا همچنان قیمت گزافی دارد که با ناامیدی سرمایه‌گذارانی که روی عدم موفقیت تسلا شرط بسته بودند، همراه‌شده است. یکی از مسئولان شرکت فورد در اروپا، هفته گذشته توییتی را با مضمون زیر منتشر کرد:از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تسلا ۶.۴ میلیارد دلار زیان‌دهی داشته است. در این مدت فورد ۷۱.۶ میلیارد دلار سود‌دهی داشته است؛ اما امروز، وال استریت ارزش تسلا را ۴۵ میلیارد دلار و ارزش فورد را ۳۸ میلیارد دلار می‌داند. دنیا دیوانه‌ شده است.

حتی افرادی که خرید سهام شرکت تسلا را پیشنهاد می‌دهند، باید ابتدا میزان علاقه‌ی خود را بنسجند. فیلیپه هاوکس در رابطه با نتایج ضعیف چند وقت اخیر تسلا می‌گوید:فراخوانی به محصولات تسلا در شرایط فعلی امری دشوار است؛ اما در آینده‌ی فناوری الکتریکی متصل و آزمایش‌ها، ارزش بالایی دیده می‌شود. معتقدیم که راهی برای رسیدن به سوددهی پایدار وجود دارد.

آزمایش‌های تسلا شامل بخش مفید از جمله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری OTA، و بخش غیرمحتمل ازجمله قابلیت تبدیل شدن خودروهای شخصی مالکان به تاکسی‌های خودران تا سال آینده می‌شود. به‌گفته‌ی ماسک، سودآوری خودروهای تسلا برای مالکان طوری خواهد بود که آن‌ها باید از نظر مالی دیوانه باشند تا خودرویی به‌جز تسلا خریداری کنند. جفری آزبورن، از کارشناسان مالی بانک Cowen اعتقاد دارد که ادعای ایلان ماسک در بسیاری از مناطق کارساز نیست و در ابتدا نیاز به تأیید اعتبار خودروهای خودران در کشورهای مختلف احساس می‌شود. باوجوداین، اکنون تولید و عرضه‌ی خودروهای خودران برای تسلا بسیار راحت‌تر از برنامه‌ریزی مالی به‌نظر می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید