دانش آموزان باز هم از قیصر می‌خوانند

    کد خبر :542293

محمدرضا ترکی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خودش، از زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حذف شدن اشعار قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی از کتاب‌های درسی خبر داد. ترکی گفت: من فقط قصدم این است که به گوش مسئولان برسد و در صورت مطرح بودن، چنین کج‌سلیقگی را انجام ندهند.

حسین قاسم‌پور، مدیر گروه ادبیات دفتر تألیف کتاب‌های درسی، خبر حذف اشعار قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی را رد کرد و گفت: برای سال آینده تغییری نداریم.

اشعار منزوی خوراک خوبی برای بچه‌های امروز است

قاسم‌پور در ادامه به دیگر دلایل تغییرات احتمالی در کتاب‌های درسی هم اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است تغییر از طرف یک مدیر باشد، مثلاً مدیر جدید می‌گوید این شعر ضعیف است و به جایش فلان شعر را بگذارید ولی این هم باید با ادله و نظر کارشناسان باشد.

وی افزود: مثلاً مرحوم حمید سبزواری شاعر انقلاب است ولی وقتی می‌خواهید شعرش را وارد متن کتاب های آموزشی بکنید، آن متن و شعر با آن سن و نیاز‌ها نمی‌خواند، ولی برخی مانند قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، حسین منزوی یا حتی فاضل نظری، شعر‌هایی دارند که خوراک خوبی برای بچه‌های امروز محسوب می شود. ممکن است شعری از شاعر بزرگی هم باشد ولی در متن آموزشی ننشیند و دانش‌آموز پس بزند.

از اشعار فروغ و شاملو خبری نیست

وی درباره تغییرات احتمالی کتاب‌‎های درسی در سال بعد گفت: برای سال بعد، احتمال دارد دو، سه رباعی از مصطفی محدثی خراسانی، مصطفی علیپور و سلمان هراتی تغییر کند که البته قطعی نیست و در حال بررسی است و شاید به‌جایش شعر بانگ جرس، از حمید سبزواری را بگذاریم.

از احمد شاملو و فروغ فرخزاد شعری در کتاب‌های درسی نداریم و فقط در کتاب علوم و فنون ادبی سال سوم دبیرستان، اسمی از این‌ها به‌عنوان شاعران قبل از انقلاب آمده است. فضای کتاب درسی اجازه نمی‌دهد که از این شعرا هم شعری داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید