برجام در برزخ بلاتکلیفی؛ سیاست ترامپ برای لطمه زدن به منافع ایران

    کد خبر :53712

مقامات اروپایی در ابتدا فکر می کردند تجدیدنظر دولت ترامپ در برجام اواسط ماه جولای به اتمام خواهد رسید، اما اکنون احتمال می رود این روند تا پایان تابستان و حتی به طور نامحدود ادامه داشته باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از وال استریت ژورنال، دیپلمات های اروپایی گفتند، به نحو فزاینده ای نگران اند که دولت ترامپ تجدیدنظر خود در توافق هسته ای ایران را طولانی تر کند و این مسئله با کاهش منافع اقتصادی در نظر گرفته شده برای ایران، موجب تضعیف توافق هسته ای گردد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بارها از توافق هسته ای ایران انتقاد کرده و آن را «توافقی وحشتناک» برای آمریکا خوانده است.

مقامات اروپایی در اظهارنظرهای علنی نسبت به تداوم پایبندی دولت آمریکا به توافق برجام اظهار خوش بینی کرده اند، اما دیپلمات های اروپایی در اظهارات غیرعلنی شان نگرانی هایی جدی در مورد اینکه تجدیدنظر کنونی آمریکا در توافق هسته ای به چه سمتی در حرکت است مطرح کرده اند. آنها می گویند، واشنگتن هیچ تاریخ مشخصی برای اتمام این تجدیدنظر اعلام نکرده و مشخص ننموده که چه تیمی در حال انجام این فرآیند است.

مقامات اروپایی همچنان معتقدند دولت ترامپ از توافق هسته ای خارج نخواهد شد، اما بسیاری از آنها نگران اند که واشنگتن روند در حال تجدیدنظر خود را همچنان تداوم ببخشد. به گفته مقامات اروپایی، این کار موجب لطمه زدن به منافع اقتصادی ای خواهد شد که ایران انتظار دارد بتواند از طریق متقاعد کردن بانک ها و سرمایه گذاران محتاط غربی از برجام به دست آورد. دیپلمات های اروپایی همچنین نگران اند که در صورت بلاتکلیف ماندن تعهد آمریکا به برجام، ایران هم بخواهد با نقض محدود توافق برجام به این موضع آمریکا پاسخ دهد.

سارا هوکابی ساندرز، جانشین سخنگوی کاخ سفید گفته ترامپ از نشست گروه 20 در آلمان استفاده کرده تا همتایانش را «برای توقف تجارت با کشورهای حامی تروریزم به ویژه ایران» تحت فشار قرار دهد.

بلاتکلیفی موضع دولت ترامپ در قبال توافق هسته ای می تواند روابط آمریکا و اروپا را با کش و قوس هایی مواجه کند. یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «من فکر می کنم این وضعیت که دولت جدید آمریکا مسائل را تحت تجدیدنظر نگه دارد- نمی گویم تا ابد، بلکه فعلا و فعلا و فعلا- فکر نمی کنم غیرواقع بینانه باشد… هیچ کس هیچ تضمینی در مورد نتیجه این تجدیدنظر ندارد.»

مقامات آمریکایی گفته اند واشنگتن در مورد پارامترهای اصلی این تجدیدنظر به متحدانش اطلاع داده است. یک مقام ارشد دولتی گفت، دولت آمریکا «نشست های دوجانبه متعددی را با متحدان مختلف اروپایی اش» برای گرفتن بازخورد آنها برگزار کرده است.

بسیاری از پست های مهم دفاعی و سیاست خارجی دولت ترامپ از جمله سفرای این کشور در در کشورهای اروپایی همچنان خالی است و به گفته دیپلمات های اروپایی این مسئله مانع از ارتباط بهتر می شود.

مقامات اروپایی بارها گفته اند که اگر ایران به توافق هسته ای پایبند باشد، هر اقدامی هم که آمریکا انجام دهد، آنها مجددا تحریم هایی علیه ایران وضع نخواهند کرد. آمریکا تحریم های اولیه خود علیه ایران را همچنان پابرجا نگه داشته و این مانع از همکاری شرکت های آمریکایی با ایران می شود.

مقامات اروپایی در ابتدا فکر می کردند تجدیدنظر دولت ترامپ در اواسط ماه جولای به اتمام خواهد رسید، اما اکنون احتمال می دهند این روند تا پایان تابستان ادامه داشته باشد. دولت آمریکا هیچ تضمینی به اروپایی ها نداده که قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی آنها را در جریان بگذارد.

یک دیپلمات ارشد دیگر اروپایی گفت: «من حتی نمی دانم چه کسی اجازه دارد در این تصمیم گیری مشارکت داشته باشد.»

یک مقام آمریکایی گفت: «هیچ تاریخ مشخصی برای اتمام این روند تجدیدنظر تعیین نشده است… من فکر نمی کنم این روند تا ابد ادامه داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید