دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر اعلام کرد؛

۷ میلیون بیمار فشار خون ناشناخته داریم

    کد خبر :545586

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، از نظارت پنج لایه‌ بر اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور خبر داد و گفت: در حدود ۶ تا ۷ میلیون بیمار فشار خون ناشناخته داریم.

علیرضا مغیثی، اظهار داشت: این نظارت از سطح ستاد وزارت بهداشت شروع می‌شود و تا سطح خانه بهداشت در روستاها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب و غیر قطب، مراکز جامع خدمات سلامت در شهرستان‌ها، پایگاه سلامت در شهر، خانه بهداشت در روستا و ایستگاه‌هایی که در محل تجمع مردم برای سنجش فشار خون ایجاد می‌شوند، در این طرح مورد نظارت و پایش قرار می‌گیرند.

مغیثی، هدف از پایش بسیج ملی را نظارت بر حسن اجرای انجام کار در طول دوره بسیج ملی و شناسایی ناکارآمدی‌ها، نابسامانی‌ها، اشکالات برنامه و انطباق وضعیت موجود با وضعیت مطلوب برنامه اعلام کرد و گفت: در طول اجرای بسیج ملی اهداف کوچک‌تری همچون حصول اطمینان از ابلاغ تمامی دستورالعمل‌ها به همه پرسنل و اطمینان از ابلاغ آن به کارگزاران، راهنمایی، هدایت و آموزش کارکنان در صورت لزوم، استفاده بهینه از منابع، نظم کاری بیشتر، ایجاد انگیزه در کارکنان، حفظ وحدت و یکپارچگی در بین کارکنان، وحدت رویه از ستاد تا سطح مرکز خدمات جامع سلامت را نیز دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ناظران موظف هستند بازخوردها را همان روز به سطح بالاتر گزارش کرده و ملزم به رفع کاستی‌ها هستند. چنانچه لازم به ورود به یک مساله از سطح بالاتر از ناظر باشد برای رفع مشکل سطح بالاتر ورود می‌کند و تمام فعالیت‌ها در ستاد نیز رصد خواهد شد.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: برآورد ما این است که ۱۵ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال، فشار خون دارند که ۵۰ درصد شناسایی شده‌اند و از این تعداد ۵۰ درصد درمان می‌گیرند و فقط ۲۰ درصد کنترل مؤثر دارند.

وی افزود: بنابراین حدود ۶ تا ۷ میلیون بیمار فشار خون ناشناخته داریم که این بسیج ملی کمک می‌کند که حداقل ۲ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال از وجود یا فقدان فشار خون خود مطلع شوند و اگر مبتلا هستند فشار خون خود را کنترل کنند.

مغیثی در پایان بیان کرد: انتظار داریم حداقل یک میلیون نفر در این کمپین، درمان مؤثر دریافت کنند و بعد از اتمام طرح نیز در اختیار سیستم نظام سلامت در شهرها، روستاها و حاشیه شهرها باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید