گزارشی از زندگی خانواده ای که خود کفا شدند؛

وامی که نجات بخش بود/تغییر زندگی با ایده ای نو

    کد خبر :538881

فاصله بین درماندگی در پیچ و خمهای زندگی تا رسیدن به گشایشی در امور، گاه به اندازه‌ای کوتاه است که تنها به یک اراده محکم و یک گام کوچک وابسته است.

زمان‌هایی هست که ایده‌ای نو می‌تواند مسیر زندگی یک فرد یا خانواده را دچار تغییری مثبت کند. تغییری که بیش از هر چیز نیازمند توکل و تحمل سختی‌ها و مشکلات است تا صبح روشن از پس ناملایمات خود را نمایان کند.

خانواده حیدری یکی از همین نمونه‌هاست که توانست از میان مصائب زندگی که گریبانشان را گرفته بود، ققنوس وار سر برآورد و امروز علاوه بر تأمین معاش خانواده، برای ۶ نفر دیگر اشتغال‌زایی کند.

۲ سال پیش بود که پدر خانواده که تا پیش از این راننده کامیون بود بر اثر مشکلات اقتصادی زمین‌گیر شد و پسر بزرگ خانواده هم که تا آن روز اداره یک سوپر مارکت را برعهده داشت به دلیل ورشکستگی با داشتن زن و فرزند، خانه‌نشین شد.

اما این برای خانواده حیدری پایان راه نبود. آنها مصمم بودند زندگی را بار دیگر از صفر بسازند و این بار فکر راه‌اندازی یک کارگاه تولید نان سنتی را در سر می‌پروراندند. روزها می‌گذشت و ایده نانوایی روز به روز پخته‌تر می‌شد اما در این میان هزینه‌های خرید تجهیزات و ماشین‌آلات از سویی و اجاره کارگاه از سوی دیگر سبب شده بود تا قدم‌های استوارشان کمی سست شود.

با این حال آنها ناامید نشدند و با توکل به خدا و اتکال به نفس، کارگاهی کوچک اجاره و با خرید دستگاه‌های اولیه به صورت دست دوم کار را شروع کردند. با این حال برای گرفتن مجوز بهداشت نیاز به خرید تجهیزات به روز و کارگاهی با شرایط استاندارد هر روز بیشتر حس می‌شد.

راه رسیدن به موفقیت هموار نبود اما خانواده حیدری مصمم بودند این مسیر را بپیمایند. به همین دلیل دست یاری به سمت نهادهای حمایتی گشودند و توانستند برای توسعه کار خود مبلغ ۱۵ میلیون تومان از کمیته امداد وام دریافت کنند. مبلغی که پس از بازدید از کارگاه و ارزیابی طرح توسط کارشناسان کمیته امداد پرداخت شد و پدر و پسر موفق شدند کارگاهی کوچک اما با دستگاه‌های استاندارد راه‌اندازی کنند.

حالا ۲ سال از آن روزها می‌گذرد و تولیدی نان سنتی خانواده حیدری توانسته به عنوان یک برند خوشنام در استان البرز خود را به شهروندان بشناساند. اکنون علاوه بر پدر و پسر، ۶ نفر دیگر که از زنان سرپرست خانوار البرزی در این کارگاه مشغول کار و کسب رزق حلال هستند. پسر کوچک خانواده هم توانسته کارگاه کوچکی برای خود دست و پا کند و مستقل از پدر و برادر بزرگ، کسب و کار خود را راه‌اندازی کند.

به گزارش مهر، پروژه تولید نان سنتی سال گذشته هم موفق شد با ارائه طرح توسعه به کمیته امداد، مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام برای گسترش کارگاه دریافت کند و امروز خانواده حیدری به دنبال این است تا علاوه بر کارگاه تولیدی، بتواند فروشگاه عرضه مستقیم محصولات خود را راه اندازی کند.

پدر خانواده معتقد است شیوه فروش کارگاه‌ها در اقتصاد کشور دچار نواقصی است که ما را مجبور می‌کند خودمان تولیدات را به فروش برسانیم زیرا اگر کار به دلال سپرده شود، سود اصلی به جیب دلال می‌رود و از سوی دیگر محصول با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

آنها در حال حاضر تولیدات خود را برای فروش با وسیله شخصی خود به فروشگاه‌های عرضه محصولات سنتی و لبنی انتقال می‌دهند تا دست دلال را از بازار کوتاه کنند. اما انتظار دارند که مسئولان کمیته امداد همانطور که در راه‌اندازی و توسعه کارگاه کمک بسیاری کردند، در معرفی و تبلیغ محصولات و در بازاریابی هم به مدد تولیدکنندگان و مددجویان بیایند تا این تولیدکنندگان در رقابت نابرابر بازار بتوانند سر پا بمانند.

پسر خانواده هم می‌گوید تاکنون چندین بار وسوسه شده‌ایم که از شبکه بانکی وام با سود بالا بگیریم تا بتوانیم با خرید وانت، محصولات‌مان را راحت‌تر جابجا کنیم اما هر بار پشیمان شده‌ایم زیرا معتقدیم دریافت این گونه وام‌ها برکت را از کارمان می‌گیرد و پیشرفت ما را متوقف می‌کند زیرا علت ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی همین وام‌های با سود بالا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید