جزییات رسوب هزاران کانتینر در بنادر مهم کشور

    کد خبر :539674

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۸۷ هزار کانتینر و همچنین مقادیر قابل توجهی انواع کالای غیر کانتینری در بنادر، گمرکات مناطق ویژه اقتصادی و انبارهای عمومی کشور دپو شده است.

چندی قبل رئیس کل گمرک با اشاره به پیشنهادهای وزارت اقتصاد برای کاهش رسوب 85هزار کانتینر کالا در گمرکات گفت:‌ رئیس‌جمهوری روی این پیشنهادها دستور رسیدگی و تسهیل امور را داده‌اند.

میراشرفی از صدور دستور رئیس جمهوری در مورد پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارائی برای کاهش رسوب کالا در گمرکات خبر داد و اظهار داشت: پیشنهادات ارائه شده در باره رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور به استحضار رئیس جمهوری رسیده و حسب نظر و دستور، «صدور مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای رسیده به کشور»، همچنین «افزایش مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش برای تمام کالاها و عدم نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش، درصورت رسیدن کالا به کشور در مهلت مقرر در ثبت سفارش یا سررسید اعتبار اسنادی و حواله بانکی» برای اقدام به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارجاع شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، حدود 87 هزار TEU رسوب کالا به صورت کانتینری در بنادر کشور وجود دارد که در این بین، بندر شهید رجایی با بیش از 60 هزار کانیتنر در صدر فهرست قرار دارد.

همچنین حدود 7 میلیون تن کالای غیر کانتینری در بنادر و مناطق ویژه اقتصادی قرار دارد که قسمت مهمی از کالاهای مورد اشاره در بندر امام خمینی(ره) قرار گرفته‌اند. به نظر میرسد دلیل اصلی رسوب کالاهای کانتینری و غیر کانتینری به دلیل مشکلات مربوط به مباحث ارزی و مقررات بازرگانی باشد که به نظر میرسد بایستی برای رفع این موانع دستورات رئیس جمهور با سرعت بیشتری اجرایی شود.

بر مبنای این گزارش ظاهرا مقادیر قابل توجهی از کالاهای اساسی نیز از چند بندر مهم از جمله بندر امام خمینی ترخیص نشده که لازم است مسئولان مربوطه در این خصوص شفاف سازی کنند.

یک مقام اجرایی در این رابطه با اشاره به رسوب کالای اساسی در برخی بنادر مهم کشور به تسنیم گفت: در بخش دولتی، به غیر از مشکلات مربوط به حمل، برای ترخیص این کالاها مشکل پول و نقدینگی وجود ندارد. به عنوان مثال برخی از این محموله‌ها حقوق و عوارض خود را پرداخت کرده و در مرحله صدور مجوز بارگیری می‌باشند. ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که میزان واردات کالای اساسی در ماههای اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد خوبی داشته است. درحال حاضر به علت مباحث نظارتی خروج کنجاله سویا و دانه سویا با تاخیر انجام می‌شود.

ظاهرا طی روزهای آتی تیمی متشکل از مدیران ارشد چند دستگاه مرتبط با موضوع رسوب کالا، بعد از بررسی میدانی میزان کالاهای رسوبی و همچنین نحوه مدیریت آن گزارش خود را در این خصوص ارائه خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید