جدیدترین اخبار
23 اردیبهشت 1398 ساعت 08:45 اجتماعی کد خبر :537253

تعلیق نوسازی خودروهای عمومی و یک پیشنهاد جایگزین

به دنبال درخواست پلیس برای تعلیق ماده ۸ قانون هوای پاک، معاون سازمان محیط زیست در حالی از تایید این درخواست و تعلیق نوسازی خودروهای عمومی خبر می‌دهد که در یک دهه گذشته هیچ اقدامی برای نوسازی اتوبوس‌ها صورت نگرفته است و از سال قبل تاکنون تنها 500 تاکسی نو وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

ماده ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما پلیس از دولت خواسته است که این ماده از قانون هوای پاک به تعلیق درآید. در این باره مسعود تجریشی -معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست– در گفت‌ و گو با ایسنا با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم همه خودروها را از نوسازی معاف کنیم،اظهارکرد: در شرایط حاضر بنا به درخواست پلیس ماده ۸ قانون هوای پاک تنها برای خودروهای عمومی به تعلیق درآمده است اما باید برای خودروهای شخصی اعمال شود چون درغیر این صورت کل قانون هوای پاک زیر سئوال می‌رود.

وی با انتقاد از عملکرد وزارتخانه‌های صنعت و کشور در نوسازی ناوگان عمومی کشور گفت: از سال گذشته تاکنون به منظور نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌ حداکثر ۵۰۰ خودرو به تاکسیرانی تحویل داده شده است. از تاکسیرانی خواستیم ترتیبی دهد تا رانندگانی که می‌خواهند تاکسی خود را از رده خارج کنند بتوانند حداقل درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. این به معنای آن است که این افراد منتظر نوسازی ناوگان از سوی دولت هستند. با نیروی انتظامی نیز به توافق رسیده‌ایم تا زمانی که تاکسی نو تحویل داده نشده است، فرصت تردد برای این خودروهای عمومی فراهم شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به پیشنهاد این سازمان به دولت به منظور تأمین «خودروهای عمومی نو» تصریح کرد: آخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ نامه‌ای برای هیأت دولت فرستادیم و در آن درخواست کردیم که مجوز خرید ۴۰ هزار تاکسی هیبریدی، برقی و پایه گازسوز توسط بخش‌های خصوصی صادر شود و تاکید شد که گنجایش باک بنزین این خودروها، حداکثر ۱۵ لیتر باشد. قرار شده است که این پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست مطرح و در این مورد تصمیم‌گیری شود.
۴۰۰۰ اتوبوس فرسوده در انتظار نوسازی

تجریشی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه وضعیت اتوبوس‌ها هم مناسب نیست و تعداد بسیاری از اتوبوس‌های در حال تردد در کشور به سن اسقاط رسیده‌اند، گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته تقریباً هیچ نوسازی در زمینه اتوبوس‌های داخل شهری صورت نگرفته است.به همین دلیل تنها در تهران ۴۰۰۰ اتوبوس فرسوده وجود دارد که برای نوسازی آن‌ها حداقل به ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: گرچه شرایط موجود نشان می‌دهد که پولی در کشور برای نوسازی وجود ندارد اما دنبال اجرای راهکار کم‌هزینه برای کنترل آلایندگی اتوبوس‌ها هستیم. به همین دلیل تاکید داریم که وزارت راه و شهرسازی در انجام معاینه فنی خودروهای سنگین جدی باشد. همچنین اگر نمی‌توانیم اتوبوس نو برای کشور بخریم حداقل می‌توانیم خودروهای موجود را با صرف ۸۰ میلیون تومان مجهز به فیلتر دوده کنیم.
چرا خودروهای ۵۰ ساله هنوز باید تردد کنند؟

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی اول اسفندماه ۹۷ در جریان در سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس برگزار شد، نسبت به عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک اعتراض کرد و گفت: متأسفانه همه مسائل را صفر و صدی می‌بینیم و همین رویکرد در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک (ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده) مشاهده می‌شود.

او در این جلسه از عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده انتقاد کرد و گفت: نباید اجرای قوانین را به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی عقب بیندازیم. اگر اصالت سلامت مردم است باید در هر شرایطی به نحوه اجرایی کردن قوانین فکر کنیم. برای مثال باید راهکارهای ممکن برای اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک را بررسی کنیم. چرا باید خودروهایی که ۵۰ سال عمر دارند هنوز تردد کنند؟ حداقل می‌توانیم جلوی تردد این وسایل را بگیریم و این روال را به تدریج ادامه دهیم. اگر قانون را به‌طور کامل کنار بگذاریم وضع قانون بیهوده می‌شود؟

Ad

روی خط خبر

  • ستاد آزاد سازی سهام عدالت: تصمیمی برای افزایش مشمولان وجود ندارد
  • فقیرترین کشورهای دنیا را بشناسید
  • مقاومت جدی دلار برابر کاهش قیمت
  • پیش‌فروش متری مسکن در چه مرحله‌ای است؟
  • ترافیک فوق سنگین به سمت شهرهای شمالی کشور
  • عضو شورای تهران: دادستان به آتش سوزی بوستان چیتگر ورود کند
  • افزایش بیماران بدحال کرونایی در بابل
  • گربه سیاه مناسب اکران آنلاین نیست/ ریالی از هیچ سازمانی نگرفتم
  • شرایط پذیرش سهام عدالت بعنوان وثیقه کارت اعتباری اعلام شد
  • اولین سوال از وزیر اقتصاد در مجلس یازدهم کلید خورد
  • امارات برای شناورهای ایرانی شرط جدید گذاشت
  • با سوداگران ناامنی در بازار خودرو برخورد قاطع خواهد شد
  • محدودیت‌های ترافیکی تعطیلات پایان هفته اعلام شد
  • وزیر بهداشت: 90 درصد جمعیت شهرها هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند/برای شرایط ویژه‌تر آماده شویم
  • ‍‍‍ واکنش اردشیر زاهدی به سرکوب معترضان در آمریکا /با رویش ناگزیر جوانه ها چه می کنید…
  • بورس امروز ۴۰ هزار و ۴۱۷ واحد رشد کرد
  • متوسط رشد اقتصادی در دولت روحانی نزدیک صفر بوده است/نمودار
  • ثبت 26 هزار میلیارد تومان تقاضا برای خرید اوراق بدهی دولت/ 5100 میلیارد تومان اوراق فروخته شد
  • روحانی: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌طور منظم به سهامداران گزارش دهند
  • اعتراضات مردمی آمریکا جرقه‌ای است که دامن این کشور را آتش می‌زند
  • تالارهای پذیرایی به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند
  • عرضه ماسک در ۶۰ پایانه و ایستگاه پرمسافر اتوبوس
  • وراث سهام عدالت باید منتظر باشند
  • طرح «شفافیت آرای نمایندگان» اعلام وصول شد
  • بازگشت موقت برلیانس H330 به خط تولید سایپا!
  • تقاضاهای خاموش با شرط تحویل خودرو به ‌صورت قرعه‌کشی فعال شد
  • ‍‍‍ ظریف: هواپیمای حامل دکتر سیروس عسکری از آمریکا پرواز کرد
  • سرویس دهی مترو امروز و فردا همانند روز‌های تعطیل است
  • شیوع جدید ابولا در کنگو
  • دویچه وله: احتمال اوج‌گیری کرونا در ایران وجود دارد
  • Ad