بازسازی و تیونینگ خودرو کلاسیک جگوار XK120

  • خودرو
  • پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸
    کد خبر :539319

جگوار مدل ۱۹۵۴ خودرو XK120 را نه‌تنها به‌شکل بسیار حرفه‌ای بازسازی کرده‌؛ بلکه برخی تغییرات را نیز روی آن اعمال کرده‌ که به افزایش قدرت این خودرو کلاسیک ارزشمند منجر شده است.

جگوار XK120 یکی از مدل‌های مشهور و بسیار ارزشمند این خودروساز لوکس انگلیسی است. این مدل اولین خودرو اسپرتی بود که جگوار پس از پایان جنگ جهانی دوم تولید کرد. جگوار XK120 خودرو خیلی کمیابی نیست؛ چون بیش از ۱۲ هزار دستگاه از آن در مدل‌های کوپه و رودستر تولید شد؛ ولی امروزه ارزش بالایی دارد.

دیوید گندی، یکی از طرفداران سرسخت جگوار، به‌تازگی یک دستگاه XK120 خریده و آن را برای بازسازی و تیونینگ به واحد خودروهای کلاسیک جگوار سپرده است. تکمیل‌کردن این پروژه برای جگوار ۲,۷۰۰ ساعت کار و ۱۱ ماه زمان برده است. مالک خودرو تمایل دارد با XK120 خود در مسابقات خودروهای کلاسیک مانند Jaguar Classic Challange شرکت کند؛ بنابراین، هنگام بازسازی این خودرو درخواست کرد تا کمی وزنش کاهش یابد و به مدل XK120 Lightweight نزدیک‌تر شود. جگوار در ابتدا این خودرو مدل ۱۹۵۴ را در کالیفرنیا برای مشتری پیدا کرد. سپس، آن را با کشتی به انگلستان آورده و تلاش شد تا‌حدممکن مانند نمونه‌ی اولیه‌ی بازسازی و سپس تیونینگ شود.

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی این مدل که ۳.۴ لیتر حجم دارد، به‌طورکامل بازسازی شده است. بازسازی و تقویت این پیشرانه پنج ماه زمان برد و جگوار توانست قدرت آن را از ۱۸۰ اسب‌بخار به ۲۲۵ اسب‌بخار افزایش دهد. جگوار XK120 به‌صورت استاندارد از اگزوز تکی استفاده می‌کند؛ ولی در این مدل، سیستم اگزوز سفارشی با دو خروجی طراحی و ساخته شده است.

سایر تغییرات اعمال شده برای ارتقای توانایی‌های حرکتی این خودرو کلاسیک شامل جعبه‌دنده‌ی سریع‌تر از نوع مسابقه‌ای و ترمزهای تقویت‌‌شده‌ی دیسکی با کالیپرهای چهار پیستون در جلو و کمک‌فنرهای قابل‌تنظیم هستند. تقویت ترمزها در این خودرو، تنها در محور جلو اجرا شده و ترمزهای کاسه‌ای عقب بدون تغییر باقی مانده‌اند.

در بخش ظاهری، رنگ مشکی XK120 جلب توجه می‌کند که برای رنگ‌آمیزی آن ۱۳ لیتر رنگ مصرف شده است. درِ باک بنزین نیز از نوع مسابقه‌ای است و با مدل استاندارد فرق دارد. همچنین، به درخواست مالک خودرو شیشه‌ی جلو یک‌تکه‌ی بزرگ این خودرو با دو شیشه‌ی کوچک تعویض شده که طراحی آیرودینامیک‌تری دارند.

درون کابین این جگوار کلاسیک از چرم روی داشبورد و صندلی‌ها و در پشت صندلی‌ها نیز از آلومینیوم به‌جای پلاستیک استفاده شده است. غربیلک فرمان نیز جدید است و ابعادی کوچک‌تر از فرمان استاندارد XK120 دارد. باتری جگوار XK120 به‌صورت استاندارد در پشت صندلی راننده قرار دارد؛ ولی به‌دلیل قدبلند‌بودن مالک این خودرو جگوار جای باتری را عوض کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید