ورود دانش آموزان و دانشجویان به برنامه «صیانت از منابع آب و محیط زیست»

    کد خبر :545921

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از اقدام مشترک این سازمان و دانشکده محیط زیست به منظور تهیه و اجرای برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست خبر داد و گفت: مرحله ابتدایی این برنامه در قالب آموزش مسائل محیط زیستی به دانش‌آموزان توسط دانشجویان محیط زیست در حال اجراست و مرحله میانی این برنامه نیز تیرماه امسال مشخص می‌شود.

اسکندر امیدی‌نیا  با اشاره به همکاری مشترک معاونت آموزش سازمان محیط زیست و دانشکده محیط زیست به منظور تدوین «برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست»، با بیان اینکه این اقدام مشترک از سال ۹۷ شروع شده و هنوز در حال اجرا است، در این باره تصریح کرد: به منظور تعیین مسئولیت اجتماعی دانشکده محیط زیست در قبال صیانت از آب و محیط زیست، سرفصل‌هایی برای دانشجویان این دانشکده تعریف شد تا نسبت به آموزش این مواد تخصصی محیط زیست به دانش‌آموزان در سه گروه سنی شامل کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این برنامه، بین دفتر مشارکت‌ها و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست و دانشکده محیط زیست ارتباطی برقرار و استان البرز به عنوان پایلوت انتخاب شده است، گفت: در این پایلوت ابتدا مبانی نظری و تجارب بین‌المللی دوره‌های پنج‌گانه «ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست» با تعامل اساتید جامعه شناس مورد بررسی قرار گرفت، سپس ضمن بررسی چالش‌ها و پتانسیل‌ها، شیوه ایفای نقش دانشجویان دانشکده محیط زیست در حوزه محیط زیست و منابع آب مشخص شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه آموزش مباحث محیط زیستی به دانش‌آموزان توسط دانشجویان دانشکده محیط زیست در راستای حرکت به سمت تحقق اهداف برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست، از یک سال پیش در حال اجرا است، اظهار کرد: پس از اجرای برنامه‌های آموزشی توسط دانشجویان، این طرح بررسی و دستاوردهای مرتبط با آن شناسایی شد که در حال حاضر این دستاوردها در مرحله تحلیل قرار دارد. همچنین به منظور توسعه این دستاوردها به سایر دانشگاه‌های کشور در حال تکمیل است و مراحل نهایی آن تا تابستان ۱۳۹۸ انجام می‌شود.

امیدی‌نیا در ادامه با تاکید بر اولویت دانش‌آموزان برای اجرای برنامه‌های آموزش محیط زیستی، گفت: این برنامه‌ها توسط دانشجویان دانشکده محیط زیست اجرا می‌شود و طی آن آموزش‌های محیط زیستی به دانش‌آموزان قرار داده می‌شود؛ هدف آن است که نسل دانشگاهی با نسل دانش آموزی ارتباط بگیرند، تا ضمن شناسایی خلاقیت‌ها، از نخبگان آتی جامعه برای فعالیت‌های محیط زیستی یاری گرفته شود.

آموزش و پرورش استان البرز در کمترین حد تعامل با محیط زیست

وی تاکید کرد: خلاقیت به شدت با جوان‌سنی مرتبط است، بنابراین سنین قبل از دبستان و پیش از دانشگاه بهترین دوران شکل‌گیری رویکردهای ذهنی است که اگر خوب کار کنیم می‌توانیم گروه نخبگان محیط زیستی را افزایش دهیم و منش زیستن پایدار را در چارچوب توسعه پایدار و الگوی پیشرفت بومی که به کرات در اسناد بالادستی کشور تاکید شده است، تقویت کنیم. در همین راستا چهار نهاد مرتبط با فعالیت جامعه هدف شناسایی شد و نقاط قوت و ضعف تعامل با این ارگان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، دستاوردهای سطح پایلوت نشان داد که بیشترین امکان تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و کمترین امکان تعامل با آموزش و پرورش دسته‌بندی شد و نهاد کتابخانه‌ها و سازمان بهزیستی نیز در سطح میانی طبقه‌بندی شدند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با بیان اینکه رویکرد حاکم بر برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست تکمیل گام به گام برنامه است، در این باره تصریح کرد: غالب برنامه‌ها بدون اینکه در سطح پایلوت سنجیده شود؛ در سطح ملی اجرا می‌شود، این در حالیست که برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست را ابتدا به صورت پایلوت، سپس در سطح میانی و در نهایت در سطح ملی اجرا می‌کنیم و اجرایی‌سازی این برنامه در سطح ملی به مشخص شدن ابعاد و دستاوردهای آن در سطح پایلوت وابسته است. بدین منظور برنامه ملی صیانت از منابع آب و محیط زیست با محوریت شناسایی، شکل‌گیری و پایش اثربخشی واحدهای سفا (سفیران سبز فن‌آور) وارد سطح پایلوت شده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در مورد واحدهای سفا (سفیران سبز فن‌آور) با اشاره به اینکه رویکرد «جایگزینی توسعه آب‌اندوز با توسعه آب‌بر فعلی» محور اصلی برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست است، تصریح کرد: «توسعه ظرفیت» بالقوه دانش‌آموزان و دانشجویان و حرکت در مسیر بالفعل شدن این ظرفیت‌ها به منظور حرکت به سمت ایجاد کسب و کارهای سبز که همزمان چهار مولفه بهبود رفاه اجتماعی، بهبود رشداقتصادی، کاهش مصرف منابع پایه و کاهش تبعات محیط زیستی را به همراه داشته باشند؛ مورد توجه قرار گرفت و بر این مبنا رویداد استارتاپی ملی مشاغل خانگی سبز طراحی و اجرایی شد تا فرصتی جهت شناسایی سفیران سبز فن‌آور در سطح کشور و گذار برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست از سطح پایلوت به سطح میانی (در هفت استان) مهیا شود.

به گفته امیدی‌نیا، سطح میانی برنامه صیانت از آب و محیط زیست، پس از برگزاری اولین جشنواره ملی آب (iwf-coe.ir) در تاریخ پنجم تیرماه ۱۳۹۸ مشخص خواهد شد و با پیگیری موضوع از طریق معاونت آموزش سازمان محیط زیست، پایش سالانه فعالیت‌ها از طریق تعامل با کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و در قالب جشنواره‌های سالانه صورت می‌پذیرد. امید است با اجرای برنامه صیانت از آب و محیط زیست، گامی در خصوص شناسایی ریشه‎های اصلی معضلات محیط زیست کشور و حرکت به سمت کاهش چالش‌ها و ارائه و اجرایی سازی راهکارهای جایگزین به‌وسیله واحدهای سفا و پایش اثربخشی فعالیت‌های مرتبط برداشته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید