از وعده فروش سوالات امتحان نهایی تا ثبت نام مدارس شاهد

    کد خبر :546822

این روزها کلاهبرداران در فضای مجازی با به کارگیری تمهیداتی برای بازار گرمی، در حوزه های متنوعی از دانش آموزان کلاهبرداری می کنند؛ از وعده فروش سوالات امتحان نهایی تا ثبت نام در مدارس شاهد.

تا پیش از این فصل امتحانات نهایی که می‌شد بازار کلاهبرداری‌های اینترنتی مبنی بر فروش سوالات امتحان نهایی ساعاتی قبل از شروع امتحان داغ بود. هر چند علیرغم به کار بستن تمهیدات سفت و سخت توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش همچنان در شبکه‌های مجازی چون تلگرام و اینستاگرام شاهد تبلیغات فروش سوالات امتحان نهایی هستم، حالا این بازار به بحث ثبت نام هم کشیده شده است و کلاهبرداری در حوزه ثبت نام در مدارس خاص مثل شاهد هم رواج پیدا کرده است.

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در راستای ارتقا، امنیت و صحت هر چه بیشتر برگزاری امتحانات نهایی فرآیند ارسال سوالات به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و رمز بازگشایی فایل سوالات مستقیماً از طریق مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش برای مدیران حوزه‌های اجرایی امتحانات سراسر کشور زمانی ارسال می‌شود که دانش آموزان در سالن‌های امتحان مستقر و درب سالن‌ها بسته شده است و امکان دسترسی به سوالات قبل از برگزاری امتحانات وجود ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر تنها مشکل دانش آموزان و اولیایی هستند که فریب افراد سودجو و کلاهبردار را می‌خورند. ما به آنها اطمینان می‌دهیم تحت هیچ شرایطی امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد و هر چه تحت این عنوان در شبکه‌های مجازی ذکر می‌شود، اخاذی است. از اولیا و دانش آموزان می‌خواهیم چنین مواردی که ادعای فروش سوالات را دارند و در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند را به پلیس فتا و مسئولین آموزش و پرورش محل ارائه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم این همه اطلاع رسانی در این خصوص هنوز عده‌ای ممکن است وسوسه این تبلیغات شوند، بیان کرد: ببینید این افراد که چنین تبلیغات کذبی را مدیریت می‌کنند هر کاری می‌کنند تا بازار کارشان را داغ کنند. مثلاً سوالی نادرست را قبل از امتحان روی سیستم می‌گذارند و امتحان که برگزار شد همان بخش را ادیت می‌کنند و سوالات درست را جایگزین می‌کنند و به مخاطب اینگونه القا می‌کنند که ما از قبل این سوالات را در اختیار داشتیم. آنها اینگونه جذب مشتری می‌کنند و خب هر دوره یک عده مخاطب جدید هستند که فریب این شیوه را بخورند.

به گزارش  مهر، در زمینه کلاهبرداری‌های اینترنتی از دانش آموزان این روزها معضل دیگری هم به چشم می‌خورد و آن هم در مورد ثبت نام برخی مدارس خاص از جمله مدارس شاهد است. در حالیکه بارها اعلام شده است متقاضیان ورود به مدارس شاهد الزاماً باید به سایت سجا مراجعه و بر اساس کد ملی و اطلاعات دریافتی، مرحله اول ثبت‌نام را انجام دهند اما شاهد هستیم برخی با ادعای ثبت نام قطعی فرزند شما در مدارس شاهد مشغول به فعالیت هستند و حتی در ازای دریافت وجه به اولیا یک کد دسترسی نیز می‌دهند و اولیا با مراجعه به مدرسه تازه متوجه می‌شوند که این کد دسترسی تقلبی است.

بالا رفتن آگاهی اولیا و خود دانش آموزان در خصوص شگردهای کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌تواند جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید