عواملی که باعث «ریفلاکس» و «ترش کردن» معده می‌شوند

    کد خبر :547227

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد افراد جامعه دچار ریفلاکس هستند، گفت:چاقی، خوردن فست فودها، برخی داروها، نوشابه و پوشیدن لباس تنگ باعث ایجاد ریفلاکس و ترش کردن معده می‌شود.

محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد درباره «ریفلاکس و ترش کردن معده و نشانه‌های آن»، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیماری ریفلاکس بیماری شایعی است که از طریق برگشت غذا از معده به مری ایجاد شده و ناشی از چند علت مهم است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدود ۲۵ درصد جامعه دچار ریفلاکس هستند و ۹۹ درصد نیز در طول عمرشان یکبار ترش کردن را تجربه کرده‌اند.

این فوق متخصص گوارش و کبد با اشاره به دلایل مهم ریفلاکس، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اولین دلیل چاقی است. متأسفانه ۶۰ درصد افراد چاق هستند؛ ضمن اینکه دومین دلیل مصرف داروهایی است که افراد خواسته یا ناخواسته مصرف می‌کنند؛ یعنی هر عاملی که باعث شود فشار انتهای تحتانی مری کم شود، در نهایت باعث افزایش ریفلاکس می‌شود.

اسحاق حسینی اضافه کرد: متأسفانه از روش تغذیه گذشته که سنتی بود به سمت مصرف فست فودها روی آورده‌ایم که مملو از مواد چربی است؛ ضمن اینکه مصرف نوشابه‌ها و پوشیدن لباس‌های تنگ که باعث می‌شود فشار داخل شکم زیاد شود، عامل تشدید ریفلاکس است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشاهده شده است در حدود ۷۵ درصد افراد دچار ریفلاکس می‌توانند یک فتق بین مری و معده هم داشته باشند. البته آن چیزی که علامت مهم است، ترش کردن است و بعضا می‌تواند درد قفسه سینه نیز به همراه داشته باشد که شبیه بیماری قلبی بوده و در برخی اوقات این دو با هم اشتباه تشخیص داده می‌شوند.

این فوق متخصص گوارش و کبد متذکر شد:‌ مهم‌تر از همه این موارد این است که می‌توانیم در مراحل اولیه ایجاد ریفلاکس با تغییر سبک زندگی پاسخ مثبتی بگیریم؛ یعنی فرد لاغر شود، غذای چرب،‌ ترشی، ادویه، نوشابه و شکلات را مصرف نکند؛ ضمن اینکه یک تا یک ساعت و نیم بعد از خوردن غذا بخوابد؛در نتیجه رعایت این موارد باعث می‌شود ریفلاکس رفع شود.

اسحاق حسینی ابراز داشت:‌ اگر فرد با به کار بردن این روش‌ها پاسخ مثبتی دریافت نکرد، به بیمار دارو می‌دهیم و اگر بیماری آن طول کشید نیاز به آندوسکوپی دارد. البته در درجه دوم درمان، درمان دارویی بوده و در درجه‌های بعدی اگر بیماری طول بکشد، بافت معده در بافت مری کاشته می‌شود و هر بافت نابجا در هر قسمت از بدن نیز می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بدخیم باشد که البته درصد این موارد کم است.

وی با اشاره به ایجاد زخم در معده، خاطرنشان کرد: زخم‌های معده همراه با درد شبانه است؛ به شکلی که فرد را بیدار می‌کند و معمولاً یک تا سه ساعت پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود که در این حالت این افراد باید آندوسکوپی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید