اعضای صندوق بین‌المللی پول از وعده مقابله با حمایت گرایی شانه خالی کردند

اعضای صندوق بین‌المللی پول در بحبوحه اختلاف‌نظر نسبت به سیاست تجاری، وعده مقابله با حمایت‌گرایی را رها کردند و در عوض توجه خود را به نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است معطوف کردند که تهدید نوظهور دیگری برای یکپارچگی اقتصاد جهانی است.

نگرانی‌ها نسبت به این‌که مارین لوپن، نامزد راست‌گرای افراطی و ژان لوک ملانچون، نامزد چپ‌گرای افراطی که هر دو مخالف اتحادیه اروپا هستند در انتخابات روز یکشنبه اکثریت آنها را کسب کنند، در نشست‌های بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به نگرانی‌ها نسبت به سیاست تجاری آمریکا اضافه شد.

کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول، در یک کنفرانس مطبوعاتی، اظهار کرد: این نظر روشن در میان حاضران وجود داشت که ما احتمالا از ریسک‌های بالای مالی و اقتصادی به ریسک‌های ژئوپلتیکی بیشتر حرکت کرده ایم. لاگارد که وزیر دارایی سابق فرانسه است هشدار داد ریاست جمهوری لوپن ممکن است به آشفتگی سیاسی و اقتصادی منجر شود.

در بیانیه کمیته سیاستگذاری صندوق بین‌المللی پول وعده مقابله با حمایت‌گرایی قید نشد و زبانی از سوی کشورهای گروه ۲۰ به کار گرفته شد که دولت ترامپ ماه گذشته در آلمان در راستای استراتژی خود برای کاهش کسری تجاری آمریکا، بدنبال آن بود.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته هشدار داده بود سیاست‌های حمایت‌گرایانه که تجارت را محدود می‌کنند، ممکن است مانع بهبود رشد جهانی شود.

در عوض بیانیه کمیته پولی و مالی بین‌المللی (IMFC) وعده داد که اعضای این کمیته برای کاهش ناترازی‌های حساب جاری و تجارت جهانی از طریق سیاست‌های مناسب همکاری خواهند کرد.

آگوستین کارستنز، رییس بانک مرکزی مکزیک که رئیس هیات مدیره کمیته پولی و مالی بین‌المللی است، اظهار کرد: بیشتر کشورها تا حدودی محدودیت‌های تجاری دارند و حمایت‌گرایی واژه مبهمی است.

از سوی دیگر بعضی از مقامات ترجیح دادند به جای ریسک‌های ناشی از انتخابات فرانسه، موانع تجاری جدید آمریکا و تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا، به روشن شدن دورنمای اقتصاد جهانی متمرکز شوند.

همچنین استیون ملانچون وزیر خزانه‌داری آمریکا از صندوق بین‌المللی پول خواست نظارت بر نرخ‌های مبادله ارزی اعضای خود را افزایش دهد.

وی به لاگارد گفت: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به توافق‌های تجاری دوجانبه و تجارت آزاد دوجانبه باور دارد یعنی اگر بازارهای ما باز هستند، ماهیت باز بودن برای بازارهای دیگر هم وجود داشته باشد و آنها هم باید باز باشند.

انتخابات فرانسه کمتر از یک سال پس از رای انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا (بریگزیت) و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با وعده محدودیت واردات و حفظ مشاغل حاصل شد، ضربه دیگری بر حامیان تجارت آزاد خواهد بود.

ترامپ از لوپن که نامزد جبهه ملی است و وعده داده برای عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند، حمایت کرده است. سرمایه‌گذاران از این نگران هستند که رقابت احتمالی میان لوپن و ملانچون که وعده داده است به استقلال بانک مرکزی اروپا پایان دهد بازارهای مالی را بهم خواهد ریخت و باعث فرار سرمایه خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، ایوالد نووتنی، سیاست‌گذار بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که این بانک آماده است در صورت نیاز، نقدینگی اضطراری را برای بانک‌های فرانسوی فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید