سیگار می تواند ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد

    کد خبر :546394

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد استان قم، نسبت به عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان‌های گوارش هشدار داد.

محمدرضا قدیر، با اشاره به عوامل تأثیرگذار در ابتلاء به سرطان‌های گوارش، گفت: استفاده از مواد غذایی ارگانیک در کنار ورزش و تحرک عوامل مهمی در پیشگیری از سرطان‌های گوارش به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: تشخیص به موقع سرطان گوارش در درمان مؤثر آن بسیار حائز اهمیت است به صورتی که برخی مواقع این مسئله می‌تواند سبب بهبودی کامل بیمار شود.

قدیر افزود: توجه به علائم خطر در بیماری سرطان بسیار مهم است و افراد باید عواملی همچون دل درد کاهش وزن ناگهانی سیاه شدن مدفوع، کم خونی و…، را در اسرع وقت توجه داشته باشند و پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان قم در ادامه گفت: سرطان معده، روده، پانکراس و کبد از جمله سرطان‌های گوارش بوده که تشخیص به موقع آن می‌تواند کمک قابل توجهی به بیمار کرده و به طور کلی می‌تواند او را عاری از سرطان کند.

قدیر گفت: مهم‌ترین علل ابتلاء به سرطان‌های گوارش زندگی ناسالم و عدم تحرک و ورزش است به طوری که مصرف غذاهایی همچون فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب ریسک ابتلاء به سرطان‌های گوارش را چندین برابر می‌کند.

وی بیان داشت: درمان کبد چرب نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که گاهی مواقع این مسئله می‌تواند ریسک ابتلاء به سرطان کبد را افزایش دهد، همچنین استعمال دخانیات و عدم کنترل دیابت ریسک ابتلاء به سرطان پانکراس را بیشتر می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی قم، خاطرنشان کرد: تغییر شیوه زندگی مصرف غذاهای سالم همچون انواع سبزی و میوه‌ها و استفاده از مواد غذایی ارگانیک در کنار ورزش و تحرک عوامل مهمی در پیشگیری از سرطان‌های گوارش به شمار می‌روند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید