سبک زندگی غربی و نابود سازی مفهوم خانواده

    کد خبر :540679

این روزها تلاش دنیای غرب برای قانونی کردن ازدواج های همجنس گرایان و ازدواج سفید، در حال نابودی مفهوم خانواده است اما در مقابل تمامی قوانین و احکام اسلامی بر تحکیم نهاد خانواده تاکید دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۴ هرساله ۱۵ می را به عنوان «روز جهانی خانواده» اعلام می‌کند. این روز در عرصه بین‌المللی بهانه‌ای است تا موضوع خانواده از منظرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون در بین تمامی جوامع بشری، به عنوان یک نهاد مقدس و اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. اما امروزه مفهوم خانواده در غرب دستخوش تغییر و تحولات فراوانی قرار گرفته است، به طوری که در قرن بیستم، فسادهای اخلاقی و انحرافات جنسی، فجایع ضد بشری زیادی به بار آورد. فجایعی که اثرات آن نیز با گذر زمان شدت پیدا کرد و این قرن با ظهور نسلی نو به نام نسل فرزندان نامشروع، برابر شد و به تدریج تحولاتی در شکل خانواده پدیدار گشت تا جایی که امروزه شاهد پدیده‌های بدیع و نوظهور از انواع خانواده‌ها در جوامع غربی هستیم.

نکته حائز اهمیت اینکه کشورهای مدعی حقوق بشر با به‌کارگیری کلمه «خانواده‌ها» به جای خانواده، سعی در رواج این کلمه دارند و تلاش می‌کنند تا ازدواج همجنس‌گرایان، ازدواج سفید، ازدواج با حیوانات را به رسمیت بشناسند و کلمه «خانواده‌ها» را در کنوانسیون‌های بین‌المللی بگنجانند، البته تاکنون موفق نشده‌اند و با مخالفت دیگر کشورها مواجه بوده‌اند. این تغییر سبک زندگی در غرب به جایی رسیده است که این نوع ازدواج‌ها در قانون ملی برخی از کشورهای غربی دیده می‌شود و عنوان آزادی به خود گرفته است.

به طوری که برای این نوع ازدواج‌ها سند رسمی نیز صادر می‌کنند و برخی از دولت‌های غربی همواره از این نوع ازدواج‌ها نهایت حمایت را به عمل آورده‌اند و قوانین را برای هرچه آسان نمودن این نوع از رفتارهای عجیب، به راحتی تغییر می‌دهند. بنابراین، بر اساس نگاه لیبرالیستی و فردگرایانه غرب از تعریف خانواده، هیچ‌گونه تفاوت نژادی، جنسیتی و طبقاتی ذاتی بین زن و مرد وجود ندارد. این بینش، تفاوت بین زن و مرد را زاییده محیط اجتماعی می‌داند. فردگرایی افراطی، مبنای خانواده لیبرال است و اساس اصالت، میل فرد است و به تبع می‌توان دریافت، منافع افراد به شکل فردی مطرح است.

این در حالی است که نگرش اسلام به خانواده برعکس مکاتب و دیدگاه‌های غیراسلامی که نگاهی تک‌بعدی دارد، بسیار عمیق و همه‌جانبه است و تمام ابعاد آن از آغاز تا انتها، در همه مراحل و از زاویه‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفته و در هر مورد دستورات لازم ارائه گردیده است. هنگامی که به متون اسلامی، به خصوص آیات و روایات مراجعه می‌کنیم، در همه زمینه‌ها به دستوراتی برمی‌خوریم که به همه ابعاد تحکیم نهاد خانواده پرداخته است. قرآن کریم و احادیث اسلامی در مسائل اخلاقی، اجتماعی، تربیتی، روان‌شناختی و اقتصادی خانواده نیز فراوان سخن گفته است. بدین ترتیب، بر اساس این بینش پیوند میان زن و مرد فراتر از غریزه بوده، منشأ فطری و الهی داشته و از سرشت آدمی ناشی می‌شود. همچنین خانواده از نگاه اسلام و آموزه‌های دینی، نهادی مقدس، سازمانی حرکت‌آفرین، ساحلی برای آرامش و بستری برای رشد و تربیت، جایگاهی برای پیشرفت مادی و معنوی و تجلی‌گاه شکوفایی و بالندگی است.

در پایان باید به تفاوت الگوی تعریف خانواده در اسلام و غرب اشاره کرد؛ چراکه در اسلام عقد زوجیت در همه جوامع تنها راه تشکیل خانواده به شمار می‌رود، اما با آزادی وسیعی که در روابط میان زن و مرد در دهه‌های گذشته در جوامع غربی پدید آمده، نوع دیگری از روابط ناپایدار و خالی از آرامش در این جوامع نیز رواج یافته است. بدین ترتیب، برخلاف ادعاهای غربیان در زمینه آزادی و حقوق بشر و امثال آن، حقوق خانواده در کشورهای غربی پایمال گردیده است و خانواده در اثر مشکلات فراوان فرهنگی و اجتماعی، رو به انحلال و نابودی رفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید