۲۵ مفتی پاکستان خرید دلار را حرام اعلام کردند

    کد خبر :543775

بیش از ۲۵ مفتی پاکستان به پیروی از «شورای اتحاد اهل سنت» این کشور خرید و ذخیره کردن دلار را حرام اعلام کردند.

به فتوای مفتی‌های پاکستان نخریدن دلار وفاداری به کشور و عمل به دین است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، فتوای مفتیات تزار اول این کشور سبب شد سیر سعودی افزایش قیمت دلار متوقف شود.

مفتیات عضو شورای اتحاد اهل سنت پاکستان اعلام کردند: خرید دلار بدترین گناه است و مردم کالا‌های داخلی را خریداری کنند تا کشور از بحران اقتصادی نجات پیدا کند.

قبل از این مفتی «تقی عثمانی» از علمای پاکستان خرید دلار را شرعا حرام قرار داده و گناهی مانند احتکار دانست.

«مفتی نعیم» مدیر مدرسه دینی جامعه «بنوریه» کراچی اعلام کرد: مردم با فروش دلار به اقتصاد کشور کمک کنند و با خرید این ارز خارجی آخرت خود را بر باد ندهند.

در همین حال فعالان فضای مجازی در پاکستان با هشتگ «نه به دلار» از مردم خواستند تا اقتصاد کشور را با نخریدن دلار نجات دهند.

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با ابراز نگرانی از اوضاع فعلی تاکید کردند که ما نیز مانند برخی از کشور‌ها از جمله ترکیه باید وابستگی به ارز خارجی را کم کنیم.

کاهش بی سابقه ارزش پول ملی پاکستان صدای مردم و جامعه بازرگانی این کشور را در آورده تا جایی که علاوه بر تورم شدید و گرانی در بخش‌های مختلف، سطح بدیهی‌های خارجی پاکستان نیز به ۱۰۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

از قیمت انرژی شامل برق و گاز گرفته تا قیمت دارو، طلا و کالا‌های اساسی در پاکستان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این وضعیت باعث نگرانی شدید کارشناس امور اقتصادی پاکستان شده است.

کارشناسان پاکستانی این روز‌ها با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی این کشور به مردم توصیه می‌کنند برای جلوگیری از تورم و گرانی دست از خرید دلار برداشته و اجازه ندهند بازار بورس، ارز و فعالیت‌های تجاری در تسخیر دلار قرار بگیرد.

گروهی از فعالان اجتماعی نیز در شهر گوجرانوالا واقع در ایالت پنجاب پاکستان با سوزاندن اسکناس‌های یک دلاری امریکا، از مردم کشورشان خواستند تا با خرید دلار به خود و کشور ضرر نرسانند.

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: میانگین نرخ تورم در این کشور از ۳.۸ درصد به ۷ درصد رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید