دولت مانع رانت‌خواری در کالای اساسی شود

    کد خبر :545554

رئیس کمیته تنظیم بازار مجلس شورای اسلامی گفت:هرجایی که ارز دو نرخی و یا چند نرخی باشد مافیا ایجاد می‌شود و شبکه ایجاد می‌کند و قدرتش بر تصمیماتی که در دولت و مجلس گرفته می‌شود، می‌چربد.

حسن حسینی شاهرودی رئیس کمیته تنظیم بازار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: در سال ۹۷ حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت و در سال ۹۸ نیز مجدداً همین میزان اعتبارات به دولت جهت واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه علی رغم اختصاص این منابع همچنان شاهد گرانی کالاهای اساسی و نابسامانی در توزیع کالاها هستیم، افزود: عدم دستیابی اقشار آسیب پذیر به کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی از مشکلات مهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسات متعدد این کمیسیون با دستگاه‌ها برای بررسی راهکارهای مقابله با گرانی‌ها، اظهار داشت: علی‌رغم برگزاری این جلسات به نتیجه‌ای دست نیافتیم.

حسینی شاهرودی تأکید کرد: دولت توان اجرای قانون بودجه در مورد تأمین کالاهای اساسی را ندارد. طبق قانون بودجه سال ۹۸ باید فرآیند ثبت سفارش، تأمین ارز، خرید کالا، انتقال کالا به داخل کشور و توزیع آن در شبکه ای دقیق برنامه ریزی شود تا این کالاها به دست جامعه هدف برسد. باید این فرآیندها و حلقه‌ها در سامانه‌ای شفاف و روشن باشد.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت حدود دو ماه از سال ۹۸ دولت هنوز چنین سامانه‌ای را ایجاد نکرده و سامانه‌های موجود نیز به یکدیگر متصل نشده اند، تاکید کرد: دولت و مجلس نمی‌توانند مدعی شوند که ۱۰۰ درصد کالاهای اساسی که با ارز دولتی وارد شده اند به جامعه هدف رسیده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس اظهار داشت دولت باید در قالب کالابرگ الکترونیکی کالاهای اساسی را توزیع می‌کرد، باید سهمیه‌بندی می‌شد تا موجب سوءاستفاده و رانت نشود بعد دقیقاً به دست جامعه هدف برسد ولی عملاً این اتفاق نیفتاد.

حسینی شاهرودی ادامه داد: طبق قانون بودجه قرار بود در صورتی که این سامانه‌های شفاف ایجاد نشود دولت ما به تفاوت ارز ترجیحی و نیمایی را به صورت نقدی در اختیار جامعه هدف قرار دهد، جامعه هدف افرادی هستند که زیر خط فقر قرار دارند و تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی قرار دارند.

وی گفت: مشکل اساسی ارز دو نرخی است هرجایی که ارز دو نرخی و یا چند نرخی بود مافیاها ایجاد می‌شود و شبکه ایجاد می‌کنند و زورش بر تصمیماتی که در دولت و مجلس گرفته می‌شود می‌چربد، باید دست این رانت را قطع کرد.

رئیس کمیته تنظیم بازار مجلس تأکید کرد: وقتی که فضا برای سوءاستفاده ایجاد می‌شود مبارزه با آن سخت است دستگاه نظارتی و قوه قضائیه ما توان مبارزه با این شبکه وسیع را ندارد.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: ایراد اصلی از دولت است که فضا و بستر ایجاد چنین شبکه ای را فراهم کرده است، برای مبارزه با این موضوع باید به چند نرخی بودن ارز پایان دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید