چرا اسرائیل، عراق را از لیست «کشورهای متخاصم» خارج کرد؟

    کد خبر :547574

در دو سال گذشته، خبر‌ها و گزارش‌های بسیاری پیرامون روابط پنهانی میان اسرائیل و برخی از کشور‌های عربی منتشر شده است. با این حال، به نظر می‌رسد روابط صرفا به رفت و آمد‌های دیپلماتیک محدود نیست و به سطح نظامی و امنیتی نیز ارتقا یافته است.

در همین رابطه، روز گذشته «یوسی ملمان» تحلیلگر روزنامه اسرائیلی «معاریو»‌ در گزارشی اعلام کرد، این رژیم قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش و خرید سلاح با «کشورهای عربی متخاصم» دارد؛ اما به رغم همه این قوانین، سلاح و ابزارهای جنگی به تعدادی از کشورهای عربی می‌فروشد.

وی در ادامه افزود، کشورهای مذکور که به آنها سلاح فروخته می‌شود، «اردن، مصر، سعودی، منطقه کردستان در عراق، امارات عربی متحده، بحرین و چند کشور دیگر» هستند.

وی افزود: این قانون (ممنوعیت دادوستد با کشورهای متخاصم) از زمان قیمومیت بریتانیا (بر فلسطین) در سال 1939 وجود داشته و تمام دولت‌های اسرائیل از سال 1948 (اشغال فلسطین و تأسیس رژیم جعلی اسرائیل) به آن پایبند بوده‌اند؛ از جمله کشورهایی که در لیست کشورهای متخاصم وجود دارند سوریه، لبنان، یمن و ایران هستند.

به گزارش تابناک؛اخیرا «الی گایزلر» یکی از کارمندان پیشین مرتبط با برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی که مسئولیت حفاظت از بسته‌های رادیواکتیو را برعهده داشت، اعلام کرد، تل‌آویو حتی در زمان جنگ شش روزه، بمب اتمی داشته و آماده استفاده از آن بوده است.

نکته مهم اینکه، ملمان اعلام کرد، این رژیم تصمیم گرفته، عراق را از لیست «کشورهای متخاصم» بیرون بیاورد، ولی «ایران و سوریه» همچنان در لیست مذکور قرار خواهند داشت.

اینکه چرا تصمیم گرفته شد عراق از لیست کشورهای متخاصم با اسرائیل خارج شود از اهمیت زیادی در آینده نظم امنیتی خاورمیانه برخوردار است.

بدون تردید، این اقدام اسرائیل با هدف نفوذ در مرزهای فوری و حوزه نفوذ ایران انجام شده است. جایی که عراق قدرتمند می تواند در همراهی با ایران، یک چالش عمده امنیتی برای اسرائیل قلمداد شود.

این در حالی است که چندی پیش نیز رسانه های اسرائیلی از سفر یک هیأت عراقی به اسرائیل خبر داده بودند. خبری که هرچند از سوی عراقی ها تکذیب شد، در صورت کذب بودنش نیز می توان گفت اسرائیل در پی کاهش خصومت با این کشور است.

از سوی دیگر، روابط عراق با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری گسترش یافته است. به نظر می رسد، اعضای شورا و از جمله عربستان سعودی تلاش دارند تا با وابسته کردن عراق به ترتیبات اقتصادی و امنیتی شورا، این کشور را برای عادی سازی روابط با اسرائیل یا حداقل کاهش خصومت با آن وادار کنند. کما اینکه، عراق هم تمایل جدی برای گسترش نفوذ خود در درون جهان عرب دارد؛ مسأله ای که بدون همراهی با عربستان میسر نیست.

با این حال، هرچند باید همه تحرکات اسرائیل را در عراق رصد کرد و هشیار بود، عراق کشوری است که همواره تمایلات ضد اسرائیلی داشته و به جز عده کمی، احتمالا سیاستمداری در این کشور حاضر نخواهد شد، خود را به اسرائیل نزدیک کند.

در نهایت اینکه، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در راستای پیشبرد معامله قرن، تلاش دارند موضع عراق به عنوان یکی از کشورهای عضو محور مقاومت را خنثی کنند. اما به نظر نمی رسد، عراقی ها و به ویژه گروه های شیعی در برابر از بین رفتن حقوق فلسطینی ها سکوت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید