دومین عرضه نفت خام سنگین در بورس امروز انجام می‌شود

    کد خبر :546784

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از عرضه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین در این بورس خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، امیر حسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، گفت: امروز دو میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران با قیمت پایه ۶۴.۲۹ دلار برای هر بشکه در بورس انرژی عرضه می‌شود.

وی افزود: عرضه نفت خام سنگین براساس شیوه‌نامه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی که چندی پیش وزیر نفت آن را ابلاغ کرد، انجام می‌شود. شرایط عرضه مانند عرضه نفت خام سبک است و امکان واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم است و برای تسویه باقیمانده وجه المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

تبیانیان با بیان اینکه در صورت تمایل خریداران امکان تسویه حساب بصورت ریالی نیز فراهم است، گفت: همچنین خریداران می‌توانند تا ۴ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است. علاوه بر این، در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن موجود نیز امکان پذیر شده است.

به گفته وی، فرآیند قیمت‌گذاری این عرضه براساس شیوه‌نامه جدید وزارت نفت مستند به تکلیف مندرج در بند (و) تبصره (۱) قانون لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ صورت پذیرفته است، به طوری که واحد پایه تخصیص و همچنین حداقل خرید جهت کشف نرخ برای عرشه روز سه شنبه ۳۵ هزار بشکه در یک محموله خواهد بود.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی مهلت تسویه حساب اعتباری را حداکثر ۹۰ روز بعد از تاریخ بارنامه اعلام کرد و افزود: خریداران موظفند طی این دوره بر اساس شیوه توافق شده نسبت به تسویه حساب اقدام کنند.

عرضه روز سه شنبه ۷ خردادماه سال جاری، دوازدهمین عرضه نفت خام و دومین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به شمار می‌آید و تاکنون یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه از یازده عرضه انجام شده منجر به معامله شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید